گزارش وزیر علوم به اصحاب رسانه در روز خبرنگار

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با اصحاب رسانه گزارشی از اقدامات انجام شده در این وزارتخانه طی مدت سه‌سال دولت سیزدهم را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل امروز (سه شنبه) و در آستانه روز خبرنگار (۱۷ مرداد) در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: در کتاب راه نشان که به همت وزارت علوم منتشر شده اقدامات تحولی در این دوره وزارتخانه در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی افزود: اولین رویکرد ما در وزارتخانه این است که تجربه را ارزان بخریم؛ یعنی از تجربیات مدیران گذشته استفاده کنیم. در ابتدا از وزرای علوم سابق دعوت کردیم و ایده های آن را شنیدیم و از همان روز اول ۲۲ طرح ارائه کردیم تا بررسی شود و با تحقیق هدف‌گذاری کنیم.

زلفی گل ادامه داد: به عنوان مثال گفته می شد چرا تحقیقات نیاز محور نیست. ما این انتقادات را به عنوان طرح پژوهشی بیان کردیم تا راهکار آنها توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه شود. ایده دیگر بنده همسو کردن منافع فردی با منافع ملی در قوانین و مقررات بود و نظام سنجش و انگیزش جدید را طراحی کردیم تا ارزیابی و امتیازاتی که ارائه می شود متناسب با این فعالیت باشد. فعالیت علمی دانشگاهیان به فعالیت متمایز تبدیل شود و پژوهش ها و کتاب ها به سطح ملی و بین المللی تبدیل شود.

وزیر علوم بیان کرد: برای جذب نخبگان نیز اقداماتی انجام شد برای نمونه بورس صنعت را ایجاد کردیم و سال گذشته سایپا هزار بورس می خواست که ما سه برابر آن را پیشنهاد دادیم و امسال نیز در جلسه با اتاق بازرگانی رایزنی کردیم که صنایع را مجاب کنند تا بورس کنند.

گزارش وزیر علوم به اصحاب رسانه در با روز خبرنگار


رویکرد دیگر در وزارت علوم ، سیاست کارمزدی به جای روزمزدی بود و بر اساس این سیاست پایه تشویقی اساتید را به عدد ۶۰ رساندیم. از دیگر رویکردهای وزارت علوم این بود که سیاست شفافیت اداری را در دستور کار قرار دادیم ، در انتصاب روسای دانشگاه ها در ابتدا خواستیم برنامه خود را ارایه کند همچنین در احکام صادر شده مدیران برنامه تعیین کردیم تا طبق آن عمل کنند.


وی تاکید کرد: وزارت علوم در این سه سال استفاده از هوش مصنوعی را در برنامه خود قرار دادیم و برای مثال سامانه نظام ایده ها و نیازها طراحی شد تا تمام وزارتخانه ها و صنایع نیاز خود را ثبت کنند و تا کنون ۲۰ هزار نیاز ثبت شده که ۶ هزار مربوط به وزارت نفت است و این سامانه هم رسان نیاز جامعه با فکر خوب و ایده خوب است.

زلفی‌گل ادامه داد: از دیگر سامانه های ایجاد سده سامانه جان است که در ان تمام محصولات شرکت دانش بنیان ثبت شده و کالاهای مشابه اجازه واردات ندارد . همچنین سامانه فرنما راه اندازی شد که فعالیت فرهنگی دانشگاه ها در آن مشخص است و برای هر دانشجو می توان کارنامه فرهنگی صادر کرد.

وزیر علوم گفت: سیاست ما این بود که الزامات اداری و حرفه ای را نهادینه کنیم یعنی اساتید طرح درس داشته باشند و سرفصل ها را رعایت کند تا دانشجوی پاسخگو را تربیت کنیم و مستلزم آن این است که استاد پاسخگو باشد.

زلفی گل بیان کرد: انتقاد می شد که وزارت علوم مقاله محور است. برای رفع آن معاون نوآوری و فناوری را تأسیس کردیم تا مشکل برطرف شود. در پی این تصمیم پارک های علم و فناوری رشد کردند و صندوق عالی علوم و تحقیقات را تأسیس کردیم.

وی اظهارداشت: در آیین نامه ارتقای شورای علمی انقلاب فرهنگی ارائه شد، تلاش کردیم انگیزه ایجاد کنیم افرادی که کار پژوهشی انجام می دهند دیده شوند و در برنامه هفتم پیشرفت احکام ویژه ای برای وزارت علوم آمده است که موجب ارتقای آن می شود.

بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی با مشارکت بین المللی
وزیر علوم‌ در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران به سوالی درباره پیشرفت زنان در عرصه علم طی سه سال اخیر گفت: به یوم پیروزی انقلاب اسلامی مسیر رشد برای زنان فراهم‌شد و اکنون در آموزش عالی سهم‌زنان نسبت به مردان در دانشگاه ها بیشتر و بالای ۵۰ درصد است. ما در آیین نامه ها تلاش کردیم با توجه به ماهیت خانواده دستور العمل ها را به گونه ای اعمال کردیم تا به رسالت مادری آنها هم توجه شود.

زلفی گل در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت های وزارت علوم در عرصه بین الملل و عملکردش در این حوزه گفت: در دیپلماسی علمی بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی ما با مشارکت بین المللی بوده که قابل توجه است و نشان می دهد دنیا مرجعیت علمی ما را پذیرفته است.


وی ادامه داد: برای نخستین بار آیین نامه تعاملات علمی و بین المللی در تقویت دیپلماسی علمی تدوین شد تا اعضای هیات علمی بتوانند فعالیت های علمی خود را در خارج کشور دنبال کنند. همچنین ردیف ویژه ای برای دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف که همچنان در تحریم ویژه اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارند در نظر گرفته شده است. تاسیس انجمن علمی هوش مصنوعی برای نخستین بار در دولت سیزدهم هم از دیگر اقدامات بود که برای آن اعتبارات ویژه ای هم در نظر گرفته شده است.


ساخت حدود یک هزار واحد خوابگاهی برای متاهلان
زلفی گل درباره تعداد ساخت خوابگاه متاهلان گفت: از ۸۵۶ واحد در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۷۴۲ واحد در این سه سال افزایش یافت که تعداد ۸۶۶ واحد در این دولت ساخته شده است و شماری هم در حال تکمیل است. منابع ساخت این خوابگاه‌ها از طریق تهاتر و مولد سازی و طرح قانون جوانی جمعیت تامین شده ‌است.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکاف بین صنعت و دانشگاه توضیح داد: برخی اقدامات به تنهایی دست وزارت علوم‌ نیست و دستگاه های دیگر هم در این زمینه باید دخیل شوند. ما یکپارچگی آموزش عالی در کشور نداریم‌، این یک ضعف است. با وجود این وزارت علوم به سهم خود اقداماتی را در این زمینه حتی در اختصاص بودجه جداگانه انجام داده است.

زلفی گل به انتقادی نسبت به بورس صنعت واکنش نشان داد که منجر به رانت می شود و گفت: رانتی وجود ندارد و صنعت وقتی بورس می کند، رتبه های برتر را انتخاب می کند یعنی هدفگذاری انجام شده است.

سخنگوی وزارت علوم‌ نیز در این نشست به طور اجمالی به عملکرد وزارت علوم در سه سال دولت سیزدهم‌پرداخت و گفت: وزارت علوم در دوره فعالیت سه ساله خود با یک برنامه جامع وارد میدان شد و اقدامات متعددی در راستای اعتلای آموزش عالی به ثمر رساند.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی گفت: مهمترین گره نگاه به وزارت علوم است و برخی وزارتخانه های متولی آموزش و پژوهش به وزارت علوم نگاه مصرفی دارند و در حالیکه علم فراتر از زمین و زمان است و باید به جامعه دانشگاهی نگاه ویژه ای داشته باشیم. دانایی و دانا شدن آسانسوری نیست و تدریجی است و در وزارت علوم نتایج تصمیمات چند سال آینده خود را نشان می دهد و تلاش کردم در این مدت به انتقادها پاسخ دهم.

زلفی گل در خصوص ترمیم حقوق دانشگاهیان گفت: این مصوبه لازم الاجرا است اما چگونگی اجرایی شدن باید در هیات دولت تصویب شود و شیوه نامه آن را هیات دولت آماده کند.

وی درباره پیشنهاد به وزیر علوم آینده و کار زمین مانده وزارتخانه گفت: برخی اقدامات اولیه انجام شده و ۳۳ مورد است که به دنبال انجام آن بودم که با انتخاب وزیر جدید به او پیشنهاد می‌کنیم. احکام اولیه در برنامه هفتم داشتیم که خواهش می کنم وزیر آینده به آن توجه داشته باشد. اصل سی ام قانون اساسی آموزش رایگان عالی تا حد خودکفایی که الان اجرا نمی شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم درباره اینکه چرا دانشگاه‌هایی مثل تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف بعد از پیروزی انقلاب نداشته‌ایم، گفت: اینطور نیست. ما بعد از انقلاب دانشگاه های صنعتی در استان های مختلف داریم که به لحاظ علمی رتبه مناسبی دارند.

وی درباره نگهداشت نخبگان گفت: ۱۳۸۰ نفر را در رشته های اولویت دار بورس و برای اعضای بنیاد ملی نخبگان را مسیر جذب را تسهیل کردیم. تا جایی که اختیارات داشتیم اقداماتی انجام شد اما این کار به عزم فرابخشی نیاز دارد.

به دانشگاه برمی‌گردم

زلفی گل درباره کاهش دانشجویان پسر گفت: دانشجویان پسر باید دو سال خدمت سربازی بروند که تحصیل را به تاخیر می اندازد و نکته دیگر اینکه تامین معیشت برعهده آنها است. بنابراین همه آنها گرایش به تحصیل ندارند و راهکار آن توسعه شرکت های دانش بنیان است.

وزیر علوم‌ در پاسخ به سوال ایرنا با توجه به حضور چندباره در مرکز ارتباطات مردمی رئیس‌جمهور برخط و اینکه تا چه حد مطالبات و دغدغه های مردم در حوزه آموزش عالی پیگیری شده، گفت: مرکز ارتباطات مردمی یکی از پیگیرترین مرکز در پاسخ به مطالبات مردمی از مسئولان در این مرکز است که همچنان مطالبات حوزه مرتبط با وزارت علوم را پیگیری می کنند. با توجه به ارزیابی های انجام شده توسط این مرکز وزارت علوم نمره خوبی را در این زمینه کسب کرده است و در مدت حضور چندباره در این مرکز تمام مطالبات پیگیری شد.

زلفی گل در پایان گفت: یکی از وعده هایی که در این دوره عملیاتی نشد، بهبود معیشت دانشگاهیان بود که امیدواریم انجام شود. درخصوص فوق العاده ویژه کارمندان وزارت علوم پیگیری کردیم و سازمان امور اداری استخدامی کم کاری کرد و هم اکنون به شورای حقوق و دستمزد رسید ه است و منتظر پاسخ آن هستیم.

وی درخصوص برنامه آینده خود گفت: من استاد دانشگاه هستم، بنابراین به شغل اصلی خود بازمی‌گردم. در سیاستگذاری علم و پژوهش نیز تحقیقاتی انجام می دهم و به مطالعات علمی خود می پردازم.

ریل‌گذاری جدید در وزارت علوم

علی‌ شمسی‌پور افزود: تمرکز ویژه وزیر علوم‌ بر ریل‌گذاری و هدفگذاری سیاست‌های وزارت علوم که فرصت نشد قطار روی ریل حرکت کند تا نتایج آن به بار بنشیند، با وجود این، اتفاقات مبارکی در چند ماه اخیر امسال رخ داد که در وزارت علوم بی‌سابقه بوده است.

سخنگوی وزارت عتف گفت: در مجموعه وزارت علوم و آموزش یک معاونت جدید به عنوان معاونت فناوری را تاسیس کردیم که البته بارها گفته شده ولی این امر بسیار مهم است. وقتی معاونت جدیدی تاسیس می‌شود؛ یعنی ریل‌گذاری جدیدی رخ داده است و نگاه ما به علم فناوری در کشور عوض می‌شود.

شمسی پور افزود: تلاش ما در آموزش عالی این است که علم تولید شده در کشور را به فناوری منتهی کنیم. تاسیس این معاونت، هم فقط تاسیس یک معاونت نیست، بلکه نگاه، رویکرد و راهبرد و ریل گذاری جدیدی را نشان می‌دهد که همه جهت گیری های ما را عوض می‌کند و همه آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها را برای استادان و دانشجویان در جهت تحقق این هدف تغییر می‌دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha