۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85567858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۷ سالگی استقلال پاکستان؛ عزم همسایه شرقی برای اتحاد و پیشرفت

اسلام‌آباد - ایرنا - امروز ۲۴ مرداد مصادف با ۱۴ اوت، هفتاد و هفتمین سالگرد تشکیل کشور پاکستان است و مردم این همسایه مسلمان درحالی جشن‌های روز استقلال خود را برگزار می‌کنند که دولتمردان همسایه شرقی در تکاپوی هدایت کشور و مردم خود در مسیر آینده‌ای روشن عاری از بحران و دوری از اختلافات داخلی برای پیشرفت و رفاه هستند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، مردم مسلمان پاکستان روز ۱۴ اوت (۲۴ مرداد)، هفتاد و هفتمین سالگرد استقلال کشورشان را درحالی جشن می‌گیرند که چند ماه پیش پس از برگزاری انتخابات عمومی، دولت فعلی این کشور برای فعالیت پنج ساله تشکیل شد و امروز نیز نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان ضمن تبریک به مردم خود به مناسبت سالروز استقلال کشور با مردم مظلوم غزه اعلام همبستگی و بر حمایت خود از نهضت آزادی فلسطین تاکید کردند.

این درحالی است که ناظران سیاسی در پاکستان نسبت به عمیق تر شدن چالش‌های اقتصادی ناشی از تنش‌های سیاسی در طول چند سال گذشته هشدار می‌دهند با این حال شهباز شریف نخست وزیر پاکستان امروز طی سخنانی از نقشه راه جدید دولت خود برای کاهش بحران انرژی و ارائه تسهیلات به مردم خبر داد.

بیست و چهارم مرداد (۱۴ اوت) روز استقلال پاکستان و فردا (۱۵ اوت) نیز روز استقلال هند است. شبه قاره هند در سال ۱۹۴۷ (۱۳۲۶ شمسی) از استعمار انگلستان رهایی یافت و مسلمانان در بخش غربی و شرقی هند، کشور پاکستان را تشکیل دادند.

بعدها در سال ۱۳۵۰ به دلیل اختلافات و جنگ‌های داخلی، پاکستان شرقی با عنوان بنگلادش از پاکستان غربی که اکنون پاکستان نامیده می‌شود، جدا و مستقل شد.

هر چند هند و پاکستان در یک روز از انگلستان مستقل شدند اما تاریخ استقلال در این دو کشور یک روز با یکدیگر اختلاف دارد.

ایران اولین کشوری است که استقلال کشور پاکستان را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز اولین کشوری بود که انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نظام جمهوری اسلامی در کشورمان را به رسمیت شناخت.

رسانه‌های پاکستان امروز برنامه‌های مختلفی برای گرامیداشت سالگرد تاسیس کشورشان پخش کردند و همزمان مراسم‌های متعددی در شهرهای مختلف از جمله اسلام‌آباد برگزار شد.

۷۷ سالگی استقلال پاکستان؛ عزم همسایه شرقی برای اتحاد و پیشرفت

برگزاری آیین گرامیداشت روز ملی پاکستان با شلیک ۳۱ گلوله در شهر اسلام‌آباد (پایتخت فدرال) و شلیک ۲۱ گلوله توپ در چهار ایالت این کشور در مراسمی نمادین برای ادای احترام به شهدای جنبش آزادی پاکستان و افرادی که جان خود را در طول مبارزه علیه تروریسم در این کشور از دست دادند، آغاز شد.

آصف علی زرداری رئیس جمهوری و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیام‌هایی، هفتاد و هفتمین سالروز آزادی کشورشان را به مردم تبریک گفتند. آنان بر لزوم یکپارچگی و اتحاد مردم و دولت برای غلبه بر چالش‌های داخلی و خارجی و هدایت کشور به سمت رفاه، پیشرفت و مقابله با دشمنان تاکید کردند.

شریف با تاکید بر لزوم یکپارچگی مردم خود برای غلبه بر چالش‌ها و پیروی از اندیشه‌های محمدعلی جناح معروف به قائداعظم، بنیانگذار فقید پاکستان، یکپارچگی تمام نیروهای سیاسی کشور برای تضمین آینده کشور و همسویی برای کمک به برگزاری انتخابات آتی را خواستار شد.

در مراسمی ویژه‌ای ‌که شب گذشته در دانشکده افسری ارتش پاکستان در شهر ابیت آباد با حضور فرمانده ارتش و سران قوای مسلح برگزار شد، پرچم پاکستان به اهتزاز درآمد. ژنرال سید عاصم مُنیر با ادای احترام به رهبر استقلال این کشور گفت که پاکستان به آرمان‌های بنیانگذار خود پایبند است و هرگونه توطئه برای ایجاد خلل بین ملت و نیروهای مسلح با شکست مواجه می‌شود.

مقام های سیاسی و نظامی پاکستان نیز امروز با حضور در محل آرامگاه محمدعلی جناح در شهر کراچی و علامه محمد اقبال شاعر و فیلسوف معاصر پاکستان در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب، برای ثبات، صلح و توسعه پاکستان دعا کردند.

پاکستان به عنوان همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران پس از سالها تلاش و با انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته‌ای در اواسط سال ۱۹۹۸ میلادی، به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان و اولین کشور اسلامی دارای قدرت هسته‌ای در جهان شناخته شد.

آیین بزرگداشت سالروز استقلال پاکستان و برافراشته کردن‌ پرچم این کشور صبح امروز با حضور نخست وزیر پاکستان، روسای مجالس، سفرای کشورهای مختلف از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران، شخصیت‌های پاکستانی و سران قوای مسلح پاکستان در تالار بزرگ اجتماعات شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

۷۷ سالگی استقلال پاکستان؛ عزم همسایه شرقی برای اتحاد و پیشرفت

پیام سفارت ایران در پاکستان به مناسبت ۷۷ سالگی روابط دو کشور

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی پیامی، فرا رسیدن سالگرد استقلال پاکستان را به مردم و دولت کشور دوست و همسایه تبریک گفت.

در این پیام آمده است: همزمان با ۷۷ سالگی روابط ایران و پاکستان باید گفت که ایران اولین کشوری بود که تاسیس کشور پاکستان و استقلال آن را به رسمیت شناخت و به طور قطع روابط حسنه و برادرانه دو کشور در طول بیش از هفت دهه همچنان پایدار و روبه رشد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha