یک بخش از معاونت علمی به حوزه دانش‌آموزی اختصاص می‌یابد

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، با اشاره به اهمیت دانش‌آموزان به عنوان موتور پیشران نیروی انسانی کشور گفت: یک بخش از معاونت علمی به حوزه دانش‌آموزی اختصاص می‌یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان امروز (سه‌شنبه) میزبان محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برای تکریم دهقانی فیروزآبادی معاون پیشین و معارفه حسین افشین معاون جدید این مجموعه بود.

معاون علمی در این آیین که با حضور سورنا ستاری معاون علمی دولت یازدهم و دوازدهم و شماری از شخصیت‌های علمی مانند سعید سهراب‌پور رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف همراه بود، از سابقه آشنایی و همکاری خود با روح‌الله دهقانی فیروزآبادی گفت و افزود: شاید سخت‌ترین اتفاق برای من جایگزین شدن به جای دکتر فیروزآبادی به عنوان فردی دانشمند، فرهیخته و اخلاق مدار بود.

یک بخش از معاونت علمی به بخش دانش‌آموزی اختصاص می‌یابد

افشین، یکی از نکات مهم معاونت علمی را در دوران معاونت سورنا ستاری و فیروزآبادی وارد نشدن به حاشیه و منازعات سیاسی دانست و افزود: برای هر فردی که در راس مجموعه معاونت علمی قرا می‌گیرد این اصلی مهم‌ محسوب می شود.

اختصاص یک بخش به حوزه دانش‌آموزی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بیان کرد: یک بخش از معاونت علمی را حتماً به بخش دانش آموزی اختصاص خواهیم داد؛ زیرا معتقدم دانش آموزان، موتور پیشران نیروی انسانی هستند و توسعه کشور از بخش دانش آموزی می‌گذرد. خلاقیت از کودکی رشد می‌یابد و باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور راهبرد کلی خود را تصدی‌گری نکردن این معاونت اعلام کرد و ادامه داد: این مجموعه فقط کارمند زیست بوم نوآوری کشور خواهد بود. نگاه رئیس جمهور این است که فراتر به معاونت علمی نگاه می‌کند و معاونت باید بال پرواز وزارتخانه‌های دولت، اتاق فکر دولت و پیگیر فناوری باشد.

روح الله دهقانی، نیز در این نشست گفت: معاونت علمی جزو دستگاه‌هایی است که حاشیه‌ای ندارد و تنها مسئله اش پیشرفت و توسعه کشور و مخاطب آن، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی با اظهار خوشحالی از انتخاب حسین افشین برای این جایگاه افزود: خود را متعهد می‌دانم تا برای درخشان‌تر شدن این معاونت به هر شکلی به آن کمک کنم.

یکی از شاخصه‌های معاونت علمی که معماری و تدبیر آن را مدیون سیاست‌های بلندنظرانه رهبر معظم انقلاب هستیم، بها دادن به توسعه و پیشرفت علم و فناوری است. دکتر عارف از نخستین پایه گذاران بناها و زیرساخت های معاونت علمی هستند، در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، ستاد نانو و غیره نقشی اثرگذار داشته‌اند و با این فضا به خوبی آشنایی دارند.

چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

دهقانی با اشاره به چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی طی چهار دوره فعالیت خود، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.

وی در ادامه از زحمات معاونان علمی، فناوری پیشین از صادق واعظ زاده، نسرین سلطان خواه و سورنا ستاری تقدیر کرد و افزود: در دو سالی که در این جایگاه بودم سعی کردم این مسیر را پر قوت ادامه دهم و تاریخچه ارزشمند معاونت علمی را حفظ کنم.

دهقانی با بیان این‌که قانون جهش تولید یکی ازقوانین مترقی در دنیاست، عنوان کرد: به اذعان بسیاری از متخصصان، اگر حداقل ۱۰ سال این قانون را اجرا کنیم، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی ما به دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد و به یکی از کشورهای پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل خواهیم شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پیشین ادامه داد: علاوه بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان، معاونت علمی امروز دستاوردهای دیگری نیز دارد از جمله بنیاد ملی علم که نسبت به گذشته حمایت‌های ۱۰تا ۱۵ برابری از پژوهش‌ها انجام می‌دهد، همچنین سازمان توسعه همکاری های بین المللی که دست گشاده‌ای در توسعه روابط علمی و فناوری بین المللی دارد و می‌تواند در زمینه همکاری‌های فناورانه بین‌المللی، به کشور کمک کند.

معاونت علمی در کنار خود بیش از ۸۰ صندوق پژوهش و فناوری و بیش از ۳۰ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، بیش از ۱۰هزار شرکت دانش بنیان دارد و در بسیاری از نهادهای اثرگذار و تصمیم‌ساز کشور مانند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دارای کرسی است.

وی افزود: در معاونت علمی امسال نسبت به سال گذشته تقریب ده برابر منابع بودجه ای داریم که از پروژه های پیشران، منابع قانون جهش تولید، منابع اعتبار مالیاتی، منابع بودجه عمومی معاونت و غیره را شامل می‌شود. این فرصتی است که زمینه برای رشد بیش‌تر زیست‌بوم فناوری و نوآوری فراهم شود؛ طوری که اشتغال قریب به ۴۰۰ هزار نفری، فروش قریب ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها که این زیست‌بوم را به یک ابزار بسیار بزرگ توسعه و پیشرفت بدل ساخته، بتواند نقشی اثرگذارتر در رشد و توسعه کشور ایفا کند.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور شنبه گذشته (۲۰ مرداد) در حکمی حسین افشین را به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تعیین کرد.

افشین، معاون جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور دانشیار مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و سومین نفری است که از این دانشگاه برجسته کشور به این سمت منصوب می‌شود.

پیش از افشین، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی از ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به عنوان سرپرست و از ۱۱ آبان ۱۴۰۱ تا امروز سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را برعهده داشت که او نیز عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با درجه دانشیاری در دانشکده مهندسی هوافضا بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha