انتخاب مراغه و عجب‌شیر به عنوان الگوی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی کشور

مراغه- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: به‌زودی یک طرح الگویی برای نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی در مراغه و عجب‌شیر اجرا می‌شود تا پس از اصلاح و تکمیل، به کل کشور تعمیم یابد و از آن برای تدوین سند ملی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی استفاده شود.

به گزارش ایرنا «ایوب فصاحت» روز پنج‌شنبه در آیین شکرگزاری برداشت گندم از مزارع مراغه با بیان اینکه در سطح کشور تنها چند شهرستان به عنوان الگوی اجرای این طرح انتخاب شده است، افزود: تعاونی‌های روستایی می‌توانند مجرای اصلی مشارکت مردم در جهش تولید باشند.

وی در خصوص هدفش از سفر به مراغه هم بیان کرد: نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی فهم بسیار خوبی نسبت به ظرفیت تعاونی‌های روستایی دارد و پیگیری‌های مکرر وی موجب شد تا برای اجرای این طرح در مراغه و عجب‌شیر تشویق شویم.

وی با بیان اینکه این طرح الگویی، تعاونی‌ها را به مجرای جهش تولید با مشارکت مردم ارتقا می‌دهد، افزود: این طرح تا ۲ هفته آینده در سطح شهرستان برنامه‌ریزی شده و در مراحل اجرایی هم اصلاح می‌شود.

انتخاب مراغه و عجب‌شیر به عنوان الگوی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی کشور
بازدید «فصاحت» از برخی مراکز خرید تضمینی گندم

«فصاحت» تاکید کرد: تقویم زراعی، تقویم تولید محصولات شهرستان و نقدینگی لازم باید برای این طرح پیش‌بینی شود؛ ضمن توجه به اینکه اعتبار مورد نیاز آن در سازمان برنامه و بودجه موجود است و دریافت آن به چانه‌زنی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: همچنین تعاونی زنان هم باید در این طرح الگویی دیده شده و همه برنامه‌ها در قبال زنجیره ارزش تدوین شود تا در چند ماه آینده، گزارش‌های اولیه از اجرای طرح مورد ارزیابی قرار گیرد و اثربخشی تعاونی‌ها در معیشت مردم مشخص شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه در این طرح الگویی حتما باید به ایجاد روستابازارها هم توجه شود، افزود: این روستابازارها باید با کمک راه و شهرسازی در محدوده‌های روستاها جانمایی شود و حداقل چهار روستابازار در مراغه راه‌اندازی شود.

وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اجرای هرچه سریع‌تر این طرح الگویی در مراغه و عجب‌شیر، افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی دعوای مسئولان بر سر کار برای مردم است و بخشی از کش و قوس‌ها به رسانه‌ها کشیده نمی‌شود.

تعاونی روستایی کشور نزدیک به ۹ هزار تشکل فعال دارد

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: این سازمان نزدیک به ۹ هزار تشکل فعال در سطح کشور دارد و بعد از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، از بزرگترین شبکه مویرگی برخوردار است.

انتخاب مراغه و عجب‌شیر به عنوان الگوی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی کشور
فصاحت: ۶ هزار تعاونی روستایی در کشور وجود دارد

«فصاحت» تعداد تعاونی‌های روستایی کشور را ۶ هزار مورد عنوان کرد و افزود: تعاونی روستایی به عنوان مغز سازمان، تعاونی تولید روستایی، تعاونی زنان، تعاونی عشایر و دیگر تعاونی‌ها ساختاری است که در عرصه مدیریت کشاورزی، خدمت‌رسانی شبکه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه این سازمان ۲ هزار ۳۰۰ کارمند دولتی دارد، افزود: ۵۰ هزار نفر نیروی مردمی که حاصل انتخاب مردم است هم به این سازمان کمک می‌کنند تا به پنج میلیون بهره‌بردار خدمات عرضه شود.

وی تاکید کرد: امسال که مزین به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است، هیچ نهاد و سازمان دیگری به اندازه سازمان تعاونی روستایی نمی‌تواند مسیر مشارکت مردم را برای جهش تولید فراهم کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا به امروز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در سطح کشور خریداری شده، اضافه کرد: چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن از آن توسط تعاونی‌ها خریداری شده و تعاونی‌های روستایی گندم را در جاهایی خریداری کرده‌اند که برای مراکز بخش خصوصی بسیار دشوار بوده و صرفه اقتصادی نداشته است.

نماینده مجلس: موانع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مراغه رفع شود

نماینده مردم مراغه، عجب‌شیر، سراجو و قلعه‌چای در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مراغه را مورد تاکید قرار داد و افزود: ۷۰ درصد اقتصاد شهرستان بر پایه کشاورزی استوار است اما زنجیره ارزش در منطقه شکل نگرفته است.

انتخاب مراغه و عجب‌شیر به عنوان الگوی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی کشور
موسوی: اطلاعات درست از وضعیت مراغه احصا شود

«سیدفرید موسوی» با بیان اینکه اهالی ۱۶۷ روستای شهرستان با کشاورزی ارتزاق می‌کنند، اضافه کرد: ظرفیت‌های شهرستان در بخش کشاورزی با تاثیرگذاری اقتصادی این بخش متناسب نیست و شکل‌گیری زنجیره ارزش موجب افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شود.

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در سال آینده هم به مانند امسال، تنها از چند طرح روبنایی مراغه بهره‌برداری کنیم در حالی که این شهرستان ۱۵ هزار بیکار دارد.

«موسوی» همچنین به نهایی شدن راه‌اندازی صندوق توسعه کشاورزی مراغه و عجب‌شیر اشاره، و بیان کرد: عملیاتی شدن این صندوق به همت مسئولان محلی نیاز دارد تا نقش‌آفرینی آن مشخص شود.

وی همچنین حمایت از اشتغال بانوان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: به همین منظور تشکل‌های متعددی چون شرکت‌های تعاونی زنان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری زنان در سطح کشور شکل گرفته اما در مراغه تشکل‌های موجود هم بسیار ضعیف است.

«موسوی» با بیان اینکه صندوق حمایت از فعالیت‌های بانوان مراغه سرمایه چندانی ندارد و باید تقویت شود، افزود: سرمایه این صندوق با شرایط فعلی اقتصادی کشور تناسب ندارد.

وی این را هم بیان کرد: همدلی خوبی بین مسئولان شهرستان وجود دارد و همه به صورت یکپارچه برای توسعه شهرستان تلاش می‌کنند و در این چنین شرایطی باید اطلاعات درست از وضعیت شهرستان احصا شده و روند توسعه به صورت یکپارچه پیگیری شود.

کیفیت گندم مراغه به مراتب از شهرستان‌های همجوار بهتر است

«هادی خرسندی»، مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز با بیان اینکه کارشناسان این اداره قبل از کاشت گندم و از طریق تحویل ارقام جدید و اصلاح شده بذر در کنار گندمکاران هستند، اظهار کرد: در سایه همکاری تنگاتنگ کارشناسان جهاد کشاورزی با گندمکاران، کیفیت گندم مراغه به مراتب از شهرستان‌های همجوار بهتر است.

به گزارش ایرنا در این آیین همچنین از کشاورزان نمونه مراغه قدردانی، و از برخی مزارع گندم و شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان نیز بازدید شد؛ گفتنی است نمایشگاه توانمندی‌های کشاورزان در روستای «آهق» مراغه هم از مقاصد بازدید رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در سفر یکروزه‌اش به مراغه است.

انتخاب مراغه و عجب‌شیر به عنوان الگوی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی کشور
بازدید رییس سازمان تعاونی روستایی از مزارع گندم دیم مراغه

«فصاحت» همچنین در بدو ورود به مراغه در گلشن زهرا (س) و بر سر مزار شهید مالک رحمتی حاضر شد و با شهدا، امام شهدا و شهدای خدمت تجدید بیعت کرد.

انتخاب مراغه و عجب‌شیر به عنوان الگوی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی کشور
حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی بر سر مزار شهید مالک رحمتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاونی روستایی عصر امروز به عجب‌شیر سفر کرده و ابعاد مختلف طرح الگویی نقش‌آفرینی تعاونی‌های روستایی را در این شهرستان هم تبیین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha