روایت سی‌ان‌ان از شورش در بریتانیا و پایان ماه عسل دولت «استارمر»

تهران- ایرنا- سی‌ان‌ان در مطلبی با اشاره به خشونت‌های جاری در بریتانیا در پی حمله با سلاح سرد یک نوجوان آفریقایی‌تبار و کشته شدن سه کودک، وضعیت جاری را نخستین بحران دولت جدید «کی‌یر استارمر» نخست وزیر انگلیس و پایان ماه عسل وی پس از انتخابات توصیف کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این شبکه تلویزیونی آمریکایی، شورش گروه‌های راست افراطی که از هفته گذشته سراسر بریتانیا را در بر گرفته، دولت جدید استارمر را با بدترین بی‌نظمی بیش از یک دهه اخیر برای تسلط بر امور روبرو کرده است.

به نوشته این رسانه، انبوهی از اغتشاشگران راست‌افراطی، هتل‌هایی را که در آنها پناهجویان نگهداری می شدند، به آتش کشیده و افراد داخل آنها را گرفتار و وحشت زده کردند. همزمان گروه‌های دیگر تندرو نیز با به آشوب کشیدن و آسیب رساندن به ساختمان‌های عمومی با پلیس درگیر شده و با پرت کردن وسایل گوناگون، برخی ماموران پلیس را هم زخمی کرده اند. گفته می شود تاکنون ۵۰ مامور در شورش های اخیر مجروح شده اند.

سی‌ان‌ان سپس به چگونگی آغاز وضعیت جاری در انگلیس پرداخته است؛ حمله‌ای با سلاح سرد از سوی یک نوجوان ۱۷ ساله آفریقایی تبار و کشته شدن سه دختر بچه خردسال و در نهایت آغاز یک کارزار انتشار اطلاعات نادرست که در آن مسبب وضعیت کنونی را مهاجران و مسلمانان معرفی کرده است.

نخست وزیر انگلیس دیروز دوشنبه و با ادامه شورش‌های خیابانی؛ نشست اضطراری برگزار کرد و روز یکشنبه نیز خطاب به شورشیان با اعلام اینکه «این اعتراض نیست» افزود: «این یک خشونت سازمان یافته و اوباش‌گری است و جایی در خیابان‌های ما و فضای مجازی ما ندارد».

در خیابان های بریتانیا چه می گذرد؟

در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه، معترضان با خشونت در مراکز شهرها در سراسر بریتانیا تجمع کردند و بسیاری از آنها قصد درگیری با پلیس و تخریب داشتند.

روایت سی‌ان‌ان از شورش در بریتانیا و پایان ماه عسل دولت «استارمر»

این تجمعات که به عنوان راهپیمایی‌های ضد مهاجرت آغاز شد، در رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس و شبکه های پیام رسان واتس اپ و تلگرام سازماندهی شده و به سرعت به بی نظمی و خشونت تبدیل شدند.

معترضان در همان ابتدای کار دو هتل را در شهر روترهام در شمال انگلستان و در تامورث در میدلندز به آتش کشیدند که گفته می‌شود پناهجویانی که در انتظار تصمیم گیری برای وضعیت اقامتشان بودند، در آنجا نگهداری می شدند.

براساس بیانیه پلیس، هتل روترهام در آن زمان پر از ساکنان و کارکنانی بود که وحشت زده از زبانه‌های آتش در محل اقامت خود بودند.

به گفته مقامات محلی، در تاموورث، آشوبگران به سمت هتل مواد آتش زا پرتاب می کردند و با شکستن شیشه ها و آتش زدن هتل با پلیس درگیری شدند و یک افسر پلیس را هم در این حین زخمی کردند.

خشونت در شهرهای ساندرلند، میدلزبورو، استوک-آن-ترنت و چندین شهر دیگر نیز گزارش شده است. براساس گزارش این شبکه، در مجموع، بیش از ۴۲۰ نفر در پی خشونت های آخر هفته دستگیر شدند و انتظار می رود این تعداد با توجه به ادامه خشونت ها افزایش یابد.

چه چیزی باعث بروز ناآرامی‌ها شد؟

سی‌ان‌ان در توضیح این پرسش به حمله با چاقو در هفته گذشته اشاره کرده است؛ حمله‌ای که در تاریخ ۸ مرداد از سوی نوجوانی به نام اکسل روداکوبانا به یک کلاس یوگا و باله کودکان در ساوت پورت (شهری در شمال غربی انگلیس)، آغاز شد و با کشته شدن ۳ دختربچه کشور را به لرزه انداخت.

روایت سی‌ان‌ان از شورش در بریتانیا و پایان ماه عسل دولت «استارمر»

از همان زمان راست افراطی با انتشار اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی این حمله را به مهاجران و مسلمانان ربط داد و موجی از شورش سراسری را علیه آنها به راه انداخت. این در حالی است که پلیس اعلام کرده روداکوبانا در بریتانیا متولد شده است.

افزایش لفاظی‌های راست افراطی در سال‌های اخیر

این رسانه سپس به موج فزاینده لفاظی‌های راست افراطی علیه مهاجران و مسلمانان در این کشور پرداخته است که به گفته منتقدان، هواداران راست افراطی را جسورتر کرده و در ایجاد وضعیت کنونی در انگلیس دخیل بوده است.

سی ان ان همچنین به برگزاری انتخابات ماه گذشته در بریتانیا اشاره کرد که در آن حزب پوپولیسی و راست افراطی رفرم یو کی (Reform UK)، رتبه سوم آرا را به دست آورد.

روایت سی‌ان‌ان از شورش در بریتانیا و پایان ماه عسل دولت «استارمر»

نایجل فاراژ رهبر این حزب اگرچه شورش‌های خشونت‌آمیز روز گذشته را محکوم کرد، اما افزود: «مشکلات طولانی‌مدت و عمیق‌تری همچنان پابرجاست». وی از جمله سیاستمدارانی است ک در جریان خشونت‌های جاری در بریتانیا، به دلیل آنچه که مشروعیت بخشیدن به اعتراض‌ها خوانده شده، هدف انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

از جمله پریتی پاتل وزیر کشور سابق از حزب محافظه‌کار که در واکنش به مواضع فاراژ نوشت: «خشونت و اوباش گری همیشه غیرقابل قبول است. هیچ صلاحیت یا استثنایی وجود ندارد و سیاستمداران از هر طرف باید این را بگویند».

دایان ابوت نخستین نماینده زن سیاه‌پوست در مجلس عوام بریتانیا دیروز دوشنبه نوشت: «نایجل فاراژ امروز صبح باید خوشحال باشد. موج راهپیمایی ضد مهاجران در کشور فراگیر می شود و سیاه پوستان و رنگین پوستان در ترس زندگی می کنند».

انتقاد از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی

سی‌ان‌ان با بیان اینکه زمان و مکان‌ها ناآرامی‌ها از روزها قبل در رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ و تلگرام به اشتراک گذاشته می‌شود، از بروز انتقادهای گسترده نسبت به این شرکت‌ها خبر داده است.

به ویژه پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) متعلق به ایلان ماسک که از سوی چهره‌های طیف‌های گوناگون سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است و به گفته منتقدان گروه های راست افراطی مانند تامی رابینسون که رهبر یکی از همین گروه های مسئول خشونت های جاری در انگلیس است، اجازه بازگشت به این پلتفرم و اظهرنظر و نفرت پراکنی را در آن دارد.

روایت سی‌ان‌ان از شورش در بریتانیا و پایان ماه عسل دولت «استارمر»

جو مولهال مدیر تحقیقات یک موسسه خیریه ضد نژادپرستی و ضد فاشیسم (Hope Not Hate) مستقر در بریتانیا، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که بازگشت رابینسون و شخصیت‌های مشابه وی به ایکس باعث شده که یک بار دیگر بنیادگرایان راست افراطی با تبلیغات خطرناک و تفرقه انگیز خود به میلیون‌ها نفر دسترسی پیدا کنند.

خود ماسک نیز در آخر هفته در واکنش به پستی که علت شورش‌ها را باز گذاشتن مرزها و مهاجرت دسته جمعی دانسته بود، نوشت که «جنگ داخلی اجتناب ناپذیر است».

نخستین بحران دولت استارمر

سی ان ان در پایان به آخرین باری که بریتانیا با ناآرامی های اجتماعی اینچنینی روبرو بوده، یادآور شده است که مربوط به سال ۲۰۱۱ می شود؛ زمانی که تیراندازی مرگبار پلیس به یک مرد سیاهپوست بریتانیایی در شمال لندن منجر به اعتراضاتی شد که چند روز شورش را در لندن آغاز کرد.

روایت سی‌ان‌ان از شورش در بریتانیا و پایان ماه عسل دولت «استارمر»

در آن زمان استارمر دادستان عمومی بریتانیا بود و مسئول کشاندن مجرمان به سوی عدالت و اکنون در سمت نخست وزیر بار دیگر با بحرانی مشابه همان زمان روبرو شده است.

این شبکه وضعیت موجود را تنها بحران پیش روی دولت استارمر ندانسته و می‌افزاید: وزارت دادگستری بریتانیا در تاریخ ۲ اوت (۱۲ مرداد)، پیش از تعطیلات آخر هفته ای که در آن صدها نفر دستگیر شدند، اعلام کرد که با توجه به موج دستگیری‌های گسترده پلیس برای خاموش کردن آشوب ها، زندان‌های بریتانیا «در آستانه فروپاشی» هستند و از ابتدای سال ۲۰۲۳ به طور معمول با ظرفیت ۹۹ درصد کار می‌کنند.

سی‌ان‌ان این بحران را پایانی بر ماه عسل استارمر توصیف کرده و خاطرنشان کرد که همین امر باعث شده نمایندگان از طیف‌های سیاسی از وی بخواهند تا پارلمان را که در تعطیلات تابستانی به سر می برد، برای بحث در مورد شورش ها فرا بخواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha