از تصویب برنامه ۵ساله تا کسب مرجعیت علمی/ فروش ۹۵ همتی فناوران پارک‌ها در ۱۴۰۲

تهران- ایرنا- معاونت‌های پژوهش، فناوری و نوآوری در دولت سیزدهم با اقدامات تحولی مختلفی ماموریت‌های خود را پی گرفتند؛ تصویب برنامه ۵ ساله پژوهش‌های کشور، تلاش برای کسب مرجعیت علمی و فروش ۹۵ هزارمیلیارد تومانی واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری بخشی از این اقدامات بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، معاونت پژوهشی در دوره سه‌ساله اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۷-۱۴۰۳ را تدوین و تصویب کرد. محورهای این برنامه شامل دو جدول است، جدول اول محورهایی که ناظر بر حل چالش‌های جاری کشور و درصدد حل آن‌ها تدوین شده است و جدول دوم محورهای که ناظر بر کلان روندهاست و در راستای پاسخگویی به نیازهای آینده و آینده نگری است.

همچنین ۲ طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان ملی و هوشمندسازی آزمون‌های سازمان سنجش و آموزش کشور از اقدامات تحولی این معاونت به شمار می‌رود.

ارتقای کارآمدی سیاستگذاری جوانی جمعیت کشور و ارتقای فعالیت‌های شورای عالی عتف نیز یکی دیگر از اقدامات تحولی معاونت پژوهش وزارت علوم در دولت سیزدهم بوده است که راه‌اندازی دوره‌های پسادکتری (بنیادی، کاربردی، فناوری و صنعتی) و اخذ مجوز سالانه امریه سربازی با موافقت مقام معظم رهبری، تأسیس و راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف و ساماندهی پژوهشگران مستقل از اهم مصوبات این شورا محسوب می‌شود.

تعیین سکوی نظام‌ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری ملی یکی دیگر از اقدامات تحولی شورای عالی عتف بوده است.

مرجعیت علمی نیز که به عنوان یکی از اولویت‌های پنج‌گانه وزارت علوم در دولت سیزدهم مطرح شده بود، در معاونت پژوهشی پیگیری شد به طوری که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا آغاز فعالیت دولت سیزدهم، تعداد ۱۰۱ نشریه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده بود در حالی که از ابتدای دولت سیزدهم حدود سه سال تعداد ۷۲ نشریه به تعداد فوق اضافه شد و در حال حاضر مجموعاً ۱۷۳ نشریه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است. از مجلات تحت حمایت نمایه بین‌المللی نیز حمایت مالی می‌شود.

از تصویب برنامه ۵ساله تا کسب مرجعیت علمی/ فروش ۹۵ همتی فناوران پارک‌ها در ۱۴۰۲

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، تعداد نشریات نمایه شده در پایگاه نشریات با دسترسی آزاد (دواج) به ۸۹۰ نشریه رسیده است که تا قبل از دولت شهید رئیسی تعداد ۱۰۰ نشریه در پایگاه دواج نمایه شده بود از این بین ۴۴۰ نشریه فارسی زبان موفق به اخذ نمایه شده‌اند و رتبه ایران از ۹ به ۶ در دنیا ارتقاء یافته است.

پیمان صالحی می‌گوید: زبان فارسی نیز بین ۸۹ زبان علمی دنیا از رتبه ۱۱ به ۹ ارتقاء یافته است.

از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم این بود که به اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام در پنج سال گذشته استادان ممتاز، دانشمندان یک درصد و دو درصد بین‌المللی در سال ۱۴۰۲ پژوهانه ویژه پرداخت شد.

همچنین تصویب قانون جهش علمی بر مبنای عملکرد که معادل ۱۰ یا پانزده درصد حکم استخدامی است به عنوان کارانه به اعضای هیئت علمی پرداخت می‌شود. ارتقای دیپلماسی علمی، طرح پژوهانه حامع، تقویت ارتباط جامعه با صنعت از طریق واگذاری ۳۷ مأموریت ملی به دانشگاه‌ها و طرح‌های دیگر از جمله اقدامات تحولی معاونت پژوهشی وزارت علوم بوده است.

فروش ۹۵ همتی واحدهای فناور پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۴۰۲

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در مورد فعالیت‌های این معاونت گفت: پارک‌های علم و فناوری با هدف حمایت جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان و تبدیل فناوری به محصول در حال حاضر میزبان بیش از ۱۳۳۶۰ هسته و واحد فناور هستند و سعی می‌کنند با استفاده از ظرفیت‌های خود و ارائه خدمات آموزشی، توانمندسازی و مشاوره‌ای و حمایت‌های مالی و تسهیلاتی موجب رشد و بالندگی این شرکت‌ها شوند و محصولات فناورانه مورد نیاز کشور تولید شود.

سجاد محمدعلی نژاد افزود: کمک به تجاری‌سازی و تسهیل ورود به بازارهای محصولات فناورانه و توسعه بازار شرکت‌ها و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و سکوی فروش محصولات فناورانه نیز از اقدامات برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در سال‌های اخیر بوده است.

از تصویب برنامه ۵ساله تا کسب مرجعیت علمی/ فروش ۹۵ همتی فناوران پارک‌ها در ۱۴۰۲


وی بیان کرد: محاسبه نهایی فروش این شرکت‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ فروش واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۹۵ همت و صادرات آن‌ها بیش از ۴۸۰ میلیون دلار بوده است. رشد چشمگیر درآمد شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور نشان‌دهنده بلوغ بیش از پیش آنهاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha