پررنگ کردن موفقیت‌های فناوری موجب غفلت از بزرگان ادبی شده است 

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور گفت: پررنگ کردن موفقیت‌ها در حوزه مهندسی و فناوری موجب غفلت از بزرگان حوزه ادبیات شده و آسیب بسیاری به کشور زده است. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، نخستین رویداد ملی نخبگان ادبی (جایزه استاد جلال‌الدین همایی) به همت بنیاد ملی نخبگان با حضور روح اله دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان، سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از نخبگان حوره شعر و ادبیات برگزار شد.

د ر این مراسم مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: رویداد ملی نخبگان ادبی به منظور شناسایی و تکریم نخبگان ادبی و تسهیل مسیر اثرگذاری و الگوسازی از آنها برگزار شد و شناسایی معرفی و الگوسازی از نخبگان ادبی همچنین بهره‌مندی از تخصص ایشان در زمینه شاگرد پروری و کمک به رشد و تعالی افراد و استعدادهای ادبی در مسیر نخبگی از مهمترین اهداف مسیری است که با برگزاری این رویداد در بنیاد ملی نخبگان آغاز شده است.

محسن شاهرضایی ضمن اشاره به اینکه رویداد ملی سرآمدان ادبی توسعه مفهوم نخبگی را به دنبال دارد؛ افزود: توسعه مفهموم نخبگی از برخی رشته های علمی به حوزه های دیگری از علوم که مهم‌ترین آنها «ادبیات» است، نقطه عطف مهمی در بنیاد ملی نخبگان است.
حداد عادل به ایراد سخنرانی پرداخت.

حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی از رویکرد سنجیده معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان

در ادامه این مراسم رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ضمن تشکر از استادان، شاعران و مفاخر ادبی کشور اظهار کرد: طی دو سال اخیر، بنیاد ملی نخبگان توجه بیشتری به علوم انسانی از جمله ادبیات فارسی داشته است.

غلامعلی حداد عادل ادامه داد: معمولا وقتی از نخبگان صحبت می‌شد تصور ترسیم شده در ذهن، مهندسان، متخصصان علوم پایه و پزشکان بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی ضمن اشاره به رویکرد تعدیلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به علوم انسانی و سایر رشته‌ها، گفت: این معاونت اقدامات اثر گذاری را در راستای توجه به علوم انسانی و ادبیات فارسی انجام داده است؛ این قدمی که برداشته شده قدم مبارکی است که باید از آن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: کم توجهی به زبان و ادبیات فارسی که در عمل مشاهده می‌شود مبتنی بر یک اصل مفروض است که عده ای فکر می‌کنند کار جدی جهان دست متخصصان علوم پایه است، علوم انسانی درحاشیه مشغول هستند و شعر و ادبیات را نیز سرگرمی می‌دانند

حداد عادل «فرهنگ» را شخصیت جامعه خواند و افزود: فرهنگ با ادبیات زبان و شعر رشد خواهد کرد و به بیان دیگر هر چه زبان و ادبیات رشد کند، جامعه نیز موفق تر است؛ از این رو فرهنگستان زبان و ادب فارسی از رویکرد سنجیده معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان استقبال می کند.

بنیاد ملی نخبگان از نگاه تک بعدی بیرون آمد

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در این آیین، ضمن تقدیر و تشکر از نخبگان و سرآمدان حوزه ادب کشور با بیان این که در گذشته نه تنها تعریف نخبگی که شیوه های شناسایی نخبگان هم اشکالاتی داشت، گفت: یکی از مسائلی که برای نخبگان مهم است؛ «داستان مطرح شدن و الگو شدن برای استعدادها» است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در چند دهه گذشته، علاقه مندی و توجه به آنچه خود داشت، کم و به آنچه بیگانه داشت بیشتر شد؛ بیان کرد: علاوه بر آن پررنگ کردن موفقیت‌های کشور در حوزه مهندسی و فنی و … سبب شد ما از بزرگان حوزه ادبیات غافل شویم و این غفلت خیلی آسیب ها به کشور زد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور ادامه داد: ادبیات هر کشوری برای آن کشور مهم و تاثیر گذار است در همین راستا در بنیاد ملی نخبگان همت کردیم از تک بعدی نگریستن بیرون آییم و به سمت نخبگی حوزه های مختلف حرکت کنیم؛ امیدوارم این رسم نیکو باقی بماند.

رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته ساختار نوشتیم که هر که فردی که فکر می‌کند نخبه است به بنیاد مراجعه کند؛ غافل از اینکه نخبه های واقعی سرگرم نخبگی خود هستند و وقت این کار را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان وامدار نخبه‌های ایرانی است؛ افزود: در حال حاضر، داستان ادبیات در حوزه کاربرد و فنی با چند دهه گذشته بسیار متفاوت است.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، موضوعاتی که در تفکر بشری سهم اعلاتری دارند؛ در حوزه علم‌وفناوری دیرتر شناسایی می‌شوند.

دهقانی ضمن اشاره به اینکه امروزه بزرگترین دانشمندان حوزه هوش‌مصنوعی با اساتید حوزه ادب و زبان فارسی در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: موضوع پردازش زبان طبیعی، موضوعات ارتباط با زبان ماشین، هوش مصنوعی و … بر مبنا اطلاعات بسیار بزرگ متنی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد؛ سبب شده ادبیات علاوه بر پرورش جسم، جان و روح بشر در حوزه کاربرد نیز بسبار جدی دنبال شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان را کمک کننده همکاری‌های بهتر و ایجاد الگوهای برتر و موفق از اساتید دانست‌.

پررنگ کردن موفقیت‌های فناوری موجب غفلت از بزرگان ادبی شده است 



در ادامه مراسم از معصومه معدن‌کن و دکتر تقی پورنامداریان به عنوان دو تن از مفاخر ادبی کشور، از علی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، محمدرضا ترکی و زکریا اخلاقی به عنوان برگزیدگان ادبی در بخش شعر، رضا امیرخانی، منیژه آرمین، راضیه تجار، حسین فتاحی و محمد میرکیانی در بخش داستان تجلیل شد.

همچنین از مسعود جعفری جزی، سجاد آیدانلو، مهدی زرقانی، جویا جهانبخش، سید محمد راستگوفر و مریم مشرف در حوزه پژوهشگری، از حمید حسام، معصومه رامهرمزی، حبیبه جعفریان، جواد محدثی در حوزه داستان تقدیر شد.

در بخش معرفی «انجمن‌های ادبی نخبه‌‎پرور»، از محمد جعفر یاحقی و غلامحسین غلامحسین زاده از مسئولان انجمن‌های نخبه پرور ادبی تقدیر و تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha