۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85565182
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فروش دام مولد از سوی عشایر استان اردبیل کاهش یافت

۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85565182
فروش دام مولد از سوی عشایر استان اردبیل کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: به علت بارندگی‌های خوب تعداد دام‌های عشایر این استان و فروش دام مولد کاهش یافته و عشایر دوباره به پرورش دام روی آورده‌اند و با تداوم این روند در سال‌های آینده شاهد افزایش دام عشایر خواهیم بود.

حاتم طهماس‌پور روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا اظهار کرد: پالایش و شفاف‌سازی آمار جامعه عشایری یکی از اولویت‌های سازمان عشایری است و در این راستا در ۲ سال اخیر جامعه عشایر واقعی استان اردبیل ۴۰ درصد کاهش یافته است

وی اضافه کرد: تا ۲ سال قبل جامعه عشایر استان اردبیل با بیش از۲۱ هزار خانوار ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر بود که پس از پالایش جامعه عشایر استان به حدود۱۲ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۴۷ هزار کاهش یافت.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: هرچند در فرایند پالایش و حذف عشایر غیر واقعی استان فشار و سختی‌های زیادی متحمل شدیم، اما این اقدام به نفع عشایر واقعی بود و باعث کاهش و رفع مشکلات ارائه خدمات به این جامعه شد.

طهماس‌پور همچنین گفت: با حذف عشایر غیرواقعی و شفافیت در آمار خدمات ارائه شده به عشایر واقعی در این استان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شاخص‌های مختلفی برای شناسایی عشایر واقعی وجود دارد و علاوه بر کوچ و حضور در ییلاقات، اگر کسی در صندوق بیمه دیگری غیر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیمه شده باشد، عشایر محسوب نمی‌شود.

این مقام مسئول گفت: از حدود ۴۷ هزار نفر جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۵ درصد آنها زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند و باید با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی جامعه عشایری مابقی نیز زیرپوشش این صندوق قرار بگیرند.

ترسالی مراجعه عشایر به اداره کل امور عشایری اردبیل را کاهش داد

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: شناسایی و پالایش عشایر واقعی و ترسالی باعث شد امسال مراجعه عشایر به این اداره کل ۹۰ درصد کاهش یابد.

طهماس‌پور افزود: امسال افزایش بارندگی و ترسالی مناسب باعث شده وضعیت عشایر استان بهتر شود ، به طوری که اگر پارسال هر روز ۱۰۰ نفر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی و عدم وجود آب و نهاده به اداره کل امور عشایر استان مراجعه می‌کردند امسال این رقم به ۱۰ نفر هم نمی‌رسد.

وی در عین حال گفت: در سال‌های اخیر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، ۳۰ درصد عشایر استان ترک دامداری کرده و رغبتی برای نگهداری دام نداشتند به طوری که سال گذشته تعداد دام عشایر استان از یک میلیون راس به ۷۵۰ هزار راس کاهش یافت.

فروش دام مولد از سوی عشایر استان اردبیل کاهش یافت

وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته امسال به علت بارندگی‌های خوب تعداد دام‌های عشایر استان اردبیل افزایش یافته و دوباره به پرورش دام روی آورده‌اند به طوری که فروش دام مولد توسط آنها به کمترین حد ممکن کاهش یافته و این امر بیانگر این است که در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد دام عشایر خواهیم بود.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل اضافه کرد: امسال تاکنون عشایر این استان بیش از ۱۰۰ راس دام به عتبات عالیات استان نذر اهدا کرده‌اند.

طهماس‌پور با اشاره به فرهنگ غنی و نقش حیاتی عشایر در ارتقای امنیت غذایی و نیز امنیت مرزها، گفت: عشایر استان اردبیل ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و ۲ طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم ۲۰ شهید در صدر قرار دارند.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ خانوار و با ۴۷ هزار و نفر جمعیت ۳.۶ درصد جمعیت استان و حدود چهار درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha