۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبر: 85567070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عطر نان چریکِ پیر در کربلا

۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبر: 85567070
عطر نان چریکِ پیر در کربلا

کرمان - ایرنا - گروه موسوم به گردان نانوایان شهر خانوک از توابع شهرستان زرند واقع در استان کرمان که به چریک پیر شناخته می‌شود باز هم راهی کربلای معلا شده‌ تا عطر نان تازه آنان مشام زائران اباعبدالله الحسین (ع) را سرشار از حس ناب زیارت کند.

به گزارش ایرنا، نانوایانِ معتقد خانوکی در لوای عنوان چریک پیر، نامی که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بر زهرا اسدی موسوم به "کل زهرا" گذارده بود به عشق اباعبدالله الحسین (ع) و به رسم سال های گذشته ۲۲ مرداد ماه عازم کربلا شدند و این سفر تا پنجم شهریور ادامه دارد.

عطر نان چریک پیر در کربلا
زهرا اسدی که شهید سلیمانی با عنوان چریک پیر از وی یاد کرد

زهرا اسدی که عنوان چریک پیر را از طرف سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی لقب گرفت از زمان جنگ تحمیلی و در دشوارترین لحظات با پخت نان رزمندگان اسلام را در خاکریزهای پرخطر جنگ تحمیلی یاری کرد و اکنون و اینجا باز هم نام و یاد وی ادامه دهنده این مسیر است.

اکنون فاطمه زادخوش، دختر مرحومه زهرا اسدی همان چریک پیر و مادر شهیدان مهدی و جابر مهدوی ادامه دهنده راه مادرش شد تا اینکه دار فانی را وداع گفت و اکنون این گردان همچنان به عشق حسین سر در تنور داغ آن هم در گرمای مرداد ماه قرار است نان بپزد تا زوار حسین میل کنند و با عطر نان اهالی خانوک در مسیر کربلا گام بردارند.

عطر نان چریک پیر در کربلا

حکایت گرفتن لقب چریک پیر

دختر مرحوم زهرا اسدی می گوید: سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پیش برادرم‌ می‌رود و او داخل یک نایلون نان بربری می‌ریزد، به حاج قاسم می‌دهد و می‌گوید "نان خانوکی بخورید از آب گذشته است"؛ زمانی که حاج قاسم نان‌ها را می‌بیند می‌گوید "حاج علی این نان‌ها را از کجا آوردی؛ جواب می‌دهد مادرم این نان‌ها را پخته و برایم فرستاده، حاج قاسم می‌گوید، "مادرتان می‌تواند نان برای جبهه بپزد؟"، حاج علی می‌گوید "شما فرمان دهید آنها اطاعت می‌کنند".

سرانجام حاج علی برای مادرش پیغام می آورد که حاج قاسم گفته شما می‌توانید برای جبهه نان بپزید؟ مادر در جواب می‌گوید هر کاری که شما به من بگویید انجام می‌دهم و در این زمینه کوتاهی نمی‌کنیم؛ از حالا من فرمانده خانوک هستم. مادرم یک چفیه به گردن خود انداخت و شروع کرد به رفتن در خانه‌های مردم خانوک و گفت هر کسی گندم، آرد و چوب دارد را به تکیه امام حسین(ع) بیاورد و مردم هم آرد و گندمی که موجود در خانه‌های خود داشتند را به تکیه آوردند.

سرانجام حدود ۸۰ تا ۹۰ نفر از اهالی خانوک اعم از زن و مرد و بچه در تکیه امام حسین (ع) حضور پیدا کردند و خانم‌ها شروع به پاک کردن گندم‌ها و آقایان هم چوب مورد نیاز که از باغ‌های پسته خانوک جمع‌آوری شده بود را برای پخت نان بربری آماده می‌کردند.

به گزارش ایرنا، گردان نانوا که از زمان جنگ فعال بوده در سال ۹۸ توسط نامه شهید سردار سلیمانی در ستاد عتبات به شماره مجوز ۱۴۰۱۶۸۰۳۷۶۸ رسما به فعالیت پرداخت و تا کنون در مشکلات و حوادثی چون سیل، زلزله و همچنین در مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد سلیمانی واربعین آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

حاجیه زهرا اسدی مادر «شهید محمدجواد»، «جانباز علی و آزاده سلمان زادخوش»، مادربزرگ «شهیدان جابر و مهدی مهدوی» و همچنین «مادرخانم شهید محمد اسدی» است؛ یاد گرامی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha