سرقت‌ها و درگیری‌های طایفه‌ای و خانواده‌ای زیبنده شهرستان ایرانشهر نیست

زاهدان- ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: شهرستان ایرانشهر برخوردار از سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی بوده و سرقت‌ها و درگیری‌های طایفه‌ای و خانواده‌ای زیبنده این شهرستان نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله مصطفی محامی روز شنبه همزمان با سفر به ایرانشهر در جلسه شورای اداری این شهرستان حضور پیدا کرده و عنوان کرد: اگر زندگی آخرت را در پیش نداشتیم طبیعی بود که به دنبال خوش گذرانی در دنیا باشیم اما اگر به زندگی آخرت و زندگی ابدی معتقد باشیم و بدانیم که باید بار خود را در دنیا ببندیم و به سوی زندگی ابدی در آخرت رهسپار شویم طبعا افق دید و اهداف بلند تری خواهیم داشت که طبیعتا رسیدن به اهداف بلند نیازمند تلاش بیشتر است.
وی افزود: در روایت داریم که وقتی فردای قیامت پرونده عمل مومن را به دستش می‌دهند بیان می‌کند که من اهل این کارها نبودم و نکند اشتباهی شده اما در پاسخ می‌شنود که این نامه عمل کاملا درست است چرا که تو در دنیا به طور مشخص چیزی را خواستی اما به تو ندادیم چرا که مصلحت ندانستیم و گذاشتیم تا در آخرت به تو بدهیم و بعد مومن دعا می کند که ای کاش هیچ خواسته‌ام را در دنیا به من نمی‌دادند.
امام جمعه زاهدان بیان کرد: در روایت دیگری داریم که دنیا مزرعه آخرت است که اگر این گونه باشد حال و هوای انسان متفاوت خواهد بود و دیگر به زندگی حیوانی بسنده نمی‌کند و به دنبال رسیدن به هدف بالاتری است و در اینجا اخلاق، ایثار، از خودگذشتگی و جانفشانی برای رسیدن به اهداف عالی معنا پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: برای اینکه آخرت با کیفیتی بسازیم باید ابتدا ببینیم چه کاری زیباتر و خوب تر است و باید توجه داشته باشیم که در تمیز و زیبا بودن کار خیلی عوامل تاثیر دارد و مهمترین آن نیت انسان است که کار را برای خدا انجام دهد.
آیت الله محامی تصریح کرد: باید تلاش کنیم کار ما به دور از ریا باشد و برای ما مهم نباشد که مردم ما را تشویق می‌کنند یا خیر که البته این کار سختی است.
وی گفت: امام حسن مجتبی(ع) الگوی شجاعت و شهامت بود چرا که به طور طبیعی در میدان مبارزه شجاعت لازم است اما در میدان سیاسی وقتی تصمیم درست بگیری اما دوستان تو آن را درک نکنند و تو دست از مسیرت بر نداری ولو اینکه دوستانت به تو توهین کنند کار بزرگی است و امام حسن مجتبی(ع) این شجاعت و شهامت را داشتند و مسیر صلح را دنبال کردند.
وی افزود: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است " رحم اللّه امرءا عمل عملا صالحا فأتقنه" خدا رحمت کند کسی که وقتی کاری انجام می‌دهد آن کار را درست و متقن انجام دهد.
امام جمعه زاهدان بیان کرد: هر کس به این سنت عمل کرده و درست کار کند نتیجه مطلوب را به دست خواهد آورد و نیت خوب ، کار خوب، انجام کار به صورت تمیز و حداکثر بهره‌وری از فرصت‌ها عامل سعادت در آخرت خواهد بود.
وی افزود: در آستانه معرفی هیات دولت به مجلس شورای اسلامی هستیم و یکی از مصادیق کار اینجاست و باید در هر جایگاهی که قرار داریم کار و تلاش کنیم تا مشکلی از مشکلات مردم حل شود چرا که خدمت به خلق خدا عامل خشنودی خداوند متعال خواهد بود و اگر می‌خواهیم در این زمان محدود آینده خود را بسازیم باید از این فرصت خدمت نهایت استفاده را داشته باشیم.

سرقت‌ها و درگیری‌های طایفه‌ای و خانواده‌ای زیبنده شهرستان ایرانشهر نیست

دشمنان به دنبال خدشه دار کردن امنیت سیستان و بلوچستان هستند

آیت‌الله محامی اظهارکرد: در سیستان و بلوچستان مسائل امنیتی یکی از مسائل مهم است و دشمنان در اطراف مرز اردو زده‌اند و شبانه روز در حال برنامه‌ریزی جهت خدشه وارد کردن به امنیت ما هستند که به لطف خداوند متعال، همراهی مردم و تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی از امنیت قابل قبولی برخوردار بوده و سپاسگزار زحمات همه هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در برخی شهرستان‌ها از جمله ایرانشهر با برخی سرقت‌ها و درگیری‌های طایفه‌ای و خانواده‌ای روبرو هستیم که باید با همکاری مردم، بزرگان قبایل و طوایف و مسوولان در این جهت تدبیر شود چرا که این اتفاقات زیبنده شهرستان ایرانشهر با چنین سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی نمی‌باشد.
امام جمعه زاهدان بر لزوم تلاش جهت تقویت وحدت ملی و انسجام جامعه اسلامی تاکید کرد و گفت: این وحدت دارای ابعاد مختلفی است از جمله انسجام و ارتباط مردم و طوایف با یکدیگر، وحدت مردم با مسوولان و وحدت مسوولان با یکدیگر چه در سطح شهرستان، چه در سطح استان و چه در سطح ملی و باید توجه داشت که هر چقدر این اتحاد و انسجام بیشتر باشد از امنیت پایدارتری بهره‌مند خواهیم شد و زمینه فعالیت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند.
وی گفت: یکی از پیش نیازها جهت سرمایه‌گذاری در منطقه تامین امینت و فضای همکاری است که متأسفانه در استان ما فرهنگ کار و فرهنگ همکاری آسیب دیده است و با وجود تعداد زیاد جوانان بیکار کسی حاضر نیست نان بازوی خود را بخورد و بسیاری به مشاغل کاذب رو آورده‌اند و کشاورزان از نبود نیروی کار گلایه دارند و حتی برخی دستگاه‌ها نیز جهت پیشبرد پروژه ‌های خود مجبور به تأمین نیرو از سایر نقاط کشور هستند.
آیت‌الله محامی بیان کرد: سرمایه‌گذاران بومی حاضر نیستند در منطقه‌ خود سرمایه‌گذاری کنند و از عدم همکاری‌ها در سیستان و بلوچستان گلایه دارند و جهت سرمایه‌گذاری به خارج از استان و حتی خارج از کشور می‌روند.
وی تصریح کرد: مردم به دنبال سرمایه‌گذار خارجی هستند اما در سیستان و بلوچستان به سرمایه‌گذاران بومی هم بها داده نمی‌شود که دود آن در چشم مردم می‌رود و لازم است تا مسوولان در این جهت تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در طول هفته‌های گذشته دیداری با رئیس جمهور داشتم و بر ظرفیت‌های بسیار استان اشاره کردیم و تاکید کردم بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری دولت قبل اهتمام ویژه به سیستان و بلوچستان داشت و در حال حاضر از دولت جدید هم همین انتظار می رود.

سرقت‌ها و درگیری‌های طایفه‌ای و خانواده‌ای زیبنده شهرستان ایرانشهر نیست

اربعین یک فرصت ویژه برای زنده نگه داشتن یاد شهداست

امام جمعه زاهدان با اشاره به اربعین حسینی بیان کرد: اربعین یکی از فرصت‌های ویژه است چرا که فضایی برای اقامه عزای امام حسین(ع) است و در واقع زنده نگه داشتن یاد شهدا شرکت در حماسه آن‌هاست.
وی تصریح کرد: در سیستان و ما افرادی که توفیق زیارت پیدا نمی‌کنند توفیق دارند تا خادم زوار امام حسین(ع) باشند و این دارای برکات مادی و معنوی فراوان برای مردم استان ما و یک توفیق ویژه است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: به لحاظ مادی بودجه‌هایی به بهانه اربعین به شهرستان‌ها اختصاص پیدا می‌کند تا زیرساخت‌ها بهبود پیدا کند که باید دقت داشت زوار تنها مدت کوتاهی از این امکانات استفاده می‌کنند در حالی که این خدمات در طول سال‌ها پا برجا و مردم استان از آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی افزود: از برکات معنوی اربعین پراکنده شدن عطر حسینی در جامعه و بهره‌مندی مردم از این نورانیت است و حضور همه اقشار، اقوام و مذاهب چه در راهپیمایی اربعین و چه در خدمت رسانی به زوار تجلی وحدت ملی و غیرت دینی است که بسیار حائز اهمیت است و باید این اتحاد و انسجام را روز به روز تقویت کنیم.
آیت‌الله محامی گفت: ارزش کار این است که در حوزه اربعین کار به مردم واگذار شود و بنده به مسوولان گفتم برای حضور مردم تسهیل گری کنند و کار را به صورت سازمانی و دولتی پیش نبرند.
وی خاطرنشان کرد: مسوولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی همچنان مردمی بماند و توسعه پیدا کند و این گونه خدمات باید به دست مردم و در حد توانشان انجام بگیرد و اگر در مواردی سطح و میزان خدمات قابل ارائه کم بود زائران پاکستانی باید متوجه باشند که مردم همه توان و بضاعت خود را در طبق اخلاص گذاشتند و بدهکار زوار نیستند.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: زائران پاکستانی و مسوولان کاروان‌های آن‌ها باید قبل از شروع سفر به فکر تامین نیازهای خود باشند همان‌گونه که ایرانیان عازم عراق از قبل برنامه‌ریزی و بسیاری از نیازهای خود را با هزینه‌های شخصی تامین می‌کنند و توصیه ما به مسوولان این بود تا در کنار موکب‌های مردمی فروشگاه‌هایی هم احداث شود تا در صورت اتمام خدمات رایگان مردمی زائران با هزینه‌های شخصی قادر به تامین مایحتاج خود باشند.

سرقت‌ها و درگیری‌های طایفه‌ای و خانواده‌ای زیبنده شهرستان ایرانشهر نیست

مردم فلسطین به وعده خداوند اطمینان و امیدوار هستند

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه عنوان کرد: رزمندگان مقاومت با سختی‌های زیادی روبرو و حتی خانواده‌های آن‌ها هم در معرض خطر هستند و عجیب است که صدای آنچنانی از جهان اسلامی بلند نمی‌شود اما مردم فلسطین به وعده‌های خداوند متعال امیدوار هستند و مقاومت می‌کنند.
آیت الله محامی افزود: شهادت و ترور نیروها گرچه ضربه وارد می‌کند اما کار جبهه مقاومت را متوقف نخواهد کرد و این روزها صحنه درگیری در درون رژیم صهیونیستی و در غزه است و انتخاب "یحیی السنوار" به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس یک پیام برای ایران و یک پیام برای اسرائیل داشت چرا که این فرد نزدیک‌ترین فرد به ایران بوده و کسی است که با تمام وجود حمایت‌های ایران و سردار سلیمانی از جبهه مقاومت را دیده و درک کرده و بهترین کسی است که می‌داند ایران برای آن‌ها چه کرده و پیام به اسرائیل این است که اگر تو فرمانده‌ جبهه سیاسی و مسوول دفتر سیاسی را به شهادت رساندی حالا فرمانده عملیات نظامی جای او را خواهد گرفت و مسیر مقاومت‌ با قوت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد.
امام جمعه زاهدان در پاسخ به طرح گلایه برخی از معتمدین شهرستان ایرانشهر مبنی بر سرقت اموال و ناامنی در سطح شهر، تعارض در مالکیت اراضی کشاورزی بین مردم و منابع طبیعی و نیز تأسیس فرهنگی در سطح شهرستان ایرانشهر عنوان کرد: در گذشته نیز مراجعات مردم و گلایه آن‌ها در خصوص طرح اراضی ملی را داشته ایم و در هنگام حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری رئیس دیوان عالی کشور در استان این موضوع را پیگیری کردیم که در نهایت مشخص شد قوانین مشکلی ندارد اما مجری قانون به درستی عمل نکرده و قرار شد کمیته‌ای در استان تشکیل و اسناد تاریخی و مدارک بررسی شود که کار شروع شده و در حال پیگیری است که امیدواریم زودتر به نتیحه برسد.
وی افزود: در حوزه امنیتی و افزایش سرقت‌ها در سطح شهر بخشی از کار به عهده مسوولان نظامی، انتظامی و امنیتی است و بخشی از کار بر عهده بزرگان طوایف و مردم است که باید مساله امنیت را از مسوولان متولی مطالبه کرده و آسیب‌ها ریشه یابی شوند.
آیت الله محامی خاطرنشان کرد: تأسیس مراکز فرهنگی مثل سینما از دغدغه‌های درست است و باید همزمان با استقرار دولت جدید به طور جد مورد پیگیری قرار گرفته و به تدریج کار به نتیجه برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha