۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85561124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنرستان‌ها، دالانی به بازار کار  

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۴
کد خبر: 85561124
هنرستان‌ها، دالانی به بازار کار  

بیرجند- ایرنا- هنرستان‌ها با آموزش فنی و حرفه‌ای نقش دالانی دارند که دانش‌آموزان را به بازار کار هدایت کرده و اشتغال را مهارت محور می‌کنند، از همین رو امسال ۴۴ درصد دانش آموزان خراسان جنوبی به هنرستان‌ها می‌روند.

به گزارش ایرنا، یکی از سیاست‌های مهم و راهبردی در کشور هدایت ۵۰ درصد از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه به سوی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است که در وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی دنبال می‌شود.

در کشورهای توسعه یافته رکن اصلی اشتغال مهارت آموزی است و برای پیوند با بازار کار جوانان می‌توانند با آموزش‌های کوتاه مدت به بازار کار بپیوندند. در ایران وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورده است، دانش‌آموزان برای دستیابی به شغل پس از اتمام تحصیلات متوسطه راهی دانشگاه می شوند تا بتوانند هرچه سریعتر استخدام شوند.

تصور استخدام و پشت میزنشینی رویای بزرگ جوانان کشور است و وقتی که با تحصیلات دانشگاهی نمی‌توانند شغلی بیابند دچار ناامیدی و افسردگی می شوند. در چنین شرایطی هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان ها موجب می شود که در آینده موقعیت های مطلوبی در بازار کار به دست آوردند.

علاقه مهمترین ملاک برای ورود به هنرستان

یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه در خراسان جنوبی که با علاقه شخصی وارد رشته تئاتر و سینما شده است گفت: قبل انتخاب رشته به تئاتر، گریم و کارهای پشت صحنه علاقه زیادی داشتم لذا کلاس‌های بازیگری می‌رفتم و چند تا تئاتر و پشت صحنه کار کردم تا اینکه فهمیدم بیرجند رشته تئاتر و سینما دارد و اینگونه وارد این رشته شدم.

فاطیما شخمگر افزود: الان ۲ سال هست که در رشته تئاتر درس می خوانم و چون علاقه زیادی به این رشته دارم مطمئن هستم که آینده شغلی خوبی خواهم داشت.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی تئاتر را یکی از برنامه‌های آینده خود بعد از فارغ التحصیلی عنوان کرد و ادامه داد: درآمد این رشته هم خیلی خوب هست و به نظر می‌رسید بالای ۲۰۰ میلیون ریال درآمد داشته باشد ولی آنقدر علاقه به این کار دارم که درآمد زیاد برایم مهم نیست.

هنرستان‌ها، دالانی به بازار کار  

این دانش‌آموز پایه یازدهم با تاکید بر اینکه اصلا از انتخاب رشته‌ای که داشته ام پشیمان نیستم گفت: توصیه می‌کنم دانش آموزان دنبال رشته ای بروند که علاقه دارد چون اکثر خانواده‌ها مخالف رشته‌های هنری و فنی هستند اما علاقه فرد می‌تواند عامل مهمی در موفقیت او باشد.

یک مشاور تحصیلی آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: هدف کلی از هدایت تحصیلی برای دانش آموزان متوسطه این است که هر دانش آموز به ۱۰۰ در صد علاقه و استعداد خودش دست پیدا کند.

هادی حمیدی با بیان اینکه ما با دانش‌آموزان متفاوتی در آموزش و پرورش مواجه هستیم، افزود: دانش آموزانی که استعدادها و توانمندی‌های متفاوتی دارند علایق و بسترهای مختلفی برای رشد و فعالیت داشته و در یادگیری نیز متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه برای ارضای تمام این استعدادها و دست پیدا کردن به تمام علائق ما نیاز داریم در کنار رشته‌های نظری به رشته‌های فنی و کاردانش نیز توجه کنیم، تصریح کرد: به دانش‌آموزی که از یک استعداد ذاتی برخوردار است باید کمک شود استعدادهای خود را به حالت بالفعل برای رسیدن به آینده‌ای که هدف آموزش و پرورش است، درآورد.

رشته‌های رایانه‌ای آینده شغلی پرباری دارند

این مشاور تحصیلی ادامه داد: رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش از لحاظ آینده شغلی و رسیدن به منابع درآمدی نسبت به رشته‌های نظری در اولویت قرار می‌گیرند.

وی افزود: دانش آموزی که در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش مدرک دیپلم اخذ می‌کند با همان مدرک می‌تواند به فعالیت شغلی خود بپردازد چرا که مجوزهای لازم برای ایجاد یک کسب و کار و کارهای فنی را دریافت می‌کند.

حمیدی با اشاره به اینکه رشته‌های کامپیوتر، انیمیشن، تولید محتوا و نرم افزار و سخت افزار اکنون در وضعیتی هستند که آینده شغلی بسیار پرباری دارند، اظهار کرد: آینده شغلی و تضمین آن در رشته‌های نظری منوط به پذیرفته شدن در کنکور و شرکت در رقابتی است که دانش آموز متوسط را از دانش آموز ضعیف و دانش آموز قوی را از ضعیف جدا می‌کند.

هنرستان‌ها، دالانی به بازار کار  

وی با بیان اینکه البته این رقابت در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش نیز وجود دارد، تصریح کرد: دانش آموزان فنی می‌توانند در کنکور شرکت کرده اما با اخذ مدرک دیپلم با رشته‌های فنی هم می‌توان وارد بازار کار مطمئن شد و کسب و کار فنی ایجاد کرد اما در رشته‌های نظری این امکان را نداریم.

هدایت تحصیلی مترادف کشف، علاقه و استعداد است

مشاور تحصیلی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه آینده شغلی در رشته‌های نظری منوط به حضور در کنکور سراسری است، افزود: فرایند هدایت تحصیلی مترادف کشف، علاقه و استعداد است و به صورت سیستمی و به صورت روال کاری در آموزش و پرورش از ابتدای پایه هفتم آغاز می‌شود، اما در اصل اعتقاد ما این است که این امر از سنین پیش از دبستانی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: مربی پیش دبستانی و پدر و مادر سعی می‌کنند علاقه دانش‌آموز را احصا کرده و شرایطی را برای دست پیدا کردن به علاقه او فراهم کنند.

حمیدی افزود: در پیش دبستانی فرایند غربالگری را داریم و کودک را در کلاس‌های موضوعی متفاوت شرکت می‌دهیم که این نشان از شروع هدایت تحصیلی دارد.

وی با بیان اینکه به صورت رسمی هدایت تحصیلی از پایه هفتم آغاز می‌شود و در انتهای پایه نهم با انتخاب یک رشته به سرانجام می‌رسد عنوان کرد: اما در حقیقت این روند از پیش از دبستان تا پایان تحصیل دبیرستانی دانش‌آموز ادامه دارد.

سهم پنج درصدی والدین در هدایت تحصیلی

این مشاور تحصیلی بیان کرد: عوامل متعددی در هدایت تحصیلی نقش دارند و با درنظر گرفتن این عوامل کمک می‌کنیم تا دانش‌آموز بهترین انتخاب خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از ملاک‌های اصلی نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم است که ۳۵ درصد هدایت تحصیلی را شامل می‌شود، ادامه داد: آزمون‌ به صورت مجازی در طول سال پایه نهم اخذ و براساس آن تحلیل‌ها صورت می گیرد تا گروه رشته‌های مورد علاقه براساس آزمون رغبت و آزمون استعداد مشخص شود.

حمیدی با بیان اینکه نظر والدین دانش‌آموز که باز هم به صورت مجازی ثبت می‌شود پنج درصد هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: نظر مشاور دانش‌آموز که در پایه‌های هفتم تا نهم با او همراه بوده و استعداد و علائق او را سنجیده نیز ۱۰ درصد هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر دبیر جداگانه نظر خود را در مورد دانش‌آموز به صورت توصیفی و کمی در سامانه ثبت می‌کند، ادامه داد: مجموع تمام این نظریات ۳۵ درصد هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهد.

خودآگاهی اولین قدم یک انتخاب رشته موفق

مشاور تحصیلی افزود: عوامل دیگری نیز وجود دارد که به صورت پنهان و غیرمستقیم در این امر نقش دارند به عنوان مثال اینکه والدین در منزل شرایطی را فراهم کنند که دانش آموز بتواند نظر خود را ابراز کند؛ در مدرسه شرایطی توسط کادر آموزشی و اجرایی فراهم شود تا دانش‌آموز خود را بشناسد نیز بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: خودآگاهی اولین قدم یک انتخاب رشته و هدایت تحصیلی موفق است و این خودآگاهی را والد و عوامل مدرسه به دانش‌آموز هدیه می‌دهند.

حمیدی یادآور شد:عوامل غیرمستقیمی نیز نقش دارند که تعداد آن‌ها می‌تواند بی شمار باشد از جمله آرامش، محیط درس، هم سالان دانش آموز و تقلید از آنان، اما در مجموع باید با تمام این بسترها دانش‌آموز را به یک خودآگاهی رساند تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.

۴۴ درصد دانش‌آموزان پایه دهم خراسان جنوبی به هنرستان‌ می‌روند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: ۴۴ درصد دانش آموزان پایه دهم این استان در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴ - ۱۴۰۳) طبق برنامه هدایت تحصیلی در هنرستان‌ها ادامه تحصیل می‌دهند.

سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: در سال تحصیلی جدید ۱۳ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز در سطح این استان واجد شرایط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی برای ورود به پایه دهم در متوسطه دوم هستند.

هنرستان‌ها، دالانی به بازار کار  

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰دانش آموز پسر و ۶ هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر هستند گفت: میزان دانش‌آموز در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی امسال نسبت به سال گذشته حدود۲۰۰ نفر بیشتر شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته ۴۳.۷۵ درصد از دانش‌آموزان ورودی دوره دوم متوسطه در هنرستان‌ها ثبت‌نام کردند.

موسوی نژاد گفت: در سال تحصیلی جدید هزار و ۱۸۲ مدارس ابتدایی، ۳۵۷ مدرسه دوره اول متوسطه،۱۴۷ مدرسه دوره دوم متوسطه نظری و ۹۷ هنرستان دانش آموزان این استان را پذیرش می‌کنند که این روند تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha