۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبر: 85573308
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تربت‌خانه کرمان، پیش‌درآمد تشرف به کربلا

۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبر: 85573308
نجمه حسنی
تربت‌خانه کرمان، پیش‌درآمد تشرف به کربلا

کرمان - ایرنا - حضور در مجموعه نمایشگاهی تربت‌خانه کرمان، جایی که نزدیک‌ترین خاک‌ها به پیکر مطهر امام حسین (ع) در آنجا نگهداری می‌شود، شاید پیش درآمدی برای حضورمان در کربلا باشد.

به گزارش ایرنا، دعوت همکاران رسانه ای برای حضور خبرنگاران در مجموعه نمایشگاهی تربت‌خانه زیرنظر مدیریت عتبات عالیات در کرمان، اتفاق زیبایی بود که درست چند روز قبل از دعوتمان توسط موکب رسانه ای عطش به کربلا اتفاق افتاد؛ رخدادی که می توان از آن به عنوان پیش‌درآمدی برای این سفر معنوی پر خیر و برکت یاد کرد.

شاید برای حضور در کربلا باید با دیدن و شنیدن روایت های منحصربه فرد، جذاب و تکان دهنده تلنگر مانند بیش از همیشه متوجه می شدیم قرار است برای زیارت چه شخصیت آسمانی به کربلا سفر کنیم.

اهالی استان کرمان که سردمداری توسعه و مقاوم سازی حرم آقا اباعبدالله‌الحسین را در دهه ۹۰ بر عهده داشتند، حکایت های زیبا و شنیدنی از خاک برداری، آزمایش خاک و اسکن محل پیکر سیدالشهدا (ع) ذکر می کنند که مقام و منزلت آقا امام حسین را یادآور می شود.

تربت‌خانه کرمان، پیش‌درآمد تشرف به کربلا
نمایی از مجموعه نمایشگاهی تربت خانه کرمان

خاکی که رنگ بویی متفاوت دارد و نقل می کنند آن را از نزدیک ترین محل به پیکر مطهر امام حسین(ع) برای آزمایش برداشته اند.

به گفته راوی تربت خانه که حتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود، خاکی که از نزدیک ترین محل به پیکر آقا امام حسین(ع) برای آزمایش برداشته شده از ابعاد مختلف خاص است.

حکایت های زیبا و شنیدنی تربت خانه کرمان را فقط با بازدید از این مجموعه می توان با درک بیشتری دید و شنید.

تربت‌خانه کرمان، پیش‌درآمد تشرف به کربلا
نمایی از مجموعه نمایشگاهی تربتخانه کرمان

به گزارش ایرنا، ستاد عتبات‌ عالیات استان کرمان از سال ۸۹ تحت نظر سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی با مدیریت علی مهاجری آغاز به‌ کار کرد. نخستین پروژه آن ترفیع گنبد، مقاوم سازی و لاغرسازی ستون‌های های حرم مطهر ابا عبدالله الحسین(ع) بود که به دلیل ساخت کارگاه این مهم در محل سابق ستاد معراج شهدا، پروژه را معراج نامگذاری کردند.

همچنین کرمانی ها طرح هایی چون ساخت گنبد تل زینبیه، تقویت و تثبیت گلدسته‌ ها، بازسازی حرمین عسکریین(ع)، مقاوم‌سازی‌ های حرم در سامرا را نیز در ستاد عتبات عالیات با استفاده صرف از نذورات مردمی انجام دهند.

تربت‌خانه کرمان، پیش‌درآمد تشرف به کربلا
نمایی از مجموعه نمایشگاهی تربتخانه کرمان

هر چند، کرمانی ها همزمان با ساخت گنبد و انجام اقدامات تکمیلی برای حرم امام حسین علیه السلام قالی های کرمانی را نیز بر دار عشق آویختند و آنقدر با عشق بر آنها کوفتند تا لایق پهن شدن در حرم حضرت علی (ع) در صحن حضرت زهرا(س) و سایر اماکن متبرکه شدند.

کرمانی ها حتی پته های زیبایی دوخته اند که قرار است بر روی مقبره آقا ابوالفضل العباس پهن و متبرک شود و آنگاه به کرمان بازگردد تا موجب برکت این آب و خاک باشد.

مجموعه‌ نمایشگاهی تربت‌خانه شامل بخش‌ هایی چون کاشی‌ ها و خشت‌ های قدیمی با قدمتی حدود ۱۵۰ سال و حتی نمونه کاشی های جدید حرم مطهر آقا امام حسین(ع)، خشت‌های آجری با حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال قدمت، خشت های طلا، پته های سوزن دوزی شده توسط بانوان معتقد و حاجتمند کرمانی، ماکت طرح تل زینبیه، ۱۱۰ قطعه کتیبه قرآنی که قرار است دور گنبد امام حسین (ع) نصب شوند، چهار کتیبه چلیپا شامل ۱۲۰ خشت که هر کتیبه به نام اهل بیت (ع) نامگذاری شده و تابلوهایی است که حکایت از فعالیت های انجام شده در حرمین مطهر ائمه اطهار توسط کرمانی ها دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha