معاون وزیر صنعت: صنایع کوچک سهم ۱۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارند

سمنان - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۱۴ و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) بخش صنعت کشور مربوط به صنایع کوچک است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشاد مقیمی روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از صنعتگران و معدنکاران سمنان در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، با گرامیداشت هفدهم مرداد روز خبرنگار و بیست و یک مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک افزود: ۴۳ درصد از سهم اشتغال در بخش صنعت کشور به صنایع کوچک اختصاص دارد.

تولید ناخالص داخلی رایج‌ترین معیار برای ارزیابی فعالیت‌های اقتصادی یک کشور است و در واقع ارزش پولیِ کالاها و خدمات تولید و عرضه شده را در دوره زمانی معینی (به طورمعمول دوره یک ساله) در یک کشور نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: صنایع کوچک ۹۴ درصد از صنایع فعال کشور را تشکیل می‌دهند.

تسهیل‌گری برای صنایع کوچک

وی اضافه کرد: ۲۰ اصلاحیه در شیوه‌‎نامه حق بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنفی و فناوری سال۱۴۰۳ برای تسهیل‌گری، بهبود فضای کسب و کار، توجه به زنجیره ارزش راهبردی انجام شد.

معاون وزیر صنعت: صنایع کوچک سهم ۱۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارند

مقیمی اظهار کرد: برای تسهیل‌گری در بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی، مدت بازپرداخت اقساط قرارداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۴۸ ماه و برای سایر صنایع تا ۳۶ ماه افزایش یافته است.

ملاحظات زیست‌محیطی در تخصیص زمین برای صنایع

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای بهره‌مندی بیشتر واحدهای تولیدی امکان و اجازه تفکیک اراضی با درنظرگرفتن مسائل زیست محیطی وجود دارد و هزینه تفکیک قطعات برای افزایش مشارکت مردم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۵۰ درصد کاهش‌ یافته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به ناترازی تولید انرژی و قطع برق واحدهای صنعتی، گفت: ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی به صورت مشارکتی در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نزدیک به ۲ هزار واحد صنعتی در سمنان وجود دارد و طبق آمارها حدود ۲۰ درصد صنایع این استان متوسط به بالا هستند که اشتغال برای بالای ۱۰۰ نفر ایجاد کرده‌اند و بیش از ۸۰ درصد آن را صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع کوچک و متوسط از جمله مؤثرترین عوامل در رشد و توسعه نظام‌های اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌روند که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده دارند. توجه به صنایع کوچک چنان اهمیتی دارد که شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد را در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک و متوسط» اعلام کرد.

صنایع کوچک حداقل از چهار جنبه کارآفرینی، نوآوری،‌ پویایی صنعت و ایجاد فرصت های شغلی به اقتصاد جهانی‌ کمک‌ می‌کنند و در سال‌های اخیر توجه به کوچک‌سازی و روند توسعه بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط‌ بـه‌طور قابل‌توجهی افزایش‌ یافته است. این بنگاه‌ها دارای مزایای زیادی نسبت به صنایع‌ بزرگ‌ هستند کـه از آن جمله می‌توان از ارزش‌افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به صنایع‌ بزرگ‌ در شرایط غیرعادی مانند شرایط تحریم نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha