۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85560990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابراز امیدواری پاکستان برای عادی‌شدن وضعیت در بنگلادش

اسلام‌آباد- ایرنا- پاکستان در واکنش به تحولات جاری در بنگلادش ضمن اعلام همبستگی با مردم این کشور ابراز امیدواری کرد که بنگلادش هرچه زودتر به وضعیت عادی برگردد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از بیانیه روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان، دولت و مردم این کشور به نشانه همبستگی در کنار مردم بنگلادش می ایستند.

در این بیانیه آمده است: پاکستان به بازگشت فوری بنگلادش به وضعیت عادی و مسالمت آمیز امیدوار است و اطمینان دارد که روحیه مقاوم و اتحاد مردم بنگلادش آنها را به سوی آینده‌ای موزون هدایت خواهد کرد.

اسلام‌آباد و داکا پس از استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ میلادی روابط پرتنشی را تجربه می‌کنند. پاکستانی‌ها مدعی دخالت هند در جدا کردن بنگلادش از قلمروی پاکستان هستند و بنگلادش نیز حاکمان وقت پاکستان را به ارتکاب جنایت جنگی علیه قوم بنگال متهم کردند.

از سال ۱۹۴۷ میلادی یعنی از زمان تاسیس کشور مستقل پاکستان تا سال ۱۹۷۱، بنگلادش جزئی از قلمروی شرقی پاکستان بود اما در سال ۱۹۷۱ کشوری مستقل به نام بنگلادش ایجاد شد.

به گزارش ایرنا، اعتراضات بنگلادش اول ژوئیه برابر با ۱۱ تیر۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.

شیخ حسینا ۷۶ ساله از سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان نخست وزیر بنگلادش بر سرکار آمد و در انتخابات ژانویه گذشته نیز برای چهارمین بار پیروز شد. این ناآرامی‌ها در دوره صدارت وی بی‌سابقه بود.

نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود ولی با افزایش شمار کشته‌های این اعتراضات به بیش از ۳۰۰ نفر، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش برده و شیخ حسینا را به ترک کشور مجبور کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha