حفاظت از جنگل ها و مراتع و تکمیل راه های ارتباطی، اولویت توسعه کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج-ایرنا-کهگیلویه وبویراحمد سرشار از منابع بکر طبیعی اما کم برخوردار هست که ضمن توجه به نیازهای آن، اما مراقبت هوشمندانه از مراتع و جنگل ها، توسعه راه های ارتباطی و تکمیل نقطه های حادثه خیز از مهم ترین نیازها و خواسته های این خطه است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه بویراحمد استانی کوهستانی دارای دو نوع آب و هوا و ۸۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد، بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور و افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در این خطه هست که افزون بر ۴۰۰ تا از آنها گیاهان دارویی است.

سه تالاب ثبت ملی و ۹ تالاب فصلی، یک پارک ملی "دنا"، هفت منطقه حفاظت شده و ۶ منطقه شکار ممنوع در این خطه از زاگرس وجود دارد که علاوه بر اینها ۲۱۷ گردشگاه زیارتی و تفرجگاهی در این خطه است و با این وجود نه تنها به ظرفیت ها توجه نشده بلکه هر روز شاهد تخریب جنگل ها و مراتع که سرمایه ملی و محلی و فرصت هایی برای توسعه است، هستیم.

۵۶ درصد استان را جنگل ها پوشانده است و از این لحاظ کهگیلویه وبویراحمد مقام اول را در پوشش جنگلی کشور داراست همچنین حدود ۳۰ درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده‌است با این همه ظرفیت، شور بختانه در سال های گذشته حجم زیادی از جنگل های استان در آتش خاکستر شدند یا مورد هجوم و طغیان آفت برگ خوار و جوانه خوار شدند.

هر روزه خبر از آتش سوزی دریک نقطه از جنگل و مراتع کهگیلویه وبویراحمد می رسد که نشان از نبود امکانات لازم و تدبیر لازم در برای پیشگیری از خسارت های آتش سوزی دارد استان کوهستانی که ۴۵ درصد از جمعیت آن در روستاها زندگی می کنند و بارها ۹۰درصد عامل آتش‌سوزی جنگل‌های استان را انسانی بدلیل تعارض منافع اعلام شد، برای پیشگیری بهنگام آتش سوزی ضمن حمایت از جامعه مدنی و مشارکت محلی لازم است تمامی دهیاری های استان حداقل از امکانات کنترل آتش مثل "آتش بُر" مجهز باشند.

البته مطابق با نظر کارشناسان بیشترین آسیب به جنگل ها را "تغییرکاربری" به شکل‌های مختلف جنگل ‌های بلوط را نشانه گرفته است و به همین خاطر گفته شد با احداث صنایع ناسازگارو خطرآفرین، ساخت سدهای قتلگاه این "تغییر کاربری" را در جنگل های بکر استان تشدید می کند که می‌تواند تیر خلاص بر پهنه جنگل‌های بلوط زاگرس قلمداد شود.

در کنار اینها، زباله ها، پسماندها و آلودگی های محیط زیستی هر روز پیکره نحیف جنگلی این خطه را زخمی می کند چرا که بدلیل گردشگرپذیر بودن برخی از مناطق حاشیه شهرهای این استان با رها کردن زباله ها به زباله دان تبدیل شدند.

هیچکدام از شهرهای استان هنوز جایگاه مناسب پسماندی ندارند حتی مرکز استان که میزان جمع آوری زباله های روزانه در آن به نسبت جمعیت از میانگین کشوری بالاتر است و روزانه حدود ۱۳۰ تن زباله از شهر یاسوج جمع آوری می شود بازیافت زباله ای در آن انجام نمی شود بلکه به صورت غیربهداشتی و غیراستاندارد انجام می شود.

علاوه بر پسماندهای شهری و صنایع، پساب فاضلاب بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت مناسبی نیست و مطابق با گزارش های پیشین بیمارستان های همه شهرهای استان وضعیت مدیریت مدیریت فاضلاب آن ها غیراستاندارد است که بعضا در رودخانه های رها می شوند.

با این حجم از آلودگی های زیست محیطی ضرورت توجه به مدیریت پسماند، پساب صنایع و مراکز درمانی را دو چندان می کند که هم بتوان از ظرفیت گردشگری استفاده کرد و هم خطرات سلامت منابع طبیعی استان را کنترل کرد.

استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد ۲۱۷ گردشگاه زیارتی و تفرجگاهی داردکه با تکمیل و پیشرفت راههای ارتباطی آن و استفاده بهنگام و هوشمندانه از ظرفیت های گردشگری و طبیعی، توسعه این منطقه شتاب می گیرد.

البته تامین زیرساخت ها استان به خصوص جاده ها، صنایع و احیای ظرفیت های گردشگری و طبیعی نیازمند داشتن آمایش سرزمینی است البته آمایشی سرزمینی که توسط خبرگان حوزه های مختلف تهیه و اطلاع رسانی شود.

آمایش سرزمینی دقیق و کارشناسی چراغ راهنمایی برای توسعه و تامین زیرساخت های استان است و باید سرلوحه برنامه ریزی مدیران و تولیدکنندگان باشد این در حالی است که تاکنون خبری از آمایش سرزمینی در استان نیستیم.

کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت های بالقوه و بالفعل دارد که ضمن حفظ جنگل ها و مراتع و پیشگیری از هر گونه خطرات نسبت به آنها اعم از آتش سوزی، تغییر کاربری و آلودگی همچنین تامین راه های ارتباطی، لازم است با تهیه آمایش سرزمینی تهیه شده توسط خبرگان حوزه های مختلف، راه توسعه استان را در پیش گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha