جوانان غربی خواهان ادامه حمایت ایران از فلسطین هستند

تهران- ایرانا- «خالد الشولی» وکیل فلسطینی ساکن فرانسه معتقد است در غرب و در میان مردم این اعتقاد وجود دارد که ایران باید به حمایت از فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی ادامه دهد، بنابراین نظر مثبتی درباره ایران و موضع آن در میان آنها وجود دارد.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، حمایت از ملت فلسطین بعد از عملیات طوفان الاقصی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت به طوری که جهان شاهد اعتراضات گسترده‌ مردم به جنایات رژیم صهیونیستی در کشورهای گوناگون شد. علاوه بر اعتراضات مردمی گروه‌ها و مقامات رسمی کشورها نیز موضع حمایتی خود را نسبت به ملت فلسطین اعلام کردند. یکی از این گروه‌ها مجموعه‌های حقوقی هستندکه در اروپا تشکیل شده و پیگیری جنایات مقامات رژیم اشغالگر در محاکم بین‌المللی را در دستور کار قرار دادند.

در همین زمینه با «خالد الشولی»، یکی از وکلایی که سال‌ها به همراه دیگر حقوق دانان غربی به دنبال شکایت از سران رژیم صهیونیستی بوده است گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه در اختیار مخاطبان قرار داده شده است:

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. لطفا بفرمایید چند وقت است که در حوزه حقوقی فعالیت می‌کنید و چه اقداماتی در حمایت از ملت فلسطین انجام داده‌اید.

خالد الشولی هستم و بیش از ۳۰ سال است که به وکالت می پردازم و در زمینه‌های حقوقی و قانونی فعالیت می‌کنم. فعالیت حقوقی و قانونی در حوزه خارجی یک کار بسیار مهم به شمار می‌رود چراکه می تواند به یک مسئله ابعاد بین‌المللی ‌دهد. من و دوستانم در ارتباط با مساله فلسطین به دنبال این هدف هستیم.

درباره فعالیت هایی که در حوزه فلسطین انجام داده‌اید و گروه هایی که در آن عضو هستید که لطفا توضیح دهید.

ما به عنوان عضوی از نهادهای حقوقی و مستشار قانونی در اروپا از جمله فرانسه توانستیم به دادگاه‌های مختلف برویم و حق و حقوق موسساتی که برای آنها فعالیت می‌کردیم را زنده کنیم، اما در رابطه با مسئله فلسطین ما از سال‌ها قبل به دیوان کیفری بین‌المللی رفتیم و طی این سال‌ها شواهد و ادله فراوانی را ارائه کرده‌ایم و دیدارهای مختلفی را انجام داده‌ایم.

فکر می‌کنید مساله حقوقی چه میزان برای مقابله به جنایات اسرائیل ظرفیت داشته باشد؟

دادگاه قضایی بین المللی یک نهاد بسیار مهم است و قواعد و اصول مربوط به خود را دارد و ما از طریق این نهاد می توانیم رژیم اشغالگر را موظف به پذیرش مسئولیت جنایت‌هایش بکنیم و ما به دلیل توقف جنایات اشغالگران و جلوگیری از فرار عاملان از مجازات به این دادگاه مراجعه می‌کنیم. ما از طریق حقوقی توانسته‌ایم کمک‌های زیادی به فلسطینی‌ها بکنیم.

گفتید که کمک‌های حقوقی زیادی به فلسطینی‌ها کرده‌اید. لطفا بیشتر توضیح دهید.

اقدامات حقوقی و قانونی بسیار زمانبر است و ما معتقدیم کمک به فلسطینی‌ها در دیوان کیفری بین المللی بسیار مهم است، ما باید به قربانیان کمک کنیم تا شکایت‌های خود را در این دادگاه مطرح کنند از جمله این شکایت‌ها پرونده اسرای فلسطینی و شهرک سازی در کرانه باختری است که در دادگاه لاهه در جریان هستند و ما ادله‌های زیادی را به دادگاه ارائه کرده‌ایم تا مجرمان تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

از تاثیر روانی این اقدامات حقوقی هم نباید غافل شد.

در گذشته توجهی به شکایات علیه رژیم اشغالگر نمی‌شد و به همین دلیل ملت فلسطین ناامید شده بودند اما با فعالیت‌هایی که انجام شده است ملت فلسطین بار دیگر امیدشان را به دست آورده‌اند و ما نیز توانستیم احکامی را از دادگاه بگیریم که جنایت‌های نتانیاهو، گالانت و دیگر مقامات رژیم اشغالگر را ثابت می‌کند و همین باعث شد ملت مقاومت بیشتری انجام دهند و با دشمن بجنگند.

اقدامات وکلای بین المللی و همچنین کشورهایی مانند آفریقای جنوبی باعث عصبانیت شدید نتانیاهو و دیر سران رژیم صهیونیستی شده است.

زمانی که نام مقام‌های رژیم اشغالگر در مقابل دادگاه لاهه مطرح می‌شود باعث عصبانیت آنها می‌شود، این دادگاه باعث می‌شود بازار دروغ‌های آنها کساد شود. زمانی که دادستان دستور بازداشت گالانت و نتانیاهو را صادر می‌کند باعث عصبانیت آنها می‌شود چراکه انها معتقد هستند که قانون فقط باید به نفع آنها رای بدهد و فقط حق با آنها است.

چیزی که برای مردم ما جالب است اعتراض جوانان و دانشجویان کشورهای اروپایی و در کل کشور های غربی است. هدف این افراد از حمایت از ملت فلسطین چیست؟

جهان همواره موافق عدالت و حامی آن است. در گذشته دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محدود بود و به همین دلیل انتقال حقیقت درباره جنایات رژیم اشغالگر به کشورهای اروپایی و غربی دشوار بود، اما با پیشرفت در این زمینه مردم از حقیقت مطلع شده و وجدان انسانی آنها حاضر به پذیرش چنین جنایاتی نیست به همین دلیل آن دسته از مردم که موضع متفاوتی نسبت به دولت‌هایشان دارند به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کردند و دانشجویان نیز در دانشگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کرده و این جنایات را محکوم می‌کنند.

آنها علی رغم بازداشت و اخراج از دانشگاه به فعالیت اعتراضی خود را ادامه دادند. ما در کشورهای عربی و اسلامی باید از این فعالیت آنها حمایت کنیم چرا که موضع ملت‌ها متفاوت از دولت‌های این کشورهاست، ملت‌های این کشورها و حتی آمریکا امروز دیگر نسبت به حقیقت این جنایات آگاه شده و دیگر فریب دروغ پردازی‌ها را نمی‌خورند.

ایران چگونه می تواند برای جوانان غربی اقدام به روشنگری کند؟

اغلب مردم جهان دیگر می‌دانند که ایران مخالف آمریکا و رژیم صهیونیستی است به همین دلیل برای دنبال کردن حقیقت جنایات این رژیم بعضا رسانه‌های ایران را پیگیری می‌کنند بنابراین ایران می‌تواند از طریق این رسانه‌ها و انتشار تصاویر جنایات، حقیقت را برای آنها مشخص کند. مسئله دیگر این است که ایران می‌تواند خودش در پرونده‌های جنایی بین المللی علیه اشغالگران و مقامات آنها مشارکت داشته باشد. ایران همچنین می‌تواند از اشخاصی که علیه رژیم اشغالگر در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کنند حمایت کند و ادله‌هایی را برای اثبات جنایات به آنها ارائه کند.

نظر جوانان غربی نسبت به ایران و نقش آن در حمایت از فلسطین چیست؟

ایران یک کشور بسیار مهم در منطقه است و همچنین یک طرف بسیار مهم در معادله منطقه به شمار می‌رود بنابراین نظر و موضع آن بسیار مهم است نظرات مهمی درباره ایران در سراسر جهان وجود دارد برخی معتقدند که ایران باید فعالیت خود در منطقه را محدود کند و برخی دیگر معتقدند که ایران باید به این نقش خود و حمایت از فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی ادامه دهد بنابراین می‌توان گفت که در سطح مردمی نظر مثبتی درباره ایران و موضع آن وجود دارد و آنها در واقع حامی این موضع جمهوری اسلامی ایران هستند و این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن تاکید کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha