۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85560879
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزی به نام "محمود"

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبر: 85560879
روزی به نام "محمود"

ایلام - ایرنا - همه‌ساله هر وقت در آستانه ۱۷ مرداد و روز خبرنگار نزدیک می‌شویم، یک اسم به طور ملموسی خودنمایی و جلوه‌گری می‌کند،" شهید محمود صارمی".

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۷ مرداد مصادف با شهادت محمود صارمی در تقویم ملی ایران به نام روز خبرنگار نام گرفته و در این روز از تلاش‌ها و زحمات خبرنگاران یاد می‌شود.

تاریخ از یاد نمی‌برد، مرداد گرم تابستان ۱۳۷۷ را که آبستن حادثه‌ای هولناک و دردآور برای ایران اسلامی بود و در این روز ۹ نفر از فرزندان این آب و خاک غریبانه و مظلومانه به دست اشقیاء دور از مام میهن جان دادند.

افغانستان که به دست طالبان افتاد، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف با وجود مصونیت دیپلماتیک بین‌المللی از ناامنی‌ها بی‌بهره نبود و آنچه که نباید در ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ اتفاق افتاد.

در این روز شوم بود که هشت نفر از دیپلمات‌های ایرانی در محل کنسولگری جمهوری اسلامی در مزار شریف بودند و "محمود صارمی" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" نیز با توجه به شرایط بغرنج و خطرناک شهر، در جمع آن‌ها بود و به ارسال آخرین اخبار از وضعیت بحرانی مزار شریف به دفتر خبرگزاری مشغول بود.

از او یک پیام ارسالی ناتمام به یادگار مانده که نشان از تعصب کاری این خبرنگار تا آخرین لحظات پایانی عمرش دارد تا مردم دنیا از شرایط خطرناک تسلط گروهک تروریستی طالبان آن زمان بر افغانستان در آن مقطع حساس تاریخ آگاه شوند.

آخرین پیام شهید خبرنگار "محمود صارمی" از مزار شریف به سازمان مرکزی خبرگزاری جمهوری اسلامی در تهران: «مزار شریف سقوط کرد، هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من "محمود صارمی" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند، خبر فوری، فوری، مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای ...».

خبرنگار وظیفه شناس خبرگزاری ایرنا که تا دقایق پایانی عمر خود از مسئولیتی که داشت کوتاه نیامده بود، با ورود طالبانی‌های خونریز به داخل کنسولگری نتوانست آخرین خبر عمر کوتاهش را تکمیل کند و از خود یک پیام ناتمام برجای گذاشت تا نشان دهد از رسالت خطیر خبرنگاری خود تا آخرین لحظه عمر غافل نشده است.

روزی به نام "محمود"

شهید صارمی به همراه محمدناصر ناصری، نورالله نوروزی، رشید پاریاو فلاح، مجید نوری نیارکی، کریم حیدریان، محمدعلی قیاسی و حیدرعلی باقری هشت دیپلمات ایرانی غریبانه و بیگناه در ۱۷ مردادماه ۱۳۷۷ به شهادت رسیدند و بعد از از انجام این جنایت هولناک، جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه از سرنوشت دیپلمات‌ها و خبرنگار خود در مزارشریف بی اطلاع بود.

بعد از گذشت یک ماه پیکر شهدا در یک گور دسته جمعی پیرامون کنسولگری پیدا (پیکر شهید نوری نیارکی پیدا نشد) و به ایران منتقل و شهید صارمی در زادگاهش بروجرد به خاک سپرده شد و در قطعه ۲۹ آرامستان بهشت زهرا (س) تهران (مدفن بسیاری از مسئولان، دیپلمات‌ها و نظامیان بلندپایه و افراد سرشناس و شهدای دیپلمات حادثه مزار شریف) برای این خبرنگار جسور و وظبفه شناس خبرگزاری ایرنا نیز یک یادمان ایجاد شده است.

۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۷۸ یک سال بعد از شهادت محود صارمی، توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به احترام این فعال رسانه‌ای، سالروز شهادتش را روز ملی خبرنگار نام گذاشت تا در این روز هم عظمت جایگاه خطیر خبرنگاران به جامعه نمایان شود و هم شجاعت، صداقت و مسئولیت پذیری خبری شهید صارمی تا لحظه شهادت را به خبرنگاران گوشزد و یادآور شود.

۱۷ مرداد ماه روزی به نام شهید صارمی است و از آن تاریخ تاکنون همه ساله با فرارسیدن ۱۷ مردادماه نام و تصویر شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا جلوه گیری بیشتری می‌کند و ما خبرنگاران ایرنا بر خود می‌بالیم و مفتخریم که همکار شهید متعهد و مسئولیت پذیر محمود صارمی در خبرگزاری ایرنا هستیم.

به روان پاک شهید صارمی، شهدای دیپلمات واقعه تلخ مزار شریف و همه خبرنگارانی که از دنیای فانی به سرای باقی کوچ رحیل کرده‌اند، درود می‌فرستیم.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ایرنا ۹ شهید خبرنگار و عکاس خبری را تقدیم انقلاب کرده است که جاویدالاثر کاظم اخوان عکاس خبرگزاری ایرنا ۱۲ تیرماه ۱۳۶۱ به همراه تیم سردار احمد متوسلیان در جنوب لبنان ربوده شد و تاکنون خبری از این عکاس ایرنا و دیگر همراهانش به دست نیامده است.

از بین شهدای خبرگزاری ایرنا، شهید حسین فرهادی کوهپائی ساکن تهران سال ۱۳۵۹ در منطقه عملیاتی موسیان و عکاس شهید داریوش گودرزی کیا از اراک نیز سال ۱۳۶۳ در منطقه عملیاتی میمک به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهید خبرنگار محمود صارمی سال ۱۳۴۷ در روستای چهاربره شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان متولد شد و ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در عنفوان جوانی ۳۰ سالگی در مزارشریف افغانستان به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha