۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۷
کد خبر: 85559917
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۷
کد خبر: 85559917
محمد جنابان
صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

قم - ایرنا - استان قم طی سال‌های اخیر به سرعت در مسیر توسعه صنعتی پیش‌می‌رود که در این میان صنایع کوچک و متوسط با سهم ۹۸ درصدی در فعالیت‌های تولیدی نقشی مهم و اساسی را در اقتصاد استان ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، وجود صنایع کوچک و متوسط که در قم به صورت ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی و مشارکت مردمی ایجاد شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، ظرفیت بسیار مطلوبی برای افزایش توان تولید، اشتغالزایی، صادرات و به طور کلی پیشرفت هرچه بیشتر اقتصاد استان است.

در حال حاضر ۹۸ درصد صنایع قم کوچک و متوسط هستند که این موضوع نشان از اهمیت این بخش در توسعه اقتصادی استان دارد، صنایع کوچک و متوسط در قم طی سال‌های اخیر با رشد خوبی مواجه بوده‌است و اکنون انواع مختلف محصولات در این واحدها تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود که بسیاری از آن‌ها هم صادراتی است و ارزآوری مناسبی برای استان به همراه دارد.

گسترش فعالیت‌های تولیدی در بخش صنایع کوچک قم به حدی است که در حال حاضر بسیاری از بهره‌برداران واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان برای انجام کارهای مورد نظر خود به نیروی انسانی جدید نیاز داشته دارند و به همین دلیل ظرفیت‌های فراوان برای اشتغالزایی در این بخش به‌وجود آمده‌است.

صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

قم رتبه برتر کشور در توانمندسازی صنایع کوچک را به خود اختصاص داد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم پیرامون این موضوع گفت: استان قم توانست رتبه نخست کشوری را در زمینه تحقق شاخص‌های عملیاتی، ارتقاء و توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط به خود اختصاص دهد.

وحید آشتیانی افزود: بر این اساس و با اقدام‌های گسترده و زیربنایی صورت گرفته که مجموع آن‌ها به ۲۴ خدمت در حوزه حمایت و توانمندسازی صنایع کوچک می‌رسد، استان قم در توانمند سازی صنایع کوچک رتبه نخست را در بین ۳۱ استان به خود اختصاص داده‌است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با بیان اینکه این موفقیت در چارچوب بخشی از خدمات دولت در سطح استان به دست آمده‌است گفت: این فعالیت‌ها در راستای پیشرفت اقتصاد استان و حمایت از سرمایه گذاران و بهره‌برداران واحدهای صنعتی روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: صنایع کوچک قم یکی از نمونه‌های موفق مشارکت مردمی و فعالیت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است و تقریبا تمام واحدهای تولیدی استان به صورت غیر دولتی اداره می‌شود.

آشتیانی در ادامه با اشاره به اهمیت جبران کسری وثایق واحدهای تولیدی در اخذ تسهیلات بانکی، گفت: طبق توافق حاصل شده با مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، به منظور تسهیل در ارائه خدمات، کارگزاری صندوق برای نخستین بار به صورت آزمایشی در قم ایجاد خواهد شد.

وی افزود: یکی از مشکلات واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای صنعتی کوچک در اخذ تسهیلات بانکی یا قراردادهای پیمانکاری، کسری وثایق است که صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک می‌تواند در پوشش این مشکل نقش قابل توجهی ایفا نماید.

وی ادامه داد: صندوق‌های ضمانت از مهمترین ابزار دولت‌ها در تامین نیاز مالی بنگاه های کوچک و متوسط هستند. ضمانت نامه‌ها به سه شکل پیمانکاری تا سقف ۲۰۰ میلیارد ریال، اعتباری و خرید اعتباری تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال با پوشش ۱۰۰ درصدی صادر می‌شود.

صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

راهنمای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی قم تهیه شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم همچنین گفت: راهنمای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شناسایی و تدوین شد.

وی با اشاره به شناسایی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی قم به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با دارا بودن هفت شهرک صنعتی شکوهیه، سلفچگان، محمودآباد، شهاب، ثامن، الغدیر و فناوری اطلاعات و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، طغرود، سیرو و دستجرد و ۲ شهرک صنعتی غیردولتی پارس گستر نیزار و سیاره سبز فرصتی استثنایی و منحصر به فردی را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی بوجودآورده‌است.

وی بیان داشت:‌ ما در شرکت شهرک‌های صنعتی قم تلاش می‌کنیم با تکیه بر فناوری، دانش روز و توانمندسازی کارکنان و تعامل با ذینفعان در مسیر ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی دولتی و غیردولتی، مناطق ویژه اقتصادی، تکمیل زیست بوم صنعتی، حفظ محیط زیست منطقه، بهترین گزینه را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سطح استان فراهم آوریم.

آشتیانی گفت: دفترچه راهنمای فرصت‌های سرمایه گذاری در ۲ بخش سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی (زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی) و پروژه‌های صنعتی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی طراحی و تدوین گردید.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای مطالعات سرمایه گذاری، امکان‌سنجی طرح های سرمایه گذاری، مطالعات بازار برای استقرار و گسترش بازار صنایع کوچک و متوسط در قم، بیان داشت: در همین راستا به‌منظور توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، راهنمای سرمایه گذاری در این بخش تدوین شد که امیدواریم کمک شایانی به سرمایه گذاران برای شناسایی فرصت‌ها و نحوه سرمایه گذاری باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: سیاست‌های حمایتی این شرکت از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منطبق بر حمایت از شرکت‌های دانش محور و فناور است.

آشتیانی با بیان اینکه نگاه فرهنگی در کنار توسعه صنعتی همواره مورد تاکید این شرکت بوده‌است گفت: سعی شده‌است اگر توسعه‌ای در بخش صنعت استان شکل گرفته متناسب با ظرفیت‌های بومی باشد و در همین راستا ایجاد و توسعه شهرک صنعتی ثامن به عنوان تنها شهرک صنعتی تخصصی چوب و درودگری در کشور نمونه ای موفق به‌حساب می‌آید.

وی وجود شهرک‌های صنعتی شهاب و آی سی تی را از دیگر توسعه‌های صنعتی متناسب با فرهنگ و زیست بوم زیست بوم صنعتی قم بر شمرد و خاطرنشان ساخت: شرکت شهرک‌ها صنعتی استان طی سه دهه از فعالیت خود به این نتیجه رسیده است که ایجاد زیرساخت‌ها به عنوان کالبد به حساب می‌آید و بایستی روحی به این مجموعه‌ها دمیده شود تا توسعه واقعی شکل بگیرد و ابزار این مهم دانشگاه‌ها هستند و با این روند در کنار توسعه صنعتی، توسعه بازارها، برندسازی و فرایندهای فناوری و دانش محوری شکل خواهد گرفت.

صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

تعداد بازرسان ایمنی و بهداشت در شهرک‌های صنعتی قم ۱۰ برابر شد

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: در یک گام مهم، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی تعداد بازرسان ایمنی و بهداشت را از ۲ نفر به ۲۰ نفر افزایش داد.

وی در این خصوص بیان داشت: این افزایش قابل توجه با هدف تسریع در روند خدمات‌رسانی به صنعتگران و کاهش حوادث ناشی از آتش‌سوزی و حریق در واحدهای صنعتی انجام شد.

وی افزود: با افزایش تعداد بازرسان ایمنی و بهداشت، انتظار می‌رود که استانداردهای ایمنی در محیط‌های کاری به طور قابل توجهی بهبود یابد؛ این امر نه تنها به کاهش تعداد حوادث و آسیب‌های ناشی از کار کمک می‌کند، بلکه به افزایش رضایتمندی و بهره‌وری کارگران نیز منجر خواهد شد.

آشتیانی گفت: افزایش بازرسان ایمنی و بهداشت می‌تواند به تسریع در فرآیندهای تولیدی و بهبود کیفیت محصولات کمک کند. این امر با شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" هم‌راستا است و می‌تواند به افزایش تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات منجر شود.

وی تاکید کرد: این تغییرات نشان‌دهنده تعهد دولت به بهبود شرایط کار و حمایت از صنعتگران می‌باشد و امید است که با اجرایی شدن آن‌ها، شاهد تحولات مثبتی در سطح استان و کشور باشیم.

صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

تعهد اشتغال بخش صنعت قم امسال چهار هزار و ۸۰۰ نفر است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این رابطه گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سامانه رصد اشتغال، تعهد ایجاد اشتغال در بخش صنعت استان که اکثر آن مرتبط با صنایع کوچک می‌باشد طی سال جاری چهار هزار و ۸۰۰ نفر است.

اکبر ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته و بهره‌برداری‌های متعدد از واحدهای تولیدی در قم، تعهد اشتغال مورد نظر برای بخش صنعت استان تا پایان سال به صورت کامل محقق خواهد شد و حتی ما تلاش داریم ظرفیت اشتغالزایی در این بخش، بیش از میزان تعیین شده باشد.

وی با اشاره به حساسیت‌های موجود در ثبت آمار اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت استان، براساس برنامه‌ریزی صورت صورت گرفته در سامانه رصد، افزود: موارد اشتغال مورد نظر در این برنامه، باید دارای بیمه و سایر مولفه‌های قانون کار باشد، بنابراین فرصت‌های شغلی پاره وقت و غیر مستقیم در آمار آن لحاظ نخواهد شد.

وی تاکید کرد: حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در قم در راستای افزایش فرصت‌های شغلی به‌عنوان یک اولویت مهم پیش روی مسئولان استان است و در همین خصوص جلسه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در قم به صورت مستمر و هفتگی تشکیل و به مسائل و مشکلات بهره‌برداران واحدهای صنعتی و تولیدی در حوزه‌های مختلف تامین مالی، بانکی، بیمه، مالیات و سایر بخش‌های زیرساختی رسیدگی می‌شود.

مدیرکل صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: در همین رابطه به‌منظور حمایت هرچه بهتر از تولیدکنندگان و صنعتگران استان، امسال سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استان درنظر گرفته‌ شده‌ که امید است با همکاری بانک‌های عامل این تسهیلات به موقع پرداخت شود.

وی همچنین بیان داشت: در سه ماهه نخست امسال، ۴۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی برای صنایع کوچک و متوسط با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغالزایی مستقیم برای یک‌هزار و ۸۳۸ نفر در قم صادر شد.

وی افزود: در همین رابطه طی مدت یاد شده صدور تعداد ۲۹ فقره پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنعتی ایجاد شده با سرمایه گذاری ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۷۷۴ نفر در استان صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۱۸ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش توسعه واحدهای صنعتی موجود استان با سرمایه‌گذاری حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و ۶۴ نفر توسط اداره کل صنعت،‌ معدن و تجارت قم صادر شد.

صنایع کوچک شاهرگ اقتصاد قم

یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز گفت: یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار با ظرفیت اشتغالزایی برای ۵۷ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم به تولید محصولات مورد نیاز مردم می‌پردازند.

مهدی ایلانلو بیان داشت: با توجه به پیشرفت‌های صنعتی قم طی سال‌های اخیر، ظرفیت‌های شغلی بسیار خوبی در بخش‌های تولیدی استان به وجود آمده است واکنون تقریبا تمام واحدها به نیروی کار در بخش‌های مختلف نیاز دارند.

وی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی قم با همکاری بهره‌برداران واحدها،‌ تلاش می‌کند تا زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی قم به نحو مناسبی فراهم باشد و در این خصوص طی سال‌های اخیر اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص یافته‌است.

وی ادامه داد: ما برای تحقق راهبرد پیشرفت‌های صنعتی استان و رسیدن به اهداف مورد نظر خود در حوزه تولید،‌ نیازمند به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود و ارتقاء بهره‌وری در کنار توجه به فناوری‌های روز و استفاده از هوش مصنوعی هستیم.

ایلانلو گفت: به دنبال رشد سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت‌های تولیدی در بخش صنایع کوچک و متوسط قم، شاهد افزایش فرصت‌های سودآور اقتصادی در این بخش هستیم که موقعیت مناسبی را برای حضور بخش خصوصی فراهم آورده‌است.

وی افزود: همچنین برای تامین نیروی کار در این بخش، در کلینیک صنعت شهرک شکوهیه قم، بستری برای مهارت آموزی به نیروهای کار فعال در واحدهای تولیدی استان فراهم شده‌است.

در پایان باید تاکید کرد بر اساس گفته مسئولان استان با تلاش صنعتگران و حمایت دستگاه‌های اجرایی، امسال شاهد بهره‌برداری مستمر واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در قم خواهیم بود و این موضوع نقش مهمی در افزایش فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصاد استان خواهد داشت.

به طور حتم افتتاح و بهره‌برداری از هر کدام از این طرح‌های تولیدی، جهشی برای صنعت استان است و این روند رو به رشد فعالیت‌های تولیدی در قم، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد، افزایش میزان صادرات و درآمدزایی ارزی استان را در پی خواهد داشت.

امروز صنعت قم علاوه بر گسترش کمی،‌ در زمینه تعمیق بخشی به فعالیت‌های صنعتی و توسعه کیفی فعالیت‌ها نیز اقدام‌های گسترده‌ را آغاز کرده که از جمله آن ارتقای بهره‌وری و تولید محصولات مورد نیاز کشور از طریق بسیج ظرفیت‌های داخلی می‌باشد که نمونه آن در صنایعی همچون صنعت لوازم خانگی استان قابل مشاهده‌است.

در بخش صنعت، استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha