اعلام آمادگی فرمانداران خانقین و قصرشیرین برای پذیرایی و خدمت به زائران اربعین 

قصرشیرین- ایرنا- فرمانداران قصرشیرین و خانقین عراق برای پذیرایی و حضور زائران اربعین در مرز «خسروی- منذریه» اعلام آمادگی کرده و از ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای تسهیل در تردد زائران برای سفر راحت امن و آسان به کربلای معلی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دلیر حسین فرماندار خاتقین عراق در راس هیاتی امروز پنجشنبه با استقبال رسمی فرماندار قصرشیرین از مرز خسروی وارد کشور شد و از زیرساخت های مرز برای خدمات رسانی به زوار بازدید کرد و در نشستی به منظور رایزنی برای تسهیل در تردد روان زائران و آنجام آخرین هماهنگی ها جهت پذیرش زوار در فرمانداری قصرشیرین حضور یافت.

فرماندار قصرشیرین در این نشست با اعلام آمادگی مرز خسروی برای تردد زائران و مهیا بودن زیرساخت ها برای پذیرش ۲ میلیون نفری زائران از این مرز از مهمان نوازی کریمانه دولت عراق به خصوص در مرز منذریه و خدمت به زوار اربعین قدردانی کرد.

محمد نجفی در ادامه هدف از این نشست را تاکید بر حل مشکلاتی که سال گذشته در رابطه با حمل و نقل زوار و خدمات رسانی به آن ها در منذریه و عراق وجود داشت در اربعین امسال بیان کرد که در ادامه یکی از مصوبه های این جلسه تعیین نرخ ثابت کرایه برای تردد زوار از سوی ناوگان حمل و نقل عراق بود که قرار شد نرخ مصوب اعلام و رانندگان عراقی برای انتقال و جابجایی زائران هیچ گونه افزایش نرخی را نداشته باشند.

وی اظهار کرد: سال های گذشته مشکلی برای بازگشت زوار از شهرهای زیارتی عراق به مرز منذریه داشتیم که در شهرهای زیارتی رانندگان عراقی شناخت آن چنانی از منذریه نداشتند که پیرو توافق وزاری ۲ کشور ایران و عراق امروز نیز تاکید شد تا برای بازگشت زوار به منذریه امسال تابلوهای راهنمای مسیر در شهرهای نجف و کربلا نصب و نرخ های مصوب نیز تعیین و اعلام شود.

فرماندار قصرشیرین گفت: امسال با توجه به راه اندازی سامانه یکپارچه گذرنامه سجاد در مرز خسروی و سرعت عمل در ثبت گذرنامه در بازه زمانی چند ثانیه ای پیش بینی می کنیم که ۲ برابر پارسال زائر از مرز خسروی عازم عراق شود از این رو تلاش و همکاری مسوولان مرز منذریه و خانقین عراق با شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی ضرورت دارد.

اعلام آمادگی فرمانداران خانقین و قصرشیرین برای پذیرایی و خدمت به زائران اربعین 

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا و حضور بانوان و کودکان زمان بازرسی بدنی در منذریه کوتاه و این مهم همانند سایر مرزها از سوی طرف عراقی انجام شود.

فرماندار قصرشیرین افزود: نصب سایبان در منذریه و فعالیت گذرنامه عراق به صورت شبانه روزی و استقرار نیروهای جایگزین در نوبت های مختلف برای جلوگیری از تعطیلی و توقف در تردد زائران، سامان دهی حضور افراد و صدور کارت تردد برای افرادی که در ارتباط با مواکب و راهنمای زائران و خدمات رسانی در منذریه حضور پیدا می کنند و آسفالت پایانه مسافری منذریه ، ایجاد مکانی برای اشیا و افراد گمشده و تعیین نمایندگانی از ۲ طرف برای پیگیری موارد ضروری و تعامل بین ۲ طرف از مواردی بود که فرماندار قصرشیرین از فرماندار خانقین درخواست کرد که مورد توافق طرف عراقی قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین توافقی صورت گرفت تا مواکب ایرانی در مرز منذریه مستقر شوند و خدمات رسانی لازم را در زمینه اسکان و اطعام زائرانی که از مرز خسروی خارج می شوند در منذریه داشته باشند و تا زمان اعزام به شهرهای زیارتی مشکلی در اسکان و اطعام آن ها نداشته باشیم.

او از توقف صادرات از ۲۲ مردادماه تا هفتم شهریورماه امسال خبر داد و گفت: البته تردد کامیون های مواکب تا دهم ماه صفر از مرز خسروی ادامه دارد و از دهم صفر تا پایان اربعین تردد مواکب تنها از مرز سومار _ مندلی امکان پذیر است.

وی اعلام کرد: همچنین تردد زوار خارجی از مرز خسروی ممنوع است و زوار دیگر کشورها برای عزیمت به کربلا و کشور عراق طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین کشور باید از مرز چذابه تردد کنند.

اعلام آمادگی فرمانداران خانقین و قصرشیرین برای پذیرایی و خدمت به زائران اربعین 

آماده پذیرایی و خدمات رسانی به زوار هستیم

فرماندار خانقین عراق نیز با قدردانی از فرماندار قصرشیرین در پیگیری امور مربوط به تردد زوار، از آمادگی برای پذیرایی و خدمات رسانی به زوار در منذریه و خانقین خبر داد و گفت: خدمت به زوار وظیفه شرعی است و ما بیشتر از سال گذشته آماده خدمت به زوار و همکاری با طرف ایرانی برای تسهیل در ترد آسان زائران هستیم.

دلیر حسین ، از توافق هایی برای تسهیل در تردد زائران، ایجاد موکب خدمات رسانی به زوار در مرز منذریه و ایجاد شرایط لازم برای جابجایی و انتقال زوار و ایجاد مکانی برای اشیا و افراد گمشده و همچنین نصب تابلوی اعلام اقلام ممنوعه در منذریه و ارائه لیست این موارد به طرف ایرانی برای اطلاع رسانی به زوار خبر داد.

وی اظهار کرد: تاکید ما در تعامل و هماهنگی و همکاری با طرف ایرانی و فرماندار قصرشیرین برای تسهیل در تردد زائران ایرانی است و ما آمادگی کامل را برای پذیرش زائران و خدمات رسانی به آن ها داریم.

او همچنین از فعالیت شبانه روزی مرز منذریه برای پذیرش زائران ایرانی خبر داد و گفت: این در ایام غیر اربعین نیز فعالیت مرز منذریه به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود در این رابطه‌ نیز نیروهای گذرنامه را به تعداد کافی در مرز مستقر می کنیم.

اعلام آمادگی فرمانداران خانقین و قصرشیرین برای پذیرایی و خدمت به زائران اربعین 
دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به آمادگی آمادگی کرمانشاه و مرز خسروی برای پذیرش زائران اربعین گفت: برای خدمات بهتر و مشارکت با طرف عراقی چندین موکب بزرگ ایرانی را در مندریه در کنار مواکب عراقی مستقر می کنیم ضمن اینکه یک گروه را برای نظافت و خدمات و یک تیم برای راهنمای زائران در منذریه اعزام می کنیم.

سید جعفر امامیان گفت: تلاش می کنیم تا از طریق سرکنسول ایران در کربلا یک خط تردد از ترمینال کربلا به منذریه برای بازگشت راحت زائران را ایجاد کنیم.

وی خواستار اجرای قانون بازرسی بدنی و توقف زائران در منذریه برای جلوگیری از ازدحام مانند سایر مرزهای کشور عراق شد.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.
مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.
خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.
قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha