۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۶
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85565097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه روش‌های نوین آبیاری در نخیلات بوشهر اجتناب ناپذیر است

بوشهر- ایرنا- عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: به دلیل محدودیت شدید کمی و کیفی منابع آب در این استان ، توسعه روش‌های نوین آبیاری در نخیلات استان امری اجتناب ناپذیر است.

مهرداد نوروزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر استفاده از روش آبیاری قطره‎ای زیرسطحی در باغ‌ها به دلیل ویژگی‎‌های فنی خاص توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

وی افزود : این روش علی‌رغم برخی مزیت‎‌ها نسبت به آبیاری قطره‌ای سطحی، با معایب و چالشهایی نیز مواجه است که مهم‌ترین آنها را می‌توان به گرفتگی قطره‌چکان‌ها و عدم امکان رؤیت آن در زیر خاک اشاره کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر یادآور شد: به منظور مقایسه و بررسی مزیت نسبی روش آبیاری قطره‎ای سطحی و نوعی آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در نخیلات آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با سه تکرار و به مدت ۳ سال (۱۴۰۱-۱۳۹۸) در یک باغ نخل رقم کبکاب در ایستگاه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری استان بوشهر اجرا شد.

وی تصریح کرد: تیمارهای روش آبیاری در ۲ سطح شامل آبیاری قطره‌ای سطحی و آبیاری قطره‎ای زیرسطحی با لوله‌‎های سوراخدار عمودی و میزان آب آبیاری درسه سطح شامل (۱۰۰، ۷۵ و ۵۰ درصد نیاز آبی) اعمال شد.

نوروزی ادامه داد: آنالیز داده‌ها و مقایسه میانگین‎‌ها بر اساس روش چند دامنه‌ای دانکن (P= ۰.۰۵) و با استفاده از ماکروی DSAASTAT نرم افزار MS Excel ۲۰۱۳ انجام گرفت.

وی گفت: بر اساس نتایج بدست آمده، با به کارگیری روش آبیاری قطره‌ای زیرسطحی و کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب، عملکرد محصول، وزن و رطوبت میوه کاهش معنی‌داری نداشت.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان بوشهر افزود: تحت همین شرایط بهره‌وری مصرف آب آبیاری به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت. این نتایج نشان می‌دهد که با ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب تحت روش قطره‌ای زیرسطحی با لوله‌های سوراخدار نه تنها عملکرد محصول، بلکه کیفیت میوه نیز افت پیدا نمی‌کند.

وی یادآور شد: در ارزیابی اقتصادی، منافع حاصل از به کارگیری روش آبیاری قطره‌ای ‌زیرسطحی در مقایسه با روش آبیاری قطره‌ای سطحی حدود سه درصد کاهش نشان داد که صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب این کاهش منافع را توجیه می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha