طلاهایی که سربزنگاه از دستمان افتاد؛ فتیله‌پیچ‌هایی که همه را آزرد

تهران- ایرنا- هرچند تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب ۳ نقره و یک برنز، عملکرد موفقی در بازی‌های المپیک پاریس داشت، اما جای خالی طلا در کارنامه این تیم با توجه به داشتن چند ستاره تراز اول جهان، مشهود است.

به گزارش ایرنا، پیکارهای کشتی آزاد در بازی‌های المپیک روزهای ۲۱ تا ۱۸ مرداد برگزار شد که تیم ملی در پایان از سوی رحمان عموزاد خلیلی در وزن ۶۵ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، سه مدال نقره و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم مدال برنز کسب شد.

آمار خیره کننده اینکه از ۱۲ سهمیه موجود، ملی‌پوشان کشتی فرنگی و آزاد دست به کار بزرگی زدند و ۸ مدال کسب کردند که در طول تاریخ بی‌نظیر بود.

پیش از این نیز ملی‌پوشان کشتی در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به مدال‌های رنگارنگی دست یافته و بار اصلی مدال‌آوری کاروان کشورمان را به دوش کشیده بودند.

اما همه این افتخارآفرینی‌ها باعث نخواهد شد تا شکست‌های تلخ ۲ آزادکار تیم ملی یعنی امیرحسین زارع و رحمان عموزاد خلیلی را در فینال اوزان ۱۲۵ و ۶۵ کیلوگرم فراموش کنیم و ضمن آنکه امیرعلی آذرپیرا هم در مبارزه نخست خود برابر اخمد تاج‌الدین‌اف آزادکار روسی‌الاصل بحرین در حالی که ۳ بر صفر پیش بود در نهایت با حساب ۴ بر ۳ شکست خورد.

طلاهایی که سربزنگاه از دستمان افتاد؛ فیتیله‌پیچ‌هایی که همه را آزرد

در کشتی امیرحسین زارع در مبارزه فینال به غیر از ناداوری و قضاوت داور، عملکرد نماینده کشورمان نیز بحث‌برانگیز بود. این در حالی است که زارع در ۲ جهانی ۲۰۲۱ اسلو و ۲۰۲۲ بلگراد با نتیجه ۹ بر ۲ و ۱۱ بر صفر گنو پتریاشویلی (دارنده ۲ نقره و برنز المپیک و ۳ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز قهرمانی جهان) را شکست داده بود، اما پتریاشویلی و کادر فنی با تجزیه و تحلیل دقیق کشتی زارع و با ایجاد جنگ روانی و البته غفلت زارع در همان سه دقیقه نخست کار را تمام کردند تا طلایی که در مشت زارع بود را از چنگ نماینده کشورمان خارج کنند.

در حالی‌که کادر فنی کشورمان نیز با توجه به حرکات غیرورزشی و استراحت‌های پزشکی زیاد می‌توانست درخواست چلنج بدهند و به نوعی داوران و هیات ژوری را به حرکات غیرورزشی آزادکار عنوان‌دار گرجستانی حساس کنند که متاسفانه آنچه که نباید رخ بدهد رخ داد و طلایی که همه برای زارع کنار گذاشته بودند به راحتی از دست رفت.

طلاهایی که سربزنگاه از دستمان افتاد؛ فیتیله‌پیچ‌هایی که همه را آزرد

از سوی دیگر رحمان عموزاد خلیلی که تا پیش از فینال ۳ مبارزه دلچسب و غرورانگیز برابر حریفان آمریکایی، آلبانی و مجارستانی (۲ نفر آخر روسی‌الاصل بودند) را بدون دادن حتی یک امتیاز پشت سر گذاشت اما در مبارزه فینال باز هم نماینده کشورمان اسیر برنامه‌ریزی و آنالیز دقیق کشتی‌گیر ژاپنی و کادر فنی این تیم شد.

کوتارو کیوکا آزادکار ژاپنی در حالی صاحب مدال طلای وزن ۶۵ کیلوگرم شد که بدون داشتن حتی یک مدال قاره‌ای دست به این کار بزرگ زد و در مبارزه با رحمان عموزاد با برنامه وارد شد. او چند ماه پیش در مسابقات رنکینگ‌دار مجارستان نماینده کشورمان ابراهیم‌زاده را با فتیله‌پیچ شکست دادن بود و با شناخت کامل مقابل رحمان حاضر شد و با ارائه کشتی بسته و دفاعی و استفاده از غفلت نماینده کشورمان، در همان تایم نخست کار را یک‌سره و با گرفتن مایه فتیله‌پیچ همان بلا را سر رحمان درآورد.

یکی از دلچسب‌ترین مدال‌های تیم ملی کشتی آزاد بدون شک، برنز امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم در المپیک بود. این در حالی است که او با رباط پاره در این پیکارها حضور داشت و حتی در لحظات پایانی مبارزه با تاج‌الدین‌اف اگر خیمه‌های سنگینش را برابر هجوم این آزادکار قدرتمند داغستانی، حفظ می‌کرد، چه بسا او روز گذشته در فینال برابر حریف نه چندان مطرح گرجستانی قرار می گرفت. با این وجود مبارزه نفس‌گیر و بدون نقص او برابر کایل اسنایدر آمریکایی خبر از ظهور یک ۹۷ کیلویی تراز اول جهان از این پس برای کشتی کشورمان را می‌دهد که می‌تواند جانشین خلف رضا یزدانی در تیم ملی کشورمان باشد.

باید بپذیریم که کادر فنی طی یکسال گذشته زحمات زیادی برای ملی‌پوشان کشتی کشیدند اما تغییر به یکباره پژمان درستکار در فاصله یک سال تا المپیک خود موضوعی است که منتقدین طی این روزها به آن پرداخته‌اند و در مبارزات حساس فینال به خصوص در اوزان ۶۵ و ۱۲۵ کیلوگرم، کادر فنی عملکرد قابل قبولی نداشت و عملا عموزاد و زارع هیچ برنامه‌ای برای مبارزه حساس فینال برای طلای المپیک نداشتند و بهتر است در فرصت مناسب کادر فنی در این باره شفاف‌سازی کنند.

اما موضوع مهمتر بحث امکانات بی‌نظیری بودی که علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون در چند سال گذشته برای کشتی کشورمان مهیا ساخته تا ملی‌پوشان بدون هیچ دغدغه و با فراغ بال، تمرینات را پیگیری کنند. موضوعی که کادر فنی و ملی‌پوشان بارها خودشان در این رابطه صحبت کرده‌اند تا جایی که حتی در المپیک پاریس و با هزینه فدراسیون در خارج از دهکده المپیک و در هتلی نزدیک سالن مسابقات مستقر شده بودند.

با این حال در پاریس زنگ خطری نیز به صدا درآمد. کسب ۸ طلا، ۲ نقره و یک برنز از سوی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی مردان و زنان ژاپن نشان از سرمایه‌گذاری این کشور در کشتی است. به نظر می‌رسد که انستیتو کشتی ژاپن چتر فعالیت خودش را برای پرورش مربیان سازنده و حمایت از کشتی در سراسر این کشور پهن کرده و این تیم سزاوارانه در غیاب روس‌ها در المپیک بر بام کشتی جهان ایستاد و قهرمان شد. به نظر می‌رسد که انستیتو کشتی کشورمان نیز باید برنامه‌ای را که در چند سال گذشته در کشور برای حمایت از مربیان سازنده و کشتی کشور در آغاز کرده با جدیت بیشتری دنبال کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha