همایش سه ساله‌های حسینی در مهدیه شهدای گمنام قشم برگزار شد+ فیلم

قشم - ایرنا - همایش سه ساله‌های حسینی عصر شنبه همزمان با پنجم صفر سالروز شهادت حضرت رقیه (س) دردانه امام حسین(ع) با حضور کودکان و مادران و عاشقان اباعبدالله (ع) در مهدیه شهدای گمنام شهر قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش برای دوازدهمین سال پیاپی و با هدف الگوبرداری آینده‌سازان کشور از شخصیت والای حضرت رقیه (س) با حضور ۴۰۰ نفر از کودکان خردسال و مادران قشمی برگزار شد.

روایت گری، مداحی، برپای سفره حضرت رقیه (س)، اجرای نمایش «گوشواره» برای کودکان شرکت کننده که در آن بخشی از مظلومیت حضرت رقیه (س) و همچنین ظلم صهیونیست ها به کودکان و زنان در نوار غزه به تصویر کشیده شد از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

مسوول برگزاری این همایش و از خادمان هیات پیروان عترت رزمندگان اسلام شهرستان قشم در حاشیه‌ این مراسم معنوی گفت: آشنایی بیشتر کودکان و خانواده های آنان با حادثه عظیم کربلا و تجلیل از مقام شامخ حضرت رقیه (س) و یادآوری رنج‌ها و دردهای آن حضرت از اهداف اصلی برگزاری همایش سه ساله‌های حسینی در جزیره قشم است.

نرگس شهبازی با اشاره به اینکه این همایش معنوی همزمان با سراسر کشور و تعدادی از کشورهای جهان اسلام امروز برگزار شد، افزود: همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه (س)، کودکان حسینی شهرستان مرزی قشم با اجتماع در مهدیه شهدای گمنام نگین خلیج فارس، با برپایی مراسم عزاداری، به یاد مصیبت‌های وارد شده به اهل بیت عصمت و طهارت پس از واقعه عاشورا با همراهی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نوحه سرایی کردند.

همایش سه ساله‌های حسینی در مهدیه شهدای گمنام قشم برگزار شد+ فیلم

وی اضافه کرد: پرداختن به جایگاه والای حضرت رقیه (س) و فرزند در خانواده که دارای هویت انکارناپذیر است و همچنین نشان‌دادن مظلومیت کودکان و زنان مسلمان منطقه و جهان که زیر شدیدترین حملات ظالمانه صهیونیست های کودکش و استکبار جهانی قرار دارند از دیگر اهداف برگزاری همایش سه ساله های حسینی در این جزیره بود.

امروز بیستم مرداد سالروز شهادت حضرت رقیه دختر سه ساله امام حسین (ع) است و این طفل خردسال سه ساله یکی از مظلوم‌ترین شهدای واقعه کربلا است.

شهادت حضرت رقیه(س) دختر سه یا چهار ساله امام حسین(ع) بنا بر ذکر برخی کتاب های تاریخی روز پنجم صفر اتفاق افتاده که این حادثه سند دیگری بر مظلومیت خاندان پیامبر اکرم(ص) است.

عاشورا، بالنده ترین و پاک ترین حماسه ای است که در خاطره تاریخ نقش بسته و تابناک ترین سرمشقی است که مادر فرتوت تاریخ آن را در کتاب کهن خویش نگاشته است، اما نقش زیبایی را که کودکان عاشورا، بر این حرکت الهی افزودند نباید از یاد برد.

هر یک از این کودکان نمادی بالنده بر این نهضت بودند که دختر خورشید کربلا، حضرت رقیه(س) یکی از آنان است.

در برخی از کتاب های تاریخی آمده است: یزید، اهل بیت را در محلی خرابه‌گونه جای داد در حالی که زنان خاندان نبوت و اهل بیت طهارت، جریان شهادت حسین(ع) و اهل بیت و یارانش را از کودکان مخفی نگاه داشته و می ‌گفتند پدرانشان به مسافرت رفته ‌اند و این جریان ادامه داشت تا این که یزید اهل بیت را در سرای خویش جای داد.

امام حسین(ع) دختری خردسال داشت که چهار سال از عمر مبارکش می ‌گذشت، شبی از خواب پرید در حالی که سخت پریشان به نظر می ‌رسید و جویایی پدر شد! و پرسید: پدرم کجاست که من هم اکنون او را دیدم!؟

بانوان حرم چون این سخن را از او شنیدند، گریستند و کودکان دیگر نیز ناله و زاری سر دادند. چون صدای شیوه و گریه آنان بلند شد، یزید از خواب بیدار شد و پرسید: این گریه و زاری از کجاست؟

پس از جستجو، یزید را از جریان با خبر کردند، یزید گفت: سر پدرش را نزد او ببرید! آن سر مقدس را در زیر سرپوشی قرار داده در مقابل او نهادند. کودک پرسید: این چیست؟ گفتند: سر پدرت حسین(ع) است.

دختر امام حسین(ع) سرپوش را برداشت و چون چشمش به سر مبارک پدر افتاد ناله ‌ای از دل کشید و بی تاب شد و گفت: ای پدر! چه کسی تو را به خونت رنگین کرد!؟

چه کسی رگ‌های تو را برید!؟ ای پدر! چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد!؟ ای پدر! بعد از تو به چه کسی دل ببندم!؟ چه کسی یتیم تو را بزرگ خواهد کرد!؟ ای پدر! انیس این زنان و اسیران کیست!؟ ای کاش من فدایت شده بودم! ای کاش من نابینا شده بودم! ای کاش من در خاک آرمیده بودم و محاسن به خون خضاب شده تو را نمی دیدم!

آنگاه لب کوچک خود را بر لب‌های پدر نهاد و گریه شدیدی کرد و از هوش رفت! هر چه تلاش کردند، به هوش نیامد، و این عزیز حسین(ع) در شهر شام دمشق امروزی به شهادت رسید.

هم‌ اکنون حرم حضرت رقیه(س) که به نام مسجد السیده رقیه نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی مسجد اموی شهر دمشق قرار دارد و به عنوان یکی از مراکز زیارتی مهم شیعیان به شمار می‌آید.

مقبره مطهر ایشان تاکنون چندین بار مرمت شده و به عنوان یکی از نمادهای مقاومت و مظلومیت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شناخته می‌شود.

جزیره قشم با وسعت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha