راه‌اندازی اتحادیه آب‌بران تنها راه مدیریت مصرف آب در استان مرکزی است

اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی اتحادیه آب‌بران تنها راه مدیریت مصرف آب با استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «نادرقلی ابراهیمی» روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی افزود: تا زمانی که این تشکل و اتحادیه ایجاد نشود مدیریت مصرف آب به شکل جدی عملیاتی نمی‌شود و مصرف آب توسط بهره‌برداران غیر مدیریت شده، استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: تشکل‌های آب‌بران جایگاه قانونی دارد و باید تامین و توزیع آب در اختیار مردم قرار گیرد و تا زمانی که مردم در آب سهیم نشوند صرفه‌جویی شکل نمی‌گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: دنیا و از جمله ایران وارد شرایط خاص اقلیمی شده و شرایط کم‌آبی در مناطق خشک و نیمه خشک بحرانی‌تر است.

ابراهیمی افزود: اکنون با تشکیل گنبد گرمایی شرایط ویژه دمایی شکل گرفته و عدم بارش در فصول بارش، استان مرکزی را تحت تاثیر قرار داده و گرمای زیادی را تجربه کرده است.

وی بیان کرد: ضروری است کشور برای این شرایط تدبیر کند تابا تغییر اقلیم خود را سازگار سازیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود آب در دنیا به ابر چالش تبدیل شده و در صورت فقدان مدیریت دچار خسران خواهیم شد.

ابراهیمی تاکید کرد: برای این مقوله مهم باید برنامه راهبری تهیه شود و جهاد کشاورزی در تولید محصولات باید وظیفه‌مند عمل کند و کشت گلخانه ، تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشکی و تغییر الگوکشت را در دستور کار قرار دهد.

وی بیان کرد: در تولید آبزیان و شیلات باید از تبخیر استخرهای پرورش جلوگیری شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در صنایع باید آب چندبار مصرف بکار گرفته شود همانطور که در دنیا ۱۲ بار از آب استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، تشکل‌های آب بران به‌عنوان یکی از روش‌های مدیریت مشارکتی، راه خوبی برای حذف مشکلات شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مدیریت مصرف آب است.

تشکل‌های آب بران، به مثابه یکی از ابزارهای این نوع مدیریت، عبارت است از تشکیلاتی محلی که هدف آنها بهبود راندمان در مصرف آب کشاورزی با افزایش دانش، نگرش و مهارت کشاورزان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha