۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۹
کد خبر: 85560270
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۶۸ معتاد در فارس خدمات کاهش آسیب ناشی از اعتیاد دریافت کردند

شیراز-ایرنا- مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خدمات کاهش آسیب اعتیاد به ۸۶۸ بیمار در این استان در قالب پنج مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد و ۲ گروه سیار مستقل، در یک سال گذشته ارائه شد.

فریبا رضایی سه‌شنبه در این باره به ایرنا گفت: کاهش آسیب، عبارت است از سیاست ها یا فعالیت هایی که با هدف کاهش عوارض بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر، طراحی و اجرا می‌شود.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت هدف از تشکیل تیم کاهش آسیب (DIC) را کاهش خطر انتقال بیماری‌ها از راه خون، آگاه‌سازی فرد معتاد یا دارای رفتارهای پرخطرجنسی از خطرات و ارایه ابزارهای مناسب برای کاهش عوارض آن دانست.

۸۶۸ معتاد در فارس خدمات کاهش آسیب ناشی از اعتیاد دریافت کردند

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در حال حاضر در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پنج مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد و ۲ گروه سیار مستقل مشغول به ارائه خدمات، به ۸۶۸ بیمار بوده که از این تعداد ۵۵۴ نفر مصرف‏کننده تزریقی و ۳۴۹ نفر مصرف‏کننده مواد مخدر کارتن‏ خواب هستند.

رضایی ضمن بیان اینکه همه‏ این مراکز به صورت روزانه و در ساعات اداری، خدمات و بسته‏ های حمایتی را به گروه هدف ارائه می دهد، افزود: سه مرکز گذری سعدی، کوزه ‏گری، مرودشت، داراب و کوار، علاوه برخدمات گفته شده، توانسته طریقه مصرف پرخطر ۴۹۶ نفر از مصرف‌کنندگان مواد قابل تزریق را به مواد غیر تزریقی مانند متادون خوراکی تغییر دهد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت گفت: این تغییر شیوه مصرف باعث کاهش احتمال مصرف بیش از حد (overdose)، هدایت مصرف‌کنندگان از بازار غیر قانونی به مواد قانونی، کاهش عواقب منفی استفاده از مواد مخدر مانند جنایتهای مرتبط با مواد مخدر، کاهش فحشا و در نتیجه آن شیوع کمتر HIV، هپاتیتC ، کنترل کامل رفتارهای پرخطر از طریق آموزش روش‌های تزریق سالم و رفتار سالم جنسی در جامعه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha