پیگری مطالبات کارگران واگن پارس اراک با ازسرگیری تولید ممکن است

اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: پیگیری مطالبات کارگران واگن پارس اراک با ازسرگیری تولید ممکن است و تا کارگران چراغ کارگاه‌ها را روشن نکنند هیچ یک از مطالبات کارگران محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «بهنام نظری» روز چهارشنبه در جمع کارگران معترض کارخانه واگن پارس اراک، افزود: بخش عمده مشکلات کارگران مربوط به مدیریت است که باید این مهم مورد رسیدگی مرجع بالاتر قرار گیرد.

وی بیان کرد: سیاهه مطالبات کارگران در حوزه‌های مختلف در اختیار مدیران ارشد کارخانه و گروه صنعتی مپنا قرار داده شده و بدون شک این مهم رسیدگی خواهد شد.

رییس کمیسیون کارگری استان مرکزی گفت: رسیدگی به مشکلات کارگران باید در چارچوب قانون پیگیری شود و عزل مدیرعامل به سادگی ممکن نیست.

نظری افزود: خواسته اول از جامعه کارگری واگن پارس این است که کار در خط تولید آغاز شود چرا که در غیر این صورت امکان پیگیری مطالبات وجود ندارد.

وی بیان کرد: معتقدم شرکت مپنا باید به مشکلات کارگران این مجموعه بیشتر رسیدگی کند اما باید کار در کارخانه جریان داشته باشد و از طرفی پیگیر مطالب کارگران نیز باید بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تعویض مدیرعامل کارخانه قابل اجرا نیست.

نظری افزود: کارخانه محل ارتزاق شما کارگران شریف است و حق شما است که مورد تکریم قرار بگیرد اما باید مطالبات خود را در چارچوب قانون و بدور از تخریب دیگران پیگیری کنید.

وی بیان کرد: من به عنوان رییس کمیسیون کارگری استان مدافع حقوق شما کارگران عزیز و زحمتکش هستم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: از کارگران انتظار می‌رود به محل کار خود بازگردند و من هم قول می‌دهم مشکلات شما را پیگیری و نتیجه را حداکثر تا ۲ ماه اعلام کنم.

نظری با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری گفت: این شیوه جهش تولید نیست بلکه خواب و رکود تولید است و نباید این مجموعه عظیم صنعتی استان به خاطر برخی مشکلات جزئی دچار تعطیلی و در نهایت رکود شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: شرکت مپنا برای پذیرش سرمایه‌گذاری در واگن پارس اراک ریسک کرده و این مجموعه را با مشکلاتی که داشت، پذیرفت، بنابراین کارگران نباید این شرکت بزرگ را از سرمایه‌گذاری در واگن‌پارس پشیمان کنند.

نظری افزود: من مدافع رفتار مدیرعامل کارخانه واگن پارس نیستم اما با این شرایط رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن نیست و اگر قرار است تغییری ایجاد شود باید تولید رونق بگیرد.

کارگران واگن پارس ۱۷ خواسته دارند

یکی از کارگران واگن پارس اراک به ایرنا گفت: ۱۷ خواسته کارگران واگن پارس اراک برای همه ارگان و نهادهای مربوطه ارسال و خواستار رسیدگی مجدانه هستیم.

وی افزود: از این ۱۷ مطالبه فقط با تعداد کمی از آنها موافقت شده که شایسته و مطلوب نیست.

کارگری دیگری از فقدان امنیت شغلی گفت و ادامه داد: با کوچکترین سخن با ما برخورد و امنیت شغلی ما زیر سوال می‌رود.

کارگر دیگری گفت: مدیرعامل در جمع ۲ هزار نفری کارگران به ما توهین کرد و شورای اسلامی کارخانه را له کرد.

وی افزود: ما کارگران شبانه روز کار کردیم تا ۲ هزار واگن تولید شد اما کجا رفت و نتیجه آن برای کارخانه چه بوده است؟ و چرا کارگران واگن پارس مانند سایر کارگران مپنا در سطح کشور حقوق و مزایا دریافت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: حقوق کارگران واگن‌پارس بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال است و اکنون که هفدهم مردادماه است هنوزحقوق تیرماه ما پرداخت نشده است.

پرداخت‌های نامتعارف به برخی مدیران، پایین بودن حقوق کارگران، بیرون گذاشتن کارگران در خارج کارخانه، کوچک کردن شخصیت کارگران توسط مدیرعامل، اختلافات مالی و اختلاس، اخراج کوتاه مدت کارگران، جابجایی و تغییر وضعیت کارگران، از جمله مطالبه کارگران واگن‌پارس اراک است.

کارگران واگن‌پارس اراک از ۱۰ روز گذشته دست از کار کشیده و پیگیر مطالبات خود هستند و امروز هم با وجود تلاش‌های بهنام نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، کارگران حاضر نشدند به کارگاه بازگردند.

دوشنبه ۱۵ مردادماه نیز کارگران این واحد واگن‌سازی مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است.

این شرکت در سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده است.

این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha