مصرف آب در خراسان رضوی ۲۰ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: مصرف آب شرب این استان در سال جاری ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

حسین امامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت شهری و روستایی در استان (به غیر از شهرستان مشهد ) از ابتدای سال تا کنون ۹۳ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۷۸۴ مترمکعب آب شرب را مصرف کرده اند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۷۵ میلیون و ۵۶۹ هزار متر مکعب بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش دما و گرمای هوا عامل این افزایش مصرف است و هم اکنون تمام ظرفیت تولید آب شرب این شرکت در مدار قرار دارد تا مشترکان با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۷۱۹ روستا در ۲۶ شهرستان استان با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر با تنش آب شرب مواجه هستند که از این تعداد ۳۲۰ روستا به صورت دائم آب‌رسانی سیار می شوند ، ۴۴ روستا مشکل کیفی آب دارند و ۳۴۷ روستا هم در مواقع بروز اتفاق آب‌رسانی سیار می شوند.

امامی افزود: خط قرمز این شرکت کیفیت آب است و ۴۲ آزمایشگاه در خراسان رضوی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، تربت حیدریه، سبزوار و نیشابور به طور دائم و مستمر کیفیت آب شرب شهروندان و روستائیان را سالانه با یک میلیون و ۲۷۱ هزار مورد آزمون کیفیت رصد می کنند.

وی اضافه کرد: هیچ مشکل کیفی در آب شرب خراسان رضوی وجود ندارد، فقط آب برخی مناطق شور است که برای رفع این مشکل تاسیسات آب شیرین کن و شیرهای برداشت آب شیرین در سطح چند شهر با دسترسی آسان شهروندان به آب نصب شده است.

او از شهروندان خواست تا ضمن توجه به مصرف درست، از آب شرب برای شست و شوی معابر، خودرو و حیاط و آبیاری باغهات و دام پرهیز کنند تا امکان برخورداری عادلانه همه مشترکان از آب شرب فراهم باشد.

به گزارش ایرنا، هم اینک یک میلیون و ٣٣٠ هزار مشترک در بخش آب و ٢۴۵ هزار مشترک در بخش فاضلاب خراسان رضوی به جز شهر مشهد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند.

٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت «خشکسالی شدید» و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت «خشکسالی بسیار شدید» است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha