مفاهیم عاشورایی روی صحنه تئاتر رفت/ اجرای نمایش‌های آیینی و دینی از «سراب» تا «بوی سیب»

تهران- ایرنا- از حدود یک ماه پیش همزمان با آغاز ماه محرم تعدادی از گروه‌های نمایشی به استقبال ایام عزاداری سالار شهیدان رفته و نمایش‌هایی با مضامین معنوی را برای مخاطبان خود تدارک دیدند. «بوی سیب»، «در انتظار»، «سراب»، «تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» و «راحوما» از جمله نمایش دینی و آیینی محسوب می‌شوند که این روزها در نقاط مختلف تهران روی صحنه رفته‌اند.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، شیعیان ایرانی همواره از هنر نمایش برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا استفاده کرده‌ و پیکره پیام خود را به زیور هنر آراسته‌اند. دو ماه محرم و صفر زمان مناسبی برای اجرای نمایش‌هایی است که می‌خواهند مفاهیم دینی و مذهبی را به مخاطب منتقل کنند. در روزهایی که سالن‌های تئاتر به مناسبت ایام سوگواری تعطیل می‌شوند، نمایش‌های دینی همچنان فعال هستند و به اجرای خود ادامه می‌دهند.

تئاترهای دینی و آیینی که این روزها روی صحنه هستند به موضوعاتی چون اتفاق تاریخی کربلا، پیشنهاد امان‌نامه شمر به حضرت عباس (ع)، مکالمه یک روح با اهالی برزخ و اتحاد سه زن از ادیان مختلف در دشتی نزدیک صحرای کربلا می‌پردازند.

اجرای نمایش «بوی سیب» در برج آزادی

نمایش «بوی سیب» به کارگردانی وجیهه کریمی هُسنیجه از روز یکشنبه ۳۱ تیر تا ۲ شهریور در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.

نمایشنامه‌ «بوی سیب» نوشته‌ زنده‌یاد ابراهیم کریمی هُسنیجه از مجموعه‌ «چهارده درام عترت» است که توسط نشر رُخدیس به چاپ رسیده است.

مفاهیم عاشورایی روی صحنه تئاتر رفت/ اجرای نمایش‌های آیینی و دینی از «سراب» تا «بوی سیب»

«بوی سیب»، قصه‌ خلقت است و تقابل همیشگی حق و باطل، نور و تاریکی.

این اثر با نگاه ویژه نویسنده به اتفاق تاریخی کربلا و به شهادت رسیدن سالار شهیدان و یاران باوفایش از عشق، عاشق و معشوق می‌گوید.

این نمایش با بازی محمدحسین صفری و هلما دیانتی و آهنگسازی وحید هوشیانی هر شب به غیر از شنبه‌ها، از ساعت ۱۹ در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.

نمایش آئینی «در انتظار» در پردیس تئاتر تهران

نمایش آئینی «در انتظار» به کارگردانی امیراحمد رحمتی در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود.

نمایش آئینی «در انتظار» به نویسندگی و کارگردانی امیراحمد رحمتی با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تولید شده و تا ۲۷ مرداد ماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

داستان نمایش روایتگر مردی به نام امید است که در اثر یک تصادف به کما می‌رود و روحش در دنیای برهوت سرگردان می‌شود و مکالمات او با اهالی برزخ به تغییر مسیر زندگی وی می‌انجامد.

مفاهیم عاشورایی روی صحنه تئاتر رفت/ اجرای نمایش‌های آیینی و دینی از «سراب» تا «بوی سیب»

در این نمایش بازیگرانی همچون امید علیزاده، امیراحمد رحمتی، محمدحسین صفایی، سید صالح طباطبایی، محمد امین چیتگران، مهراد مهدوی، امیرحسین مرادی، علی طاوسیان، امیر محمد دانش پایه، پرستو تهرانی، زینب خلیلی،

سجاد ملکی، امید عربی، فهیمه سادات موسوی، زهرا آرون، فرنیا مهدیقلی، مطهره موحدی، یوسف نیشابوری، سیدحسین صندید، علی باقری‌اصل، مهدی باقری‌اصل، آرامه توکلی، آلاء توکلی، محمدارمیا توکلی، محدثه حاتمی‌موحد،

محمدرضا حسینی‌جلالیان، رستا سازگار، محمدحسن کاظمی، محمدیاسین نیشابوری، بهار وحیدی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش آئینی «در انتظار» تا ۲۷ مرداد ماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در پردیس تئاتر تهران میزبان مخاطبان است.

دور دوم اجراهای «سراب» در تالار وحدت آغاز شد

هم‌زمان با آغاز اجراهای نمایش «سراب» از ساعت ۱۸ در تالار وحدت، از دومین پوستر رسمی این نمایش رونمایی شد.

نمایش آئینی - مذهبی «سراب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد جواد طاهری که از ۷ تا ۱۵ مردادماه هر شب از ساعت ۲۰ صحنه تالار وحدت را در اختیار داشت، از امروز ۱۶ مرداد، ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود.

مفاهیم عاشورایی روی صحنه تئاتر رفت/ اجرای نمایش‌های آیینی و دینی از «سراب» تا «بوی سیب»

هم‌زمان آغاز با دور دوم اجراهای «سراب» در سانس جدید، از دومین پوستر رسمی این نمایش با طراحی شروین فضلعلی‌زاده رونمایی شد.

این نمایش به قلم سید حسین فدایی حسین به نگارش درآمده و پیش‌تر در سال‌های ۸۳ و ۸۴ با برخی از بازیگران فعلی کار، روی صحنه رفته است.

این نمایش که جدیدترین اثر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است، با زبان قصه به موضوع پیشنهاد امان‌نامه شمر به حضرت عباس (ع) می‌پردازد و تا ۲۷ مردادماه هر روز ساعت ۱۸ صحنه تالار وحدت را در اختیار دارد.

در خلاصه داستان «سراب» آمده است: «نه آن‌که مشک می‌بخشد راستگوست؛ نه آن‌که شمشیر می‌دهد...»

نمایش «تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» در بوستان ولایت

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» فصل راه سرخ به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی از دوشنبه (۱۶ مرداد) اجرای خود را در بوستان ولایت پایتخت آغاز کرده است.

چهارمین فصل از نمایش «تنهاتر از مسیح»، «راه سرخ» نام دارد که روایت مصوری است از راهی سرخ؛ از غدیر تا عاشورای ۶۱ هجری که از دوشنبه (۱۶ مرداد) به مدت ۵۰ شب و در دو سانس در بوستان ولایت اجرا می‌شود.

مفاهیم عاشورایی روی صحنه تئاتر رفت/ اجرای نمایش‌های آیینی و دینی از «سراب» تا «بوی سیب»

این نمایش آئینی که در سال‌های گذشته با استقبال کم‌نظیر مردم همراه شده بود، امسال نیز با سبکی متفاوت نسبت به اجراهای قبل، میزبان بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مخاطبان است.

«تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.

راحوما، داستان زنان کربلا

نمایش عاشورایی «راحوما» از ۱۲ مرداد در تالار اندیشه حوزه هنری به روی صحنه رفته است.

نمایش عاشورایی «راحوما» جدیدترین اثر گروه «هنر مقدس» است که داستانی شنیده‌نشده از وقایع دشت کربلا را روایت می‌کند؛ داستانی با نقش‌آفرینی سه زن از ادیان مختلف که در دشتی نزدیک صحرای کربلا به هم می‌رسند و با قیام عاشورا پیوند می‌خورند.

مفاهیم عاشورایی روی صحنه تئاتر رفت/ اجرای نمایش‌های آیینی و دینی از «سراب» تا «بوی سیب»

این نمایش که با نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی و همت بیش از ۴۰ بانوی هنرمند طراحی شده، با هنرنمایی گروه پرفورمنس و اجرای گروه کرال همراه خواهدبود و برای بانوان روی صحنه می‌رود.

نمایش «راحوما» از ۱۲ تا ۲۶ مردادماه هرشب ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی روی صحنه می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha