مبارزه با آفت سن در بیش از ۳ میلیون هکتار اراضی

تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: امسال در سطح سه میلیون و ۱۲۴ هزار هکتار با آفت سن گندم در مزارع کشور مبارزه شد که نسبت به سال زراعی گذشته افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «سعید معین» افزود: سطح مبارزه با سن گندم در مزارع کشور در سال زراعی جاری بیش از ۵۰۰ هزار هکتار نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته است.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: امسال ۲ میلیون هکتار با آفت سن مادر و یک میلیون و ۱۲۴ هزار هکتار با پوره سن گندم مبارزه شد.

وی تصریح‌کرد: به دلیل تغییرات آب و هوایی، در سال زراعی جاری برای نخستین بار نُرم مبارزه با آفت سن مادر در مزارع آبی تغییر کرد، زیرا می‌خواستیم جمعیت این آفت را در مرحله مادری از بین ببریم تا در مرحله پوره مبارزه کمتری صورت گیرد.

معین ادامه‌داد: امسال با تغییر دستورالعمل‌های مبارزه با آفت سن گندم با توجه به تغییرات آب و هوایی تلاش کردیم جلوی خسارت را بگیریم.

وی گفت: مبارزه با آفت سن گندم با انواع سمپاش‌های زمینی انجام شد.

معین با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با آفت سن گندم در استان‌های غرب کشور مانند کردستان، همدان و کرمانشاه انجام شده است، اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد مبارزه با سن گندم در مزارع دیم انجام می‌شود.

وی درباره پیش‌بینی سن‌زدگی گندم در سال زراعی جاری، گفت: آمار سن‌زدگی گندم در مرحله خرید تضمینی ۱۰ میلیون تن محصول، حدود یک میلیون و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به سال زراعی گذشته کمتر است، اما میزان سن‌زدگی باید در مرحله اتمام خرید تضمینی برآورد نهایی شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور میزان سن‌زدگی در سال زراعی گذشته را هشت‌دهم درصد گندم‌های خریداری شده توسط مراکز تحویل و خرید رسمی اعلام کرد.

وی با اشاره به کشت گندم به‌ویژه در اراضی دیم در سال زراعی آینده، درباره تغییر دما هشدار داد و افزود: سازمان جهانی هواشناسی و پژوهشکده اقلیم‌شناسی ایران پیش‌بینی کرده در ۲ ماه ابتدای پاییز امسال، حداقل ۲ درجه دما افزایش می‌یابد و گندمکاران به ویژه در اراضی دیم برای پایداری تولید خود باید از روش‌های مناسب از جمله تغذیه مناسب استفاده کنند.

معین افزود: اصل ماموریت ما از بین بردن سن‌زدگی گندم با مصرف کمتر سموم شیمیایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha