توسعه فیبر نوری در آذربایجان‌غربی؛ پیشرفت کسب و کار در کنار ارتقای رفاه

ارومیه- ایرنا- طرح توسعه شبکه فیبر نوری که حدود یک سال از آغاز اجرای آن می گذرد، صدها کیلومتر در آذربایجان غربی پیشرفت داشته است که با تحقق کامل آن، زمینه رشد کسب و کار و ارتقای رفاه اجتماعی فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، توسعه خدمات ارتباطی و اینترنتی در دنیای امروز و حدود یک دهه گذشته به یکی از شاخص های مهم توسعه کشورهای مختلف در دنیا تبدیل شده است.

این توسعه که روز به روز و حتی در برخی موارد ساعت به ساعت در دنیای امروز رخ می دهد، وابسته به ارتقای شاخص های زیرساختی است که با سرعت بسیار زیاد در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است.

در ایران اسلامی نیز طی سال های اخیر پیشرفت های زیادی را در حوزه ارتباطی و اینترنتی شاهد بودیم که البته بخش مهمی از آنها به مدد توسعه تلفن همراه و استفاده از اینترنت تلفن همراه بوده است در حالی که در دنیا، سهم اینترنت همراه بسیار کمتر از ایران بوده و بیشتر سهم استفاده از شبکه های ارتباطی به اینترنت خانگی و ثابت تعلق دارد.

با توجه به فهم این نقیصه، مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر آن شدند تا با استفاده از ظرفیت فراهم آورندگان اینترنتی در کشور، شبکه گسترده فیبرنوری طرح ریزی و اجرایی شد.

در یک سال گذشته در کل کشور هزاران کیلومتر و در آذربایجان غربی صدها کیلومتر شبکه فیبر نوری کشیده شده و آماده بهره برداری توسط مشاغل، منازل و کسب و کارهاست.

امکان استفاده از فیبرنوری برای هشت میلیون خانوار فراهم شد

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که برای افتتاح طرح های توسعه فیبر نوری به آذربایجان غربی سفر کرده بود، گفت: هدف‌گذاری انجام شده تا پایان سال آینده بر بهره مندی ۲۰ میلیون خانوار شهری از شبکه فیبر نوری است که تاکنون هشت میلیون تحت پوشش قرار گرفته اند.تاکنون چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه فیبر نوری آذربایجان غربی انجام شده است.

امیر محمدزاده لاجوردی افزود: در کشور، برای استفاده از ظرفیت مردمی شرکتهای مختلفی را پای کار آوردیم تا مردم هم در این زمینه مشارکت کنند و به جای یک شرکت، ۱۰ شرکت معرفی شد تا با استفاده از مشوق های دولتی، کار کنند و ایجاد رقابت شود.

وی بیان کرد: این فیبر فقط شامل اینترنت نیست و یک خط تلفن رایگان هم توسط اپراتور در اختیار کاربران قرار داده می شود و توسعه فیبر به رفع مشکل تلفن ثابت هم کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه گام دوم در ارومیه بعد از ایجاد شبکه فیبرنوری برای افزایش نرخ اتصال آغاز خواهد شد، ادامه داد: ایران اسلامی از بین ۱۸۰ کشور در جهان در ارتباطات ثابت رتبه ۱۵۰ دارد که باید این رقم ارتقا یابد و لازم است شهروندان برای استفاده از شبکه فیبرنوری ترغیب شوند.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با قدردانی از مسوولان آذربایجان غربی برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح گفت: با وجود تاخیر در آغاز طرح، سرعت بالایی در تحقق و اجرای طرح در این استان وجود داشت.

امکان استفاده از فیبر نوری برای ۲۲۵ هزار خانوار ارومیه‌ای فراهم شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری در استان اجرایی شده است، گفت: امکان استفاده از شبکه پیشرفته فیبر نوری منازل و کسب و کارها با حضور قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ۲۲۵ هزار خانوار ارومیه ای فراهم شد.

قاسم جلیلی نژاد افزود: در این ر استا حفاری و داکت گذاری به میزان ۲۱۴ کیلومتر انجام شد.

وی اضافه کرد: این طرح گسترده در مدت ۲۵۰ روز به اجرا درآمد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح، چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد که یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال مشوق دولتی بود و بقیه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شد.

۱۲۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در شهر خوی اجرا شد

شهردار خوی هم در این خصوص گفت: ۱۲۰ کیلومتر عملیات طرح ملی شبکه فیبر نوری در این شهر اجرا و برای این طرح سه هزار میلیارد ریال توسط شرکت صبانت هزینه شده است.

حسن نصرالله پور افزود: سال گذشته در راستای پوشش ۱۰۰ درصدی مشاغل و ۸۰ درصدی خانوار ها از اینترنت پرسرعت، شهرداری خوی با عقد تفاهم نامه ای با شرکت صبانت، عملیات اجرای طرح ملی فیبر نوری را در این شهر آغاز کرد. با راه اندازی این پروژه سرعت اینترنت حداقل ۲۰ برابر ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شهر خوی به عنوان شهر پیشتاز طرح ملی فیبر نوری در شمال غرب کشور بوده است، اضافه کرد: با گذشت کمتر از یک سال از آغاز اجرای این طرح، ۱۲۰ کیلومتر از شهر خوی با پیشرفت ۹۰ درصدی طرح ملی فیبرنوری پوشش داده شده و امکان استفاده مردم از اینترنت پرسرعت فراهم شده است.

وی ادامه داد: براساس تفاهم نامه ای که بین شهرداری خوی و شرکت صبانت منعقد شده بود، اکنون مدیریت شهری و سازمان های تابعه به همراه دوربین های ترافیکی به اینترنت پرسرعت متصل شده است.

طول شبکه فیبر نوری مهاباد به ۲۰ کیلومتر رسید

رییس شرکت مخابرات مهاباد هم در این باره گفت: ۲۰ کیلومتر فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTH) در این شهرستان با هدف بهره مندی شهروندان از اینترنت پرسرعت اجرا شده است.

شهرام نیلوفری افزود: پارسال در مجموع ۱۵ کیلومتر و امسال نیز پنج کیلومتر توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها (FTTH) انجام شده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: درحال حاضر ۶۰ درصد مناطق شهری تحت پوشش این شبکه قرار گرفته و تاکنون یک هزار و ۱۰۰ خانوار این شهرستان نیز از خدمات اینترنت پرسرعت استفاده کرده اند.

رییس شرکت مخابرات مهاباد بیان کرد: هر خانوار متقاضی دریافت این خدمات با پرداخت حدود ۵۰ میلیون ریال و بستگی به نوع مودم می تواند از خدمات اینترنت پرسرعت بهره مند شود.

نیلوفری با بیان اینکه با راه اندازی این پروژه سرعت اینترنت حداقل ۲۰ برابر ارتقا خواهد یافت، بیان کرد: فیبرنوری زیرساخت پرسرعتی است که در آینده می تواند، نیازهای ارتباطی مردم برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت را فراهم کند.

با توجه به سرعت قابل توجه اجرای این طرح، امید می رود در آینده بسیار نزدیک شاهد استفاده دهها هزار مشترک از اینترنت پرسرعت و فیبر نوری باشیم که این امر در ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی و توسعه کسب و کارها بسیار موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha