شرکت شاعران ۶ کشور در کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی دانشگاه تبریز

تبریز- ایرنا- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه شاعران و مداحان ۶ کشور در کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی دانشگاه تبریز شرکت کردند، گفت: اکنون در جامعه جهانی شاهد ظهور انسان عاشورایی هستیم که فارغ از دین، مذهب و حتی شیعه و مسلمان بودن، زیر بار ذلت نمی‌روند همان طور که غزه نیز از عاشورا الگو گرفته است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد انوری دوشنبه در نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی (یادبود شهدای غزه) که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این حرکت چندین ساله دوام داشته و روز به روز بتوانیم از معنویت آن بهره مند شویم و شاهد حضور میهمانان خارجی بیشتری باشیم.

وی افزود: سیدالشهدا(ع) با شهادت خود، یک افق نورانی برای ما باز کرد که هیچگاه در تاریخ احساس شکست نکنیم و به ما درس داد که شیعه اگر خونش بریزد، هیچگاه احساس شکست نمی‌کند.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) نیز پس از مصیبت‌های فراوانی که متحمل شدند، پیروزمندانه صحبت کرده و مکتب عاشورا را تبیین می‌کنند که این راهبرد به ما نشان می‌دهد همیشه خون بر شمشیر غلبه دارد.

انوری گفت: امروز که بیش از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، شاهد گسترش پیام انقلاب در دنیا هستیم و انسان‌های آزاده نیز پیام انقلاب ما را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون در مسئله غزه، انسان‌های آزاده در کشورهای اروپایی و آمریکایی و به خصوص دانشجویان دانشگاه‌های معتبر آمریکایی که شیعه نیستند از مظلومیت مردم غزه دفاع می‌کنند.

وی با بیان اینکه در عرصه تقابل سخت حق و باطل قرار داریم، افزود: راهبرد ما، غلبه و پیروزی خون بر شمشیر است و هر چقدر که خون ما بریزد، دشمن به نابودی نزدیک تر می‌شود.

عاشورا با هیچ رویداد دیگری قابل مقایسه نیست

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم اظهار کرد: تاریخ بشریت مملو از حوادث است و مبارزات بزرگی علیه ظلم و ستم در تاریخ وجود دارد اما عاشورا چیز دیگری است و با هیچ رویداد دیگری قابل مقایسه نیست.

صفر نصرالله زاده اظهار کرد: عاشورا، اوج حماسه و تراژدی، مملو از وفاداری و عشق مبارزه با ظلم و ستم است.

وی افزود: امروز وظیفه ما این است که اهداف متعالی و آرمان‌های امام خمینی(ره) را همواره مدنظر قرار داده و آن‌ها را تبیین کنیم که بهترین زمان آن محرم و صفر است و روح عاشورا نیز باید تبیین شود.

وی تاکید کرد: صحنه کربلا به ظاهر یک تراژدی است ولی در اصل زوایای پنهانی دارد و باید از نگرش دیگری به آن نگاه کرد. هیچگاه خون شهدای عاشورا که به خاطر اخلاص و کار برای خدا ریخته شده، از بین نمی‌رود.

نصرالله زاده با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه به دست رژِم صهیونیستی نیز گفت: شهادت این رهبر مقاومت، برخلاف قواعد عرفی و بین الملل و مسائل انسانی بوده و به طور قطع خداوند متعال و انسان‌های آزاده و کسانی که از عاشورا تاسی می‌کنند، آن را برنمی‌تابند و شرایط نویدبخش هدایت رژیم صهیونیستی به سمت زوال است.

ارسال ۳۸ اثر به نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی (یادبود شهدای غزه)

دبیر اجرایی نهمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی (یادبود شهدای غزه) نیز اظهار کرد: در طول ۱۰ سال گذشته به جز یک سال دوران کرونا، کنگره ادبیات عاشورایی همه ساله برگزار شده و پرچم عاشورا همواره برقرار و در اهتزاز است.

فرشبافیان افزود: فراخوان این دوره از کنگره، ۲ ماه قبل منتشر شده و حدود ۳۸ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده بود که حدود ۲۰ نفر منتخب شدند که شامل حدود ۱۲ نفر از کشورهای همسایه (عراق، سوریه، آذربایجان، گرجستان و ترکیه) و هفت نفر از داخل کشور مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز غزه، نهمین دوره کنگره مزین به نام شهدای غزه شده و امروز محور مقاومت با الهام از صحنه عاشورا حرکت می‌کند. غزه نمود عینی عاشورا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha