علت محدود شدن گاز پتروشیمی لردگان چه بود

شهرکرد – ایرنا – شرکت پتروشیمی لردگان از مهمترین واحدهای تولیدی آمونیاک و اوره کشور به شمار می‌رود که هفته گذشته برخی از منابع محلی از محدود شدن گاز این شرکت خبر داده بودند که خبرنگار ایرنا پیگیر این موضوع شد.

به گزارش ایرنا، در ابتدای هفته جاری برخی از منابع رسانه‌ای محلی اعلام کردند که به دلیل بدهی‌های شرکت پتروشیمی لردگان بابت پرداخت گاز بها، شرکت گاز نسبت به قطع گاز این واحد پتروشیمی اقدام کرد.

این منابع محلی اعلام کرده بودند که با قطع گاز پتروشیمی لردگان از سوی شرکت ملی گاز، تحویل کود شیمیایی به کشاورزان ۹ استان کشور نیز قطع و این مساله موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

مسوول روابط عمومی شرکت پتروشیمی لردگان در این باره با تایید قطع شدن گاز این واحد پتروشیمی گفت: با این اقدام شرکت ملی گاز این مجتمع با نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم تعطیل شده بود.

حمید رضا داوودی افزود: پتروشیمی لردگان از سال ۱۳۹۹ با مشکلات متعدد و سختی‌های زیاد زمان تحریم، با تامین اعتبار از طریق فاینانس وارد مدار تولید شد و در زمان حاضر با پرداخت سنگین اقساط بانک‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

وی اظهار داشت: تمام اوره‌سازهای کشور موظف به تحویل نزدیک به ۳۰ درصد از تولید خود برای تامین کود شیمیایی کشاورزان به جهاد کشاورزی است که پتروشیمی لردگان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مدیر روابط عمومی شرکت پتروشیمی لردگان گفت: در زمان حاضر این پتروشیمی کود شیمیایی ۹ استان کشور را تامین می‌کند و برای تحقق این مهم، روزانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تن کود شیمیایی تحویل وزارت کشاورزی می‌دهد.

به گفته داوودی، طلب پتروشیمی لردگان از وزارت جهادکشاورزی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد ریال (چهار همت) است که طی ۲ سال اخیر مدیران این پتروشیمی تمام تلاش خود را برای گرفتن این مطالبه به حق انجام دادند و جلسه‌های متعددی با نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی که می‌توانستند کمکی برای حل این مشکل کنند برگزار شد.

وی یادآور شد: این تلاش‌ها تا جایی پیش رفت که سال گذشته این طلب به پتروشیمی به گوش دفتر معاون اول رییس جمهور دولت سیزدهم نیز رسید و جلساتی در دفتر معاون اقتصادی وی نیز برگزار شد ولی متاسفانه هیچ کدام از این اقدام‌ها نتیجه‌ای نداد.

داوودی ادامه داد: از طرفی وزارت نفت هم به طور روزانه پیگیر مطالبه خود از پتروشیمی لردگان است.

وی گفت: با توجه به ساختارهای مالی، پتروشمی لردگان اجازه دریافت وام از بانک‌ها برای پرداخت بدهی خود به شرکت ملی گاز ایران را ندارد و تنها راه برون رفت از این وضعیت پرداخت مطالبه پتروشیمی لردگان از وزارت جهاد کشاورزی است.

به گفته داوودی، نکته بسیار مهم دیگر اینکه ۴۰ هزار سهام‌دار حقیقی این شرکت که بیشتر از مردم بومی منطقه هستند و امید دارند این سرمایه‌گذاری حتی اگر خیلی اندک زندگی و معیشت آن‌ها را کمی بهبود بخشد، با این اقدامات، بدعهدی‌ها و توقف اجباری در تولید، سرخورده و ناامید هستند.

نیاز به کود شیمیایی مستمر است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند این استان در بخش جذب کود با ۳۷ درصد رتبه نخست کشور را دارد اما نیاز کشاورزان به این نهاده مهم کشاورزی پیوسته است و برطرف کردن این مشکل از جمله ضرورت‌هایی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

حسین برزگر با تاکید بر اینکه دولت بدهکار اصلی پتروشیمی لردگان است افزود: سازمان برنامه و بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومان(همت طلب) یارانه کود مربوط به سال‌های ۹۷ تاکنون را پرداخت نکرده است و قانون‌گذار باید در بودجه سالانه خود پیش‌بینی کند.

وی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را از ۱۴ هزار ریال به ازای هر مترمکعب گاز مصرفی به بیش از ۶۰ هزار ریال معادل چهار برابر افزایش داده و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این محل عائدی داشته که باید از این محل یارانه کود پرداخت شود.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های کنترل تورم حمایت دولت از تولید کننده است که انتظار می‌رود دولت در این خصوص اقدام کند.

برزگر با اشاره به سهمیه سالانه ۳۰ هزار تن کود شیمیایی (فسفاته، ازته و پتاسه) چهارمحال و بختیاری افزود: از این میزان ۲۴ تا ۲۵ هزار تن کود ازته است که از محل پتروشیمی‌های داخلی تامین می‌شود.

برزگر اضافه کرد: براساس قانون پس از تصویب قیمت کود از سوی هیات وزیران، یارانه آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین و به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران پرداخت ‌شود.

وی یادآور شد: دولت سیزدهم در خصوص تغییر نرخ کود به جمع بندی نرسید و تصمیم نهایی به دولت چهاردهم موکول شده است که انتظار می‌رود با توجه به نیاز کشاورزان هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری لازم انجام شد.

برزگر با بیان اینکه بیشترین مشکل در خصوص تامین کود ازته است که نیاز به تصمیم‌گیری دولت دارد گفت: در زمان حاضر در بخش تامین کود فسفاته و پتاسه مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: براساس بند ب ماده ۳۳ قانون برنامه هفتم توسعه کودهای فسفاته و پتاسه برای محصولات اساسی از جمله گندم، جو، برنج، دانه‌های روغنی و نباتات قندی مانند چغندر قند باید تامین شود که مشکل و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

حل مشکل بدهی گاز پترشیمی لردگان نیازمند همت مسوولان کشور

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به اینکه خوراک اصلی پتروشیمی لردگان برای تهیه کود اوره و آمونیاک گاز طبیعی است به همین دلیل مصرف گاز در این پتروشیمی و قبض‌های گاز بهای این شرکت بسیار بالا است.

جهانبخش سلیمیان افزود: اگر همت مناسبی در پرداخت قبض‌های گاز از سوی شرکت پتروشیمی وجود نداشته باشد خیلی سریع مبلغ بدهی گاز بها بالا می‌رود.

سلیمیان یکی از اصلی‌ترین وظایف شرکت گاز را وصول مطالبات دولت برای تامین منابع مالی و واریز آن به خزانه عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دوره‌های مختلف طی چندین نوبت برای پرداخت بدهی به شرکت پتروشیمی لردگان اخطار داده شده بود اقدام نکردن مناسب این شرکت زمینه‌ساز محدودسازی گاز شد که امید می‌رود طی ایام پیش‌رو با اقدام مناسب پتروشیمی در پرداخت بدهی گاز شاهد رفع این محدودیت باشیم.

به گزارش ایرنا، مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان لردگان واقع شده است و عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است، آمونیاک را می‌توان هم به صورت مستقیم به عنوان کودشیمیایی به کار گرفت و هم در تولید مواد مانند سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

شهرستان لردگان در ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha