سه هزار موکب برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین برپا شده است

قصرشیرین- ایرنا- جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از فعالیت سه هزار موکب در داخل کشور و خاک عراق برای خدمات رسانی به زائران خبر داد و گفت: از مجموع این تعداد موکب یک هزار و ۴۰۰ موکب در مرزهای اربعینی و یک هزار و ۶۰۰ موکب نیز در داخل عراق مستقر شده است.

سردار حسن پلارگ روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تسلیت ایام اربعین حسینی، با بیان اینکه تمام مواکب از سوی ستاد توسعه و بازسازی عتبات به عنوان مسوول کمیته اسکان و تغذیعه سامان دهی شده است، اظهار کرد: این مواکب در بحث تغذیه، اسکان، توزیع آب شرب، خدمات بهداشتی و رفاهی فعالیت دارند.

جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات همچنین با اشاره به تسریع در خروج زائران از مرزهای اربعینی گفت: ۹۰۰ گیت گذرنامه در مرزهای ۶ گانه کشور در خدمت زائران است که از این تعداد ۳۰۰ گیت در مرز مهران، ۲۰۰ گیت در مرز شلمچه، ۱۵۰ گیت در چذابه و ۱۱۰ گیت در مرزخسروی قرار دارد و در مرزهای باشماق و تمرچین به دلیل پایین بودن حجم تردد زائران در مجموع ۱۴۰ گیت فعالیت دارد که در راستای استقرار و افزایش گیت ها در مرزهای عراق نیز اقدام های خوبی صورت گرفته و تعداد گیت های عراق با گیت های ما برابری می کند.

سردار پلارگ ادامه داد: امسال با راه اندازی سامانه یکپارچه گذرنامه سجاد و سرعت عمل در ثبت گذرنامه در بازه زمانی چند ثانیه ای پس از ثبت اطلاعات زائران در گیت های طرف ایرانی اطلاعات به صورت برخط به گذرنامه عراق منتقل شده و در گیت های عراق زائران نیازی به ثبت اطللاعات گذرنامه ای ندارند و معطلی آن ها کمتر از یک دقیقه و در حد بررسی و مهمور نمودن گذرنامه ها است.

او اضافه کرد: مرز رسمی خسروی با توجه به توسعه زیرساخت ها طی سال گذشته و امسال از امکانات خوبی برای تردد روان و راحت زائران برخوردار است، امکانات رفاهی و حمل و نقل در این مرز نسبت به قبل ۲ برابر شده و فعالیت مرز برای تردد زائران ۲۴ ساعته است.

پلارگ ادامه داد: مرز خسروی اکنون یک مرز بسیار روان و راحت برای تردد زائران است و امنیت مسیر برای تردد شبانه زوار برقرار بوده و طرف عراقی نیز همکاری و پذیرایی خوبی را از زائرانی که از این مرز تردد می کنند داشته است.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha