معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد آتش‌سوزی‌های سریالی این استان را عمدی اعلام کرد

یاسوج-ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: عمدی بودن آتش سوزی های سریالی در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد قطعی است و برای کنترل و شناسایی آتش افروزان نیاز به ورود جدی دستگاه قضایی و اطلاعاتی استان احساس می شود.

"محسن پاکباز" روز شنبه درگفت و گو با ایرنا با اشاره به دلیل عمدی بودن آتش سوزی جنگل های استان اظهار کرد: تداوم و مستمر بودن آتش سوزی ها در مناطق همجوار و آغاز آتش سوزی پس از خاموش کردن آنها نشان از عمدی بودن این آتش سوزی دارد.

پاکباز با اشاره به تکرار آتش سوزی ها گفت: در شهرستان باشت پس از خاموش کردن آتش سوزی منطقه شکار ممنوع "لار" ،منطقه "شاه بهرام" آتش گرفت، پس از خاموش کردن آتش "شاه بهرام" منطقه "شادگان" دچار آتش سوزی شد ،بلافاصله پس از این منطقه، به ترتبیب منطقه های"فتح"، "شِلالدون"، "بُرمامیون" و سایر مناطق به صورت متوالی پس از آتش سوزی آنها، منطقه بعدی دچار آتش سوزی می شد.

وی ادامه داد: این مناطق که در شهرستان باشت به صورت متوالی دچار آتش سوزی شدند در یک محدوده زمانی ۱۰ روزه اتفاق افتاد که نشان از عمدی بودن این نوع آتش سوزی ها دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: چنانچه افرادی که جنگل ها را آتش می زنند شناسایی شوند برابر با قوانین قضایی با آنها برخورد صورت می گیرد.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۷۰ درصد جنگل های استان را درخت بلوط با عمر بیش از ۵۰۰ سال پوشش می دهد آتش سوزی این گونه های درختی خاص آسیب های جدی به استان و کشور وارد می کند.

از مهم ترین کارکردهای جنگل های زاگرس، حفظ خاک است علاوه بر این باید به کارکردهای اکولوژیک درخت بلوط هم توجه کرد چراکه بخش بزرگی از رودخانه های بزرگ کشور نظیر "کارون" از زاگرس سرچشمه می گیرد که تامین آب ما متکی به این جنگل هاست.

همه کارشناسان هم نظرند که زاگرس، نعمت و سرمایه ای برای کشور است که حفظ این سرمایه نیازمند عزم همگانی دارد همچنین برای پیشگیری از خسارت ها به این جنگل ها به خصوص آتش سوزی تدبیر لازم می طلبد که تاکنون نیاندیشده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha