۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۰
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85566202
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

طرح مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب در بیرجند اجرا شد

۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 85566202
طرح مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب در بیرجند اجرا شد

بیرجند_ ایرنا_ مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی گفت: طرح مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب در روستاهای حسین آباد، امیرآباد و حاجی آباد شهرستان بیرجند با تکیه بر آموزش اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی غنی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: نتیجه اولیه طرح مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرستان بیرجند کاهش ۱۵ درصدی گزش از ابتدای امسال بوده است.

وی ادامه داد: ۶ ماه زمان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که در مرحله اول مسئله آموزش دنبال شده و مرحله دوم آن را تا ماه آینده شروع می‌کنیم.

وی آموزش را مهمترین راه حل در این خصوص دانست و گفت: آموزش و پیشگیری برای حدود ۳۰ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی مرکز استان در سال گذشته انجام شد تا بدانند زمان مواجهه با سگ چه رفتاری باید از خود بروز دهند.

مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی تاکید کرد: خروجی این آموزش‌ها نموداری است که ۱۰ روز پیش مرکز بهداشت بیرجند منتشر کرد و کاهش ۱۵ درصدی آمار گزش را نشان داد.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد طرح سی.ان.وی.آر باید اجرایی شود گفت: در این طرح سگ باید زنده‌گیری اصولی شده تا واکسینه شود و با کمک دهیاری و اداره کل دامپزشکی ۵۰ تا ۷۰ درصد سگ‌های ماده را عقیم کنیم لذا با این اقدام می‌توان جمعیت سگ‌ها را مدیریت و از طریق واکسینه بیماری هاری را کنترل کرد.

وی یادآور شد: آموزش برای خانه‌های بهداشت، دهیاران و ساکنان روستاهای حاشیه مرکز استان را دنبال می‌کنیم تا معضل سگ‌های بلاصاحب حل شود.

مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی افزود: اکنون حدود هزار سگ بلاصاحب در پناهگاه شهرداری بیرجند نگهداری می‌شود اما باید جمع‌آوری در سه روستای حاشیه شهر بیرجند متوقف شود تا بتوانیم طرح را به خوبی اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه غذارسانی اصولی باعث کاهش استرس سگ‌ها می‌شود گفت: البته حیوان باید در طبیعت غذارسانی شود نه در محیط خانه، چون این مسئله یکی از نیازهای مهم سگ را برطرف می‌کند.

غنی با بیان اینکه جمع آوری هر قلاده سگ‌ در روستا ۱۰ میلیون ریال برای دهیاری هزینه دارد اظهار کرد: برخی از دهیاری‌ها هزینه میلیاردی برای این کار داشته اند در صورتی که اگر روش درست اجرایی شود این اعتبارات را می‌توان در بحث زیرساخت و بهداشت روستاها هزینه کرد.

وی افزود :اگر اعتباراتی که تاکنون برای جمع آوری هزینه شده را صرف عقیم‌سازی کنیم نتیجه بهتری از طرح می‌توان گرفت.

مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی یادآور شد: آموزش رایگان زنده‌گیری اصولی سگ‌ها به اهالی روستا ارایه می‌شود تا بتوان واکسیناسیون را انجام داد.

وی با بیان اینکه ۳۰ نفر از دانشجویان مامایی و پرستاری برای آموزش هاری ثبت نام کرده‌اند گفت: با شروع سال تحصیلی و افزایش آمار آموزشگران می‌توان به سرعت اجرایی شدن این طرح امیدوار بود.

غنی اضافه کرد: این طرح برای اولین در ایران از خراسان جنوبی آغاز شده که پشتوانه علمی آن بیمارستان مرکزی دامپزشکی تهران است.

وی بیماری هاری را یکی از نگرانی‌های روز جامعه عنوان کرد و گفت: علت شیوع این بیماری باید موشکافی شود زیرا با توجه به آیین‌نامه جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در سال ۸۷ نباید امروز دچار چنین معضلی باشیم.

مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی ادامه داد: اگر روش‌ها در این آیین نامه به خوبی اجرایی می‌شد آمار گزش‌ها و هاری کم می‌شد لذا جایی از کار اشکال دارد.

وی بیان کرد: ایران و ۱۰۰ کشور که در قاره آسیا و آفریقا قرار دارند، با بیماری هاری دست و پنجه نرم می‌کنند که ۱۰۰ درصد کشنده بوده اما قابل پیشگیری است.

غنی یادآور شد: شناخت سبک زندگی سگ‌ها از مهمترین عواملی است که در بحث پیشگیری بیماری هاری حائز اهمیت بوده و باید مطابق طبیعت این حیوان رفتار کرد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد گزش‌ها توسط سگ‌های صاحب دار انجام می‌شود گفت: تا زمانی که تصور این است سگ‌ها قلوه سنگ بوده و با جمع آوری آنها می‌توان هاری را کنترل کرد راه و شیوه را غلط رفته‌ایم چون سگ‌ها گله‌ای زندگی می‌کنند و هر منطقه ظرفیت حمل تعداد مشخصی سگ را دارد.

مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی ادامه داد: حذف فیزیکی سگ‌ها به هر دلیلی ظرفیت حمل را کاهش می‌دهد و سگ‌های اطراف به طور غریزی از راه‌های دور و نزدیک وارد آن منطقه می‌شوند.

وی یادآور شد: ورود سگ‌های جدید موجب بروز واکنش‌هایی از سمت سگ‌های بومی شده و اگر اینها بیماری با خود به همراه داشته باشند شاهد انتشار هاری هستیم.

غنی گفت: اگر سگ‌های بومی جمع آوری و سگ‌های جدید جایگزین شوند به علت زاد و ولد زیاد و رفتارهای نامناسب انسان، آمار گزش افزایش می‌یابد.

وی افزود: دفع نامناسب پسماند، افزایش دامداری و مرغداری ها از عوامل ایجاد ظرفیت حمل سگ‌ها در کانون‌های جمعیتی انسان است که باید به دنبال راه حل آن طبق راهکارهای جهانی باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha