۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85567083
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بهای جهانی نفت و طلا متاثر از تنش‌های خاورمیانه

تهران-ایرنا- یورونیوز نوشت: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و ادامه درگیری‌ها بین اوکراین و روسیه، امروز (سه‌شنبه) بهای نفت خام و طلا را افزایش داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا تارنمای یورونیوز نوشت: قیمت طلا برای معاملات آتی در شاخص بازار کامکس ۱.۲ درصدی افزایش یافت و به بالاترین حد خود یعنی بیش از دو هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس که در تاریخ دوم اوت (۱۲ مرداد) ثبت شده بود، نزدیک شد.

این افزایش بازتاب افزایش تقاضا برای دارایی های امن در بحبوحه تشدید تنش های نظامی بین ایران و (رژیم) اسرائیل است.

به همین ترتیب، نگرانی ها درباره اختلالات احتمالی در عرضه، قیمت نفت خام را افزایش داده است به طوری که قیمت آتی نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با افزایش بیش از سه درصدی به ترتیب به ۸۱.۷۷ و ۷۸.۲۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین سطح در یک بازه سه هفته ای بوده است.

این تارنمای اروپایی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که قصد دارد زیردریایی های مجهز به موشک را به خاورمیانه اعزام کند. این اقدام نگرانی ها درباره وخامت اوضاع به سمت یک درگیری مرزی گسترده را افزایش داده است.

بعلاوه روسیه عملیات گسترده تخلیه ساکنان مناطق کورسک و بلگرود را با پیشروی نیروهای اوکراینی آغاز کرده است.

این گزارش افزود: با رونق بازارهای سهام در سراسر آسیا به ویژه در ژاپن قیمت نفت و طلا، چهارشنبه گذشته در جریان نشست آسیا اندکی کاهش یافت اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کلان، قیمت این دو کالاهای اساسی و مهم احتمالا با افزایش مواجه خواهد شد.

یورونیوز عوامل این افزایش را موارد متعددی از قبیل افزایش تقاضا برای دارایی های امن با توجه به فرار سرمایه گذاران از سهام به ویژه سهام شرکت های فناوری، خطر گسترش درگیری ها خاورمیانه و در نهایت تغییرات اقتصاد کلان که روند صعودی بلندمدت قیمت طلا را تقویت می کند برشمرد.

این گزارش افزود: بازارهای نفت نیز این هفته با افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت ها مواجه بود که این روند روز سه شنبه تسریع شد. افزایش تقاضا و تشدید تنش در خاورمیانه عامل اصلی افزایش قیمت نفت است.

داده های موجودی آتی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در ارزیابی روند آتی بازار بسیار مهم خواهد بود زیرا ذخایر نفتی برای ۶ هفته منتهی به دوم اوت (۱۲ مرداد) کاهش یافته است.

بر اساس گزارش EIA، انتظار می رود کاهش تولید اوپک پلاس باعث کاهش ذخایر جهانی نفت در سه فصل آتی و در نتیجه افزایش بهای نفت شود.

سازمان اوپک و متحدانش در ماه ژوئن (خرداد) توافق کردند که کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کنند و کاهش های داوطلبانه اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا سپتامبر (شهریور) سال جاری ادامه یابد.

اوپک بیش از ۳۷ درصد از کل عرضه نفت جهان را به خود اختصاص می دهد، از سال ۲۰۲۲ تولید خود را کاهش داده است که منجر به کاهش کل ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز شده است که نشان دهنده ۵.۷ درصد تقاضای جهانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha