۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85564016
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رفع ابهامات جنگ با تالیف تاریخ/ «یادگاران»؛ حقایقی که راستی‌آزمایی شده است

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «یادگاران» گفت: خیلی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را خواندم، برخی از آن‌ها حقایق را بیان کردند، اما در برخی که تعداد قابل توجهی هستند، بزرگنمایی و دروغ هست و حقایق جنگ را اعلام نکرده اند، اما مسائلی که در کتاب «یادگاران» آمده راستی آزمایی شده است.

حسن قوی‌البنیه در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره کتاب «یادگاران» که در سال ۱۴۰۳ منتشر شد، توضیح داد: دوستان و بسیجیان قدیمی مسجد که از ۱۶ یا ۱۷ سالگی با آن‌ها آشنا بودم و این روزها(نیمه اول سال ۱۴۰۳) به ۶۵ سال رسیدیم، می‌خواستند درباره اقدامات سال‌های جنگ، کتابی تهیه شود با اینکه می‌دانستم کار سختی است، تالیف این کتاب را شروع کردم.

افرادی که از جنگ جان سالم به در بردند، دوست نداشتند درباره اقدامات آن سال‌ها صحبت کنند

نویسنده کتاب «یادگاران» در توضیح نحوه جمع‌آوری اطلاعات این کتاب بیان کرد: این کتاب ششمین اثری است که از من منتشر شده است، در زمان تالیف دیگر آثارم، در فضای مجازی دنبال اطلاعات می‌گشتم و همچنین از کتاب‌های منبع، اطلاعاتی را استخراج می‌کردم، با استفاده از این اطلاعات و همچنین داشته‌های خودم، کتاب می‌نوشتم. در حالی که برای تالیف کتاب «یادگاران» باید با بازماندگان دوران جنگ مصاحبه می‌کردم.

او افزود: بسیاری از افرادی که از جنگ جان سالم به در بردند، دوست نداشتند درباره اقدامات آن سال‌ها صحبت کنند. فکر می‌کردند این کار نوعی ریا است. باید به آن‌ها درباره لزوم تالیف این دست از کتاب‌ها توضیح می‌دادم، زیرا نسل جوان و نوجوان به این اطلاعات نیاز دارد، باید کتاب‌هایی باشد تا زمانی که ما نباشیم، حقایق مشخص شود.

رفع ابهامات جنگ با تالیف تاریخ/ «یادگاران»؛ حقایقی که راستی‌آزمایی شده است
جلد کتاب

آن‌ها که جنگیدند، متهم نیستند

قوی‌البنیه در ارزیابی آثاری که در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است، گفت: خیلی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را خواندم، برخی از آن‌ها حقایق را بیان کردند، اما در برخی که تعداد قابل توجهی هستند، بزرگنمایی و دروغ هست و حقایق جنگ را در آن اعلام نکردند. این در حالی است مسائلی که در کتاب «یادگاران» نوشته شده است، راستی آزمایی شده است.

برخی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس حقایق را بیان کردند، اما در برخی که تعداد قابل توجهی هستند، بزرگنمایی و دروغ هست

این نویسنده با اشاره به اینکه برخی از خاطرات کتاب را خودش نوشته و برخی توسط افرادی دیگر بیان شده است، ادامه داد: نیت من از نوشتن این کتاب این بود که نسل جدید را آماده کنیم، که بدانند که اگر نتوانستیم از کسانی که به جنگ رفتند به خوبی دفاع کنیم و اگر پرسیدند که چرا آن‌ها به جنگ رفتند؟ این کتاب را با تمام مستنداتش ارائه کنیم تا ببینند فردی که ۱۰ روز در کانال گیر کرده و اگر سرش را بلند می‌کرد با دوشکا او را می‌زدند، کسی که ۱۰ روز در یک راهروی تنگ دستشویی کرد و همانجا غذا خورد، افرادی که برای زنده ماندن، خود را میان شهدا به مرگ می‌زدند، چه شرایطی را می گذراندند. داستان‌های بسیاری وجود دارد که برایم بسیار جذاب بود.

او با اشاره به اینکه برخی عکس‌های کتاب تار است، افزود: کتاب با عکس‌هایی رنگی که از آن سال‌ها باقی مانده است، منتشر شد، اصل برخی از عکس‌ها هم تار است و این مشکل چاپ نیست. قصد و نظر ما این بود تا بتوانیم آنچه جوانان آن سال‌ها انجام دادند، احیا کنیم تا افرادی که جان خود را گذاشتند، جنگیدند و زحمت کشیدند، متهم واقع نشوند و اینقدر هم مظلوم نباشند.

نزدیک ۲۷ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است

قوی‌البنیه با اشاره به اینکه دشمن در حوزه رسانه و اقدامات نرم فعال است، ادامه داد: من هم رسانه خواندم، دشمن در میدان جنگ نتوانست ما را شکست بدهد، برای همین در حوزه فرهنگ و روی ذهن جوانان کار کرد. خیلی از مسائل می‌تواند تحت تاثیر اتفاق‌های دیگر شکل بگیرد. همانند مسائل و مشکلات بعد از جنگ که برای خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، فضا به شکلی است که دشمن به سادگی می‌تواند افکار را تحت تاثیر قرار دهد.

در نظر دارم زندگی‌نامه داوود، رسول و علیرضا خالقی پور را بنویسم. آن‌ها شهیدانی بودند که پدرشان هم رزمنده بود

این نویسنده با بیان اینکه روند کتاب در جلدهای دوم و سوم تغییر نخواهد کرد، ادامه داد: من مجبورم و رسالت من به همین شکل است تا هرآنچه اتفاق افتاده است، بازگو کنم. در روند تالیف کتاب گاهی مجبور بودم، شکل روایت را خاطره‌ساز و جذاب کنم، البته همیشه بعد از تغییر متن، درستی آن را با افراد هماهنگ کردم. امیدوارم بتوانیم برای افرادی که در این مجموعه نیستند هم این زمینه را مهیا کنیم.

او با اشاره به اینکه نزدیک ۲۷ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است، ادامه داد: افراد باید بیشتر در حوزه تاریخ فعالیت کنند زیرا اگر تاریخ نوشته نشود، از بین می‌رود. زوایای پنهان باید برای نسل‌های آینده روشن شود.

قوی‌البنیه درباره برنامه‌هایش بعد از انتشار سه جلد از کتاب یادگاران، بیان کرد: در نظر دارم زندگی‌نامه داوود، رسول و علیرضا خالقی پور را بنویسم. آن‌ها شهیدانی بودند که پدرشان هم رزمنده بود. نزدیک ۱۱۴ شهید مسجد داریم، می‌خواهم از تولد تا زمان شهادت آن‌ها را ثبت کنم، زیرا لازم است جامعه با زوایای زندگی آنها آشنا شوند. آنها اگر عهدی بستند سر عهد خود ایستادند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha