استاندار: ورود بی‌ضابطه گردشگران به زندگی عشایر تهران آسیب می‌زند

تهران بزرگ - ایرنا - استاندار تهران گفت: ورود جمعی و بی‌ضابطه گردشگران به مناطق عشایری استان علاوه بر تخریب محیط زیست موجب آسیب به زندگی آنها می‌شود.

علیرضا فخاری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زندگی عشایری همواره با سختی‌های فراوان روبه رو است چرا که اساس زندگی عشایری کار، تلاش و تولید است و این کار و تلاش و تولید اصولا باید در مناطق صعب العبور و کم برخوردار انجام شود و کمتر کسی از افراد شهری و حتی روستایی می توانند این زندگی را تجربه کنند.

استاندار تهران اظهار کرد: باید با دقت و نظارت کافی این زندگی سخت عشایری را کمی برای این جامعه تولید کننده آسان کنیم و موجب افزایش بهره وری و تولید این عشایر شویم.

فخاری با بیان اینکه عشایر این استان از تولید کنندگان عمده و فعال هستند، گفت: تامین نهاده مدت‌دار و همچنین ارائه تسهیلات مناسب از درخواست‌های به حق عشایر است و سعی کردیم این امکانات به عشایر تخصیص پیدا کند و با همکاری سازمان عشایر و وزارت جهاد این امکانات و اقدامات باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه ورود گردشگران به صورت جمعی و بی ضابطه به زندگی عشایر آسیب می‌زند، افزود: عشایر حدود ۱۰۰ روز از سال را در فصل تابستان در دشت لار و در مکان‌های مشخص شده در زیر سیاه چادرهای عشایری زندگی می کنند اما در همین مناطق گردشگران بی ضابطه و بدون هیچ دستورالعمل به این مناطق ورود پیدا می کنند و علاوه بر تخریب به محیط زیست موجب آسیب به زندگی عشایر می‌شوند.

استاندار تهران ادامه داد: قطعا باید جلوی ورود افراد و گردشگرانی که بدون هیچ مجوز و دستورالعملی که وارد این مناطق می‌شوند گرفته شود.

فخاری با بیان اینکه عشایر حافظان اصلی محیط زیست و منابع طبیعی هستند گفت: عشایر استان تهران قدمت ۳۰۰ ساله دارند و باید قوانین و تصمیمات براساس نوع زندگی و فعالیت افراد گرفته شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عشایری استان تهران نیز گفت: در این جلسه که با حضور مدیران سازمان عشایر کشور، عشایر، فرمانداران، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد تلاش شد مشکلات عشایر به حداقل برسد و باید کاری کنیم که عشایر بدون دغدغه در مسیر کار و تولید قرار داشته باشند و عشایر را درگیر مسائل پیچیده اداری نکنیم.

استاندار: ورود بی‌ضابطه گردشگران به زندگی عشایر تهران آسیب می‌زند

۱۴ هزار نفر از عشایر کشور در تهران زندگی می‌کنند

براساس جدیدترین آمارهای موجود اکنون ۱۴۳۱۵ نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و طبق گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن جوابگو نبودن ظرفیت مراتع برای جمعیت عشایری است.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌ شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند. جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

جامعه عشایری به واسطه داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار تُن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی را تولید کردند. البته عشایر استان تهران از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha