۲۵ هزار نفر در دوره های جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی آموزش دیدند

تبریز - ایرنا - رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته تعداد ۲۵ هزار نفر از عموم مردم از خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی در این استان بهره مند شدند و برای سه هزار و ۲۰۰ نفر از سازمان‌ها و دستگاه های اجرایی دوره آموزشی و مهارتی برگزار شد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در خصوص فعالیت‌های این نهاد در حیطه فناوری نیز افزود: هفته گذشته نخستین مرکز نوآوری قطعه سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی را با حضور مسئولان کشوری و استانی راه اندازی کردیم.

به گزارش ایرنا، علی اصغر فاتحی فر روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به مشکل اشتغال در جامعه و پیشتازی جهاددانشگاهی برای حل آن، ادامه داد: جهاددانشگاهی در تمام استان‌های کشور دفتر دارد و دارای گسترده ترین مراکز آموزشی کشور است و علاوه بر برگزاری آزمون‌های استخدامی، دوره‌های دهیاری در سطح استان نیز برگزار می کند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دوره‌ها با رویکرد تخصصی و مهارت محور است تا فراگیران بتوانند پس از تکمیل دوره به شغل مدنظر خود دست یابند.

فاتحی فر با بیان اینکه گواهی اهدایی جهاددانشگاهی در پایان دوره‌های آموزشی، قابل ترجمه و هدف از گسترش خدمات آموزشی، برقراری عدالت آموزشی است، گفت: دوره های آموزشی این نهاد به صورت کاربردی و بر حسب نیاز فراگیران طراحی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی با گروه‌های مدیریت توسعه، جامعه شناسی توسعه و برنامه ریزی منطقه‌ای، اظهار کرد: مجوز مرکز خدمات تخصصی جی آی اس نیز دریافت شده است.

فاتحی فر با اعلام اینکه اکنون تعداد ۲۲ طرح پژوهشی در دست بررسی پژوهشکده بوده و سال گذشته تعداد چهار کتاب و ۲۵ مقاله چاپ و ۱۰ کارگاه تخصصی برگزار کرده است، تاکید کرد: اصلی ترین سرمایه جهاددانشگاهی، نیروی انسانی آن است و اگر این نهاد توانسته تا به امروز رشد کند، به خاطر روحیه جهادی و خستگی ناپذیر کارکنان است که همزمان در چند مسئولیت کار می‌کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی دفتر این نهاد در دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز و صنعتی سهند، گفت: جهاددانشگاهی مطابق قانون می‌تواند در تمامی دانشگاه‌های سطح کشور حضور داشته باشد.

وی افزود: مرکز آموزشی علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز بر اساس قانون و سیاستگذاری کلان در حال جمع آوری است و آخرین دانشجویان در حال تحصیل هستند و سال گذشته تعداد ۴۴۰ دانشجو در ۱۲ عنوان رشته فارغ التحصیل شدند.

فاتحی فر گفت: ساختمان این مرکز نیز برای حضور فناوران و نخبگان حوزه نوآوری با رویکرد انرژی تخصیص می‌یابد.

وی با اشاره به فعالیت معاونت تجاری سازی جهاددانشگاهی استان با هدف گسترش تعاملات سازمانی، گفت: همکاری و امضای تفاهم نامه‌ها و قراردادها با واحدهای جهادی استان‌های همجوار(زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی) نیز با هدف شبکه سازی منطقه‌ای شروع شده و دبیرخانه آن برعهده آذربایجان شرقی است و کارگروه‌هایی نیز ایجاد شده است.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ با فرمان امام خمینی(ره) و همراهی دانشجویان سراسر کشور در اغلب دانشگاه‌های مادر کشور تاسیس شد تا دانشگاه‌ها را به سمت اسلامی شدن هدایت کند ولی پس از راه اندازی تشکل‌ها و کانون‌ها در داخل دانشگاه‌ها، جهاددانشگاهی ماموریت تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی را از طریق شورای عالی فرهنگی عهده دار شد.

فاتحی فر افزود: اکنون جهاددانشگاهی با گذر از فراز و نشیب‌ها و کوله باری از تجربه و اجتماع جمعی از بهترین نیروهای انسانی به سمت ایفای نقش در توسعه کشور رفته و میان صنعت و دانشگاه نقش ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل جهاددانشگاهی استان همزمان با کل کشور، ادامه داد: نخستین گام‌های این نهاد در استان در بخش فرهنگی بود ولی با توجه به همزمانی با جنگ تحمیلی، تحقیقات علمی و تجهیزات جنگی نیز در دستورکار قرار گرفت و حتی کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز به مدیریت جهاددانشگاهی برای تولید تجهیزات جنگی شروع به کار کرد که پس از مدتی مورد رصد دشمن بعثی قرار گرفت و با بمباران شبانه، ۲۲ نفر از دانشجویان و همکاران جهاددانشگاهی به فیض شهادت نائل شدند.

فاتحی فر با اشاره به فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران، خبرگزاری بین المللی قران، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ( ایسپا)، مرکز گردشگری و سازمان انتشارات در زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران نخستین خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی بعد از انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز افکارسنجی دانشجویان نیز از سال ۱۳۸۰ راه اندازی شده است و در ۳۱ استان دفتر دارد.

وی اظهار کرد: مرکز افکارسنجی ایسپا به نظام تصمیم گیری کشور کمک کرده و در بزنگاه‌هایی چون انتخابات نقش ایفا می‌کند و در این راستا نیز ۲ هزار و ۷۰۰ طرح در کشور اجرا کرده است.

۱۰ طرح ملی نظرسنجی ایسپا در آذربایجان شرقی اجرا شد

وی افزود: سال گذشته تعداد ۱۰ طرح ملی و استانی نظرسنجی در این مرکز کار شده و بخش انتشارات سازمان که سال گذشته پس از سال‌ها وقفه شروع به کار کرده ، تعداد چهار کتاب چاپ کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت مرکز درمان ناباروری این نهاد به نام زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، گفت: دکتر آشتیانی نخستین فردی بود که تحقیقات خود را در زمینه ناباروری در دانشگاه انجام داد و با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب تا امروز شاهد رشد و توسعه مراکز درمان ناباروری و پژوهشگاه رویان و ابن سینا در سطح کشور هستیم.

فاتحی فر با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری، اظهار کرد: جهاددانشگاهی علاقمند به کمک به آحاد مردم در زمینه افزایش باروری است و تمامی امکانات، تجهیزات، حقوق پزشکان و سایر هزینه‌ها مانند بخش خصوصی و آزاد است ولی خدمات درمانی با تعرفه نیمه دولتی ارائه می‌شود که یک چالش برای ما است.

تولد یکهزار و ۷۰۰ نوزاد با خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی

وی ادامه داد: مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی بیش از یک دهه قبل راه اندازی شده و تا امروز تعداد یکهزار و ۷۰۰ نوزاد از طریق کمک‌های این مرکز به دنیا آمده است.

این مرکز درمانی با تجهیزات به روز و کادر مجرب در سطح ملی و بین المللی دارای بخش‌های زنان، مامایی، جراحی، مشاوره روانشناسی، جنین شناسی، رحم اجاره‌ای، تعیین جنسیت، خون بند ناف، کلینیک اهدا، مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک و ... است.

وی با اشاره به بهره مندی تعداد ۲۵ هزار نفر از خدمات این مرکز درمانی، اظهار کرد: مرکز پزشکی جهاددانشگاهی دارای بخش‌های تخصصی تشخیص طب و پاتولوژی، خون شناسی، هرمون شناسی، میکروبیولوژی، آنالیز اسپرم، غربالگری سلامت جنین، طب کار، طب پیشگیری و زخم است و سال گذشته مرکز تشخیص آزمایش تخصیص طب به ۷۵ هزار، طب کار به ۱۰ هزار نفر و کلینیک زخم به پنج هزار خدمات ارائه کرد و از هشت هزار نفر مراجعه کننده بانک خون بند ناف نیز خون گیری شد.

فاتحی فر با بیان این‌که جهاددانشگاهی با تبعیت از نگرش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که جهاددانشگاهی باید کارهای بر زمین مانده کشور را عهده دار شود، اظهار کرد: این نهاد در حوزه جوانی جمعیت در کشور نقش ایفا می‌کند و امروز ۴۵ درصد از مراکز ناباروری کشور در اختیار جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های فناوری جهاددانشگاهی استان نیز گفت: بیش از یک دهه قبل مرکز خدمات تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در استان تاسیس شد و بیش از ۱۰۰ طرح تا به امروز در این مرکز انجام شده است؛ هم‌چنین در راستای کمک به قشر محروم جامعه نیز طراحی و تحویل پرتابل‌های برق به قشر روستایی و عشایر انجام شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سیاستگذاری‌ها، واحدهای صنعتی باید۲۰ درصد انرژی موردنیاز خود را تامین کنند که در این راستا جلسات هم اندیشی با دستگاه‌های برق استان برای مدیریت کلان انرژی، ارائه راهکارهای سرمایه گذاری، کاهش مصرف و بهره وری مصرف برق برگزار می‌کنیم .

جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ۳۲ رویداد فرهنگی برگزار کرد

خسرو کنعانی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برگزاری ۳۲ رویداد فرهنگی در سال گذشته، گفت: طرح‌های نظرسنجی و ارزیابی عملکرد در زیرمجموعه این معاونت انجام می‌ شود که در ماه‌های اخیر تعداد ۶ مورد نظرسنجی برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی انجام شد و به رغم جوسازی‌ها، نظرسنجی‌های این مرکز، نزدیک ترین پیش بینی به نتیجه قطعی انتخابات بود.

الهام غدیرخمی، سرپرست معاونت پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در ادامه با اشاره به سودآوری سالانه ۲۰ درصد توسط مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی تبریز، اظهار کرد: این سود برای خرید تجهیزات خود مرکز درمان ناباروری و سایر مراکز هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمات بسیاری در این مرکز درمانی ارائه و پس از تعیین علت ناباروری زوجین، فرایندهای مختلفی جهت درمان ناباروری انجام می‌ شود، گفت: سالانه تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده جدید در این مرکز تشکیل شده و در مجموع ۲۵ هزار نفر در سال خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به پوشش ۹۰ درصدی هزینه های خدمات درمان ناباروری، افزود: درمان‌های ناباروری در جهان ۳۰ تا ۳۵ درصد جواب می‌دهد و متوسط درمانی در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی با مجهزترین دستگاه‌ها و نیروهای مجرب ۳۵ درصد است.

غدیرخمی در خصوص وضعیت نرخ ناباروری در کشور، اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت، نرخ ناباروری کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد و نسبت به جهان (۱۵ تا ۲۰ درصد) بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه نرخ ناباروری در سطح جهان رو به افزایش بوده و یک موضوع جهانی است، افزایش سن ازدواج و باروری، تغییر سبک زندگی و استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی را دلایل افزایش نرخ ناباروری عنوان کرد.

وی با بیان این‌که بخش تعیین جنسیت جهت تشخیص و کنترل وضعیت سلامت جنین در این مرکز فعال است، اظهار کرد: فریز تخمک و اسپرم برای واجدین شرایط از جمله دختران مجرد سن بالا، افراد مبتلا به سرطان و ... انجام می‌ شود و هزینه‌ها یک چهارم بخش خصوصی است.

سرپرست معاونت پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: جهاددانشگاهی در تبریز، میانه، مراغه و مرند دارای نمایندگی بانک خون بند ناف رویان تهران است و خون متقاضیان در این شهرستان‌ها گرفته و برای نگه داری به تهران ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha