فلاح: با برنز آذرپیرا کشتی پایتخت دوباره زنده شد/ رحمان تا دیدار فینال ستاره ایران بود

تهران- ایرنا- دارنده نشان طلای کشتی آزاد پیکارهای جهانی ۱۹۹۳ تورنتو گفت: با مدال برنز امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم در المپیک پاریس، کشتی تهران دوباره زنده شد و از این پس شاهد تزریق خون تازه‌ای در کشتی پایتخت خواهیم بود.

به گزارش ایرنا؛ رقابت های کشتی آزاد المپیک پاریس روزهای ۱۸ لغایت ۲۱ مردادماه برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

پیش از این فرنگی‌کاران در آوردگاه پاریس ۲ نشان طلا توسط سعید اسماعیلی و محمد هادی ساروی، یک نقره علیرضا مهمدی و یک برنز را توسط امین میرزازاده کسب کرد.

اکبر فلاح روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: کشتی آزاد و فرنگی در المپیک عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و این موفقیت را باید به تمامی اعضای کادر فنی و کشتی‌گیران تبریک گفت. در کشتی آزاد در ۵ وزن حضور داشتیم و در یک وزن هم نتوانستیم با بدشانسی در رقابت‌ها شرکت کنیم. یکی از ایرادات ما حضور نداشتن هیچ نماینده‌ای در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد بود اما در ۵ وزن دیگر تمامی آزادکاران ما شانس مدال طلا بودند که به راحتی آن را از دست دادند.

فلاح: با برنز آذرپیرا کشتی پایتخت دوباره زنده شد/ رحمان تا دیدار فینال ستاره ایران بود

پیشکسوت کشتی آزاد ادامه داد: در سنگین وزن کسب مدال طلا را به راحتی از دست دادیم و به طور قطع مقصر این شکست اشتباه در کوچ (مربیگری) و خود امیرحسین زارع بود چرا که کسب طلا در وزن ۱۲۵ کیلوگرم راحت‌ترین مدال ما در کشتی آزاد به حساب می‌آمد. زارع سال گذشته در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد توانسته بود حریف گرجستانی خود را با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست دهد. گنو پتریاشویلی در حالی به قهرمانی المپیک رسید که با توجه به سنش از نظر استقامت و نفس توانایی کشتی در ۶ دقیقه را نداشت و کادر فنی تیم ملی گرجستان با آنالیز دقیق زارع و تاکتیک درست در این مبارزه به پیروزی رسیدند که از لحاظ لیاقت و شخصیت شایسته این برتری نبود.

دارنده نشان برنز بازی‌های آسیایی۱۹۸۶ سئول در خصوص وزن ۹۷ کیلوگرم نیز گفت: امیرعلی آذرپیرا در این مسابقات یک حریف فنی و خوب داشت و اگر در صورت برتری برابر او به طور قطع به مدال طلای المپیک می‌رسید. با کسب مدال برنز آذرپیرا کشتی تهران دوباره زنده شد و از این پس شاهد تزریق خون تازه‌ای در کشتی پایتخت خواهیم بود.

سرمربی اسبق تیم کشتی آزاد جوانان ادامه داد: در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی با اقتدار فینالیست شد و مبارزه‌های خوبی نیز از خود به نمایش گذاشت. او در مبارزه فینال با توجه به مصدومیت از ناحیه کتف شکست خورد که نباید با حریف خود درگیر می‌شد. او در آن شرایط باید با زیرکتف زدن به پشت حریف می‌رفت تا او را بیشتر خاک کند. یزدانی یکی از نوابغ کشتی کشورمان به حساب می‌آید که توانست دهمین مدال ارزشمند خود را برای کشورمان بدست‌آورد.

فلاح در خصوص مبارزه یونس امامی نیز توضیح داد: او در وزن ۷۴ کیلوگرم یکی از شانس‌های مدال بود که در ۲ سال قبل تجربه مبارزه برابر کایل دیک آمریکایی را داشت و در لحظات پایانی پیروزی را با شکست تغییر داد. در حالی که حریف یونس ۲ سال پیرتر شده بود اما می‌توانست او را ببرد. هنوز چیزی برای امامی تمام نشده بلکه می‌تواند در مسابقات آتی این شکست را با ضرب مدال جبران کند.

فلاح: با برنز آذرپیرا کشتی پایتخت دوباره زنده شد/ رحمان تا دیدار فینال ستاره ایران بود

دارنده نشان طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۳ جهان در تورنتو همچنین در خصوص نماینده وزن ۶۵ کیلوگرم کشورمان نیز گفت: رحمان عموزاد بدون شک تا فینال، ستاره بی‌چون و چرای کشتی ما بود و توانست رقبای خود را با امتیاز عالی شکست دهد. او در مبارزه فینال برابر حریف ژاپنی غافلگیر شد و اگر اشتباه زیرگیری و سپس خاک دادن را به حریف‌اش را انجام نمی‌داد به طور قطع در این مبارزه با پیروزی خارج می‌شد.

وی به هدایت و راهنمایی (کوچ) به موقع در کشتی فرنگی اشاره کرد و گفت: یکی از نکات بارز کشتی فرنگی کوچ به موقع کادر فنی بود. اوج این موفقیت به مبارزه سعید اسماعیلی با حریف ارمنی در دیدار نیمه نهایی بازمی‌گردد، زمانی که اسماعیلی ضربه فنی شد که با اعتراض به موقع کادر فنی سرنوشت کشتی به کلی به سود نماینده کشورمان تغییر کرد. توقع ما از مربی با سابقه تیم ملی در فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم این بود که با کوچ درست می‌توانستیم برنده آن مبارزه باشیم اما مدال طلا با زرنگی کشتی‌گیر گرجستانی از دست ما مفت خارج شد.

فلاح: با برنز آذرپیرا کشتی پایتخت دوباره زنده شد/ رحمان تا دیدار فینال ستاره ایران بود

دارنده مدال نقره جهان در در خصوص خداحافظی برخی از کشتی‌گیران عنوان‌دار، توضیح داد: زمانی که زارع چهار سال پیش با آنها کشتی می‌گرفت با توجه به سن سال‌ بالای آنان باید خداحافظی می‌کردند اما با توجه به نبود رقیب جدی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، طاها آکگل و گنو پتریاشویلی در المپیک امسال حضور یافتند.

غیبت روس‌ها و درخشش کشتی‌گیران ژاپنی و همچنین تیم ناآماده کشتی آزاد آمریکا از دیگر موضوعات این گفت‌وگو بود که فلاح در این باره گفت: در المپیک پاریس غیبت روس‌ها و حضور تیم پیر آمریکا از نکات قابل توجه بود و معتقدم که بیشترین سود را ژاپنی‌ها از این موضوع داشتند و با برنامه توانستند به هدف نهایی خود برسند.

وی همچنین در خصوص جانشین دیوید تیلور در وزن ۸۶ کیلوگرم گفت: با توجه به جوانی آرون باروکس، او در المپیک نشان داد که در آینده رقیب آسانی نیست و به خوبی توانست خودش را در این مسابقات نشان دهد.

فلاح: با برنز آذرپیرا کشتی پایتخت دوباره زنده شد/ رحمان تا دیدار فینال ستاره ایران بود

فلاح در پایان تصریح کرد: موفقیت تیم ملی کشتی در المپیک را به تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی، سرمربیان و رییس فدراسیون تبریک می‌گویم چرا که علیرضا دبیر با فراهم کردن امکانات مختلف برای این موفقیت نقش بسزایی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha