رشد ۶۶ درصدی دانش‌بنیان‌های پارک‌ها و افزایش ۲.۵ برابری اشتغال فناوران

تهران- ایرنا- راه‌اندازی معاونت فناوری‌ونوآوری در وزارت علوم دولت سیزدهم ظرفیت‌های فناوری را توسعه داد؛ برای نمونه و به زبان آمار رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و افزایش ۲.۵ برابری اشتغال‌ در این پارک‌ها یکی از دستاوردهای این معاونت است.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وآموزش ایرنا، تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و تحقیقات یکی از اقدامات دولت سیزدهم در این دستگاه اجرایی بود، با گذشت سه سال از تاسیس آن پارک‌های علم‌وفناوری و مراکز رشد دارای مدیریت واحد شدند و نتیجه آن هماهنگی بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان شد.

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور، ارتباطات عمیق‌تر با وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله خدمات موثر تاسیس این معاونت‌خانه است.

این معاونت در عمر سه ساله خود بیش از ۱۰ گام اساسی در حوزه فناوری و نوآوری برداشته است و یکی از شاخص‌های آن ماموریت‌گرا کردن پارک‌های علم و فناوری برای توسعه فناوری با توجه به ظرفیت‌های علمی و آمایش سرزمینی است و به این ترتیب هر پارک استانی با توجه به قابلیت‌های استان و پارک تکمیل‌کننده زنجیره ارزش راهبردی خود یک صنعت شده است.

راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور در دستور کار بود که پس از سال‌ها در دولت سیزدهم و با هدف حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها محقق شد.

در ادامه به اختصار به مهم‌ترین اقدامات این معاونت تازه تاسیس می‌پردازیم:

معاونت فناوری و نوآوری در سومین سال تاسیس

۱- افزایش ۲ برابری فروش محصولات برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان
۲- خدمات واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها از ۱۶۹ هزار میلیارد ریال به ۴۰۳ هزار میلیارد ریال و افزایش سه برابری صادرات محصولات
۳- خدمات واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و افزایش میزان صادرات دانش‌بنیان‌ها از ۶۹ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار
۴- رشد ۶۶ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری از ۱۵۴۳ شرکت به ۲۵۵۶ شرکت در سال ۱۴۰۲
۵- رشد ۴۶ درصدی واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری از ۹۱۲۷ واحد به ۱۳۳۶۰ واحد و پایدارسازی ۶۶۷۴۲ شغل قبلی
۶- ایجاد بیش از ۸۰ هزار شغل فاخر جدید برای دانش‌آموختگان ۲.۵ برابر شدن اشتغال دانش‌بنیان در سه سال
۷- توسعه مراکز فناوری با توسعه پارک‌های علم‌وفناوری از ۴۵ پارک در ابتدای دولت به ۲۹۱ مرکز و رشد ۵۴ درصدی آنها و توجه به توسعه در مناطق محروم و شهرستان‌ها
۸- راه‌اندازی ۲۰ پردیس مشترک بین پارک‌های علم‌وفناوری و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های مربوطه برای ایجاد فضای مناسب برای خط تولید شرکت‌های دانش‌بنیان
۹- توجه ویژه دانشگاه‌ها به حوزه فناوری با حدود ۲ برابر شدن پارک‌های دانشگاهی و ایجاد ۷ پردیس علم و فناوری دانشگاهی
۱۰- اجرای طرح ملی دستیار فناوری برای حدود ۴ هزار دانشجو با جذب و اشتغال حدود ۴۰ درصدی در سال دوم طرح
۱۱- تدوین و به‌روزرسانی سیاست مالکیت فکری وزارت علوم و مراکز وابسته
۱۲- پیگیری بیمه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha