معرفی هنر خوشنویسی ایران به پنج زبان در شبکه تلویزیونی بریکس

مسکو- ایرنا- شبکه بین‌المللی تلویزیون بریکس اعلام کرد که به عنوان نخستین شبکه، فیلم مستند «نقطه» درباره هنر خوشنویسی ایران را به پنج زبان نمایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا از شبکه بریکس، این فیلم مستند که در ایران و روسیه فیلمبرداری شده است، برای مخاطبان پرشمار در کشورهای بریکس به نمایش گذاشته خواهد شد.
این اثر «امیر ولی‌نژاد» کارگردان به کتابخانه محتوای ویدیویی تلویزیون بریکس اضافه می‌شود که شامل فیلم‌ها و برنامه‌های تولیدکنندگان خارجی از جمله برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، آرژانتین و ونزوئلا است.

نخستین نمایش تلویزیونی فیلم «نقطه» در تلویزیون بریکس انجام می شود. در روسیه، این فیلم مستند ساعت ۱۱ صبح (به وقت مسکو) دوشنبه ۱۲ اوت ۲۰۲۴ (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) روی آنتن این شبکه خواهد رفت و هفدهم اوت (۲۷ مرداد) نیز ساعات ۱۵ و ۲۲ پخش خواهد شد.
بنا بر این گزارش، این فیلم مستند سپس به زبان‌های انگلیسی، چینی، اسپانیایی و پرتغالی از طریق پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی بریکس در دسترس خواهد بود.

بنا بر این گزارش، فیلم نقطه ساخته امیر ولی نژاد از تاریخ و هنر خوشنویسی ایرانی می گوید که عنصر اصلی آن نقطه است.
کارگردان این فیلم معتقد است: فیلم نقطه، بیننده را با گونه‌ای از هنرهای زیبا مانند خوشنویسی آشنا می‌کند. خوشنویسی ایرانی دنیایی خاص و زبان مقدس خاصی است که برخاسته از سنت رونویسی متون قرآن کریم، محبوبیت زیادی پیدا کرده و در عرصه‌های مختلف کاربرد پیدا کرده است.

کسنیا کومیساروا سردبیر شبکه تلویزیونی بریکس در این پیوند با اشاره به همکاری این شبکه با بیش از ۷۰ رسانه در سراسر جهان گفت: این امر به همه ما این فرصت را می دهد که به طور مداوم مطالب جالبی را مبادله کنیم که نه تنها دستور کار اطلاعات ملی را غنی می کند، بلکه یک کتابخانه دیجیتال منحصر به فرد از محتوای ویدیویی درباره کشورهای عضو گروه بریکس ایجاد می کند.
وی ادامه داد: این شبکه به دنبال آن است که فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که بسیاری از آنها با وجود سطح بالای کیفی و محتوای عمیق، در خارج از کشورهای سازنده ناشناخته هستند، به دیگر زبان‌های خارجی به مخاطبان خود عرضه کند و آنها را در معرض دید مخاطبان بین‌المللی قرار دهد.
سردبیر شبکه بریکس گفت:‌ فیلم نقطه پیش از این جوایز حرفه‌ای زیادی را کسب کرده است و هم اینک در حال آماده‌سازی نخستین نمایش گسترده این فیلم از طریق این شبکه هستیم.

فیلم «نقطه» در سال ۱۳۹۹ با حمایت بنیاد مطالعات فرهنگ اسلامی ابن سینا ساخته شده است. این بنیاد، نمایندگان جامعه علمی و دانشجویی را گرد هم می آورد که به بررسی جنبه های مختلف فرهنگ، علم و فلسفه اسلامی بپردازند.

مدیر بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا نیز در این باره گفت:‌ خوشنویسی ایرانی هنری است که در آن بین زیبایی‌شناسی معنا و زیبایی‌شناسی تجسم هنری آن رابطه وجود دارد و قدمت هنر خوشنویسی به میراث و فرهنگ اسلامی و در درجه اول به متون قرآن کریم و رونویسی آن برمی گردد.
حمید هادوی افزود: احترام و دقت خاص برای نگارش این کتاب مقدس و آسمانی، باعث پیدایش هنر خوشنویسی شد که برای هزاران سال نه تنها برای طراحی کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، بلکه در هنر معماری، سرامیک و نقاشی مینیاتوری حفظ و توسعه یافته است.
وی از این که با نمایش فیلم نقطه در شبکه تلویزیونی بریکس، هنر خوشنویسی به عنوان بخشی از فرهنگ و تمدن بزرگ ایران به مخاطبان بین‌المللی معرفی می‌شود،‌ ابراز خرسندی کرد.

شبکه بریکس (TV BRICS ) یک کانال تلویزیونی ۲۴ ساعته برای مخاطبان کشورهای عضو گروه بریکس و شرکای این گروه است. این شبکه به زبان روسی از طریق اپراتورهای تلویزیون دیجیتال، زیرساخت‌های پخش آنلاین، سایت‌های میزبان محتوای ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی در سراسر فدراسیون روسیه پخش می شود. برنامه‌ها به سایر زبان‌ها در پایگاه اینترنتی این شبکه در دسترس است.

درباره گروه بریکس
"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."
این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
به دنبال تصمیم سران بریکس در نشست آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به عضویت گروه بریکس درآمدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha