نقش آفرینی ۳۵ شرکت دانش بنیان در بومی سازی قطعات پالایشگاه نفت بندرعباس

ایرنا - بندرعباس - مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، یکی از عوامل کلیدی در دستیابی به موفقیت در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی قطعات مورد نیاز را اعتماد و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: به همین منظور با هدف بهبود عملکرد و کاهش ریسک‌های عملیاتی و تکیه بر توان داخلی، تاکنون با ۳۵ شرکت دانش بنیان در زمینه اجرای پروژه و ساخت قطعات مورد نیاز همکاری داشته‌ایم.

احمد هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه این قراردادها انتقال فن آوری و دانش فنی مورد نیاز را تسهیل می‌کند، بیان کرد: در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان موفق به ساخت و بومی سازی ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه و هشت پروژه دانش محور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شده‌ایم.

در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان موفق به ساخت و بومی سازی ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه و هشت پروژه دانش محور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شده‌ایم.وی یادآور شد: استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، راه‌حل‌های نوآورانه را به ارمغان می‌آورد که موجب ارتقای دانش فنی و توسعه فن آوری‌های پیشرفته و در نهایت افزایش کارایی و پایداری در تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس خاطرنشان کرد: پالایش نفت بندرعباس از جمله شرکت‌های پیشرو در حوزه بومی سازی فن آوری‌های فرآیندی صنعت پالایش نفت، حمایت از ساخت داخل و فعالیت‌های دانش بنیان است که در بسیاری از موارد و با اتکا به دانش داخلی و متخصصان این شرکت و با مهندسی معکوس و بدون نقشه اولیه، بسیاری از قطعات و فرآیندها را بومی سازی کرده و در راستای حفظ تولید مستمر و با اطمینان کامل، در این شرکت از آن‌ها استفاده شده است.

هاشمی تصریح کرد: با نگاه به توانمندی‌های داخلی تاکنون در حدود ۳۶ هزار قطعه مهم و راهبردی به تعداد بیش از ۳۸ میلیون قطعه در پالایشگاه نفت بندرعباس بومی سازی شده است که در حدود ۵۸ میلیون یورو صرفه جویی به همراه داشته است.

وی ابراز کرد: علاوه بر کمک به استمرار تولید و جلوگیری از هرگونه وقفه در امر تامین پایدار انرژی و خروج ارز از کشور، موجب توانمندی و ایجاد اعتماد به نفس در تولیدکنندگان داخلی و همچنین خودباوری نسبت به توان و ظرفیت کشور شده است.

پالایشگاه نفت بندرعباس از جمله شرکت‌های پالایشی کشور است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار مطالعه و طراحی ساخت این پالایشگاه با کوشش متخصصان داخلی در سال ۱۳۷۱ ساخته و شروع کار نصب تجهیزات نیز در سال ۷۳ اجرایی شد و در نهایت با تلاش متخصصان ایرانی مرداد سال ۷۶ با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این شرکت که فعالیت خود را در زمینه تهیه، تولید و تامین نفت خام و میعانات گازی و انجام عملیات پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی آغاز کرد؛ در دهه ۸۰ سهم قابل توجهی در تصفیه گاز مایع و تولید بنزین موتور و سوخت سنگین جت و همچنین تولید قیر و نفت کوره و صادرات نفت سفید داشته است.

با آغاز دهه ۹۰ به طور روزانه ۳۲۳ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی پالایش شد و همچنین روزانه ۵۱ میلیون لیتر فرآورده نفتی شامل گاز مایع، بنزین موتور، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و فرآورده‌های ویژه تولید می‌شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha