طرح هادی عاملی برای ارزش افزوده بیشتر/نیمی از روستاهای آذربایجان‌غربی در انتظار اجرا

ارومیه- ایرنا- میانگین اجرای طرح هادی که از اقدامات شاخص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهاست، در حال حاضر در استان به ۴۶.۸ درصد رسیده و نزدیک به نیم دیگر روستاها همچنان در انتظار اجرای این طرح به عنوان مهمترین عامل توسعه عمرانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تعیین مسیرهای مشخص، جانمایی مراکز تجاری، پاکیزگی محیط زیست، ایجاد ارزش افزوده برای اماکن روستایی، ترددهای آسان و سهل، دسترسی های روان و از همه مهمتر ایجاد امنیت را می توان از جمله مواردی دانست که با اجرای طرح هادی در روستاها ایجاد می شود و این مناطق از اجرای آن بهره مند خواهند شد.

این تعریفی است در که قالبی با عنوان «طرح هادی» گنجانده شده و به نظر یکی از طرح های زیبا در نظام جمهوری اسلامی ایران است که در راستای اهدافی چون مهاجرت معکوس و زمینه سازی برای توسعه روستایی در هر منطقه به اجرا در می آید.

امروزه هر روستایی که فاقد این طرح باشد ارایه هرگونه خدمات یا توسعه آن با مشکل روبه رو خواهد بود و به همین منظور همه ساله اعتبارات خاص ملی و استانی برای انجام این طرح در نظر گرفته شده و هزینه می شود.

اما اجرای طرح هادی فرآیند اجرایی خود را دارد و در مناطق دشتی و کوهستانی متفاوت است تا جایی که طرح هادی در روستاهایی که در دشت واقع شده با انجام جدول یا آسفالت به انجام می رسد اما روستاهایی که در مناطق کوهستانی قرار دارند، اجرای طرح با دشواری های خاص خود روبه رو است تا جایی که برای معابر آن باید از مصالح بتنی یا سنگ فرش، که هزینه بر و زمان بر هم است، استفاده کرد.

طرح هادی، مهمترین ابزار توسعه مناطق روستایی است و کالبد سکونتگاه‌های روستایی را در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی احیا می کند.

به طور کلی، اجرای طرح هادی در روستاها براساس توپوگرافی منطقه انجام می شود تا جایی که جمع آوری آب های سطحی معابر در روستاهای کوهستانی سهل تر از روستاهای دشتی بوده و این در حالی است که معابر در روستاهای کوهستانی کم عرض و مقدار زمین نیز در آنها کمتر است.

برای تهیه و اجرای این طرح نیز ابتدا نقشه و وضع موجود روستا تهیه می شود و سپس مطالعات پایه ای و تشخیص وضعیت روستا به انجام می رسد و پس از تحلیل و تدوین چشم اندازها، تعیین پروژه های پیشنهادی صورت می پذیرد.

طرح هادی روستایی شامل ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستا است و گستره آن نیز منازل و مناطق مسکونی، تجاری، کشاورزی و سایر نیازمندی های یک روستا را در آینده فرا می گیرد.

این طرح که ابتدا سال ۶۲ در یکی از روستاهای شهرکرد به اجرا گذاشته شد، سال ها بعد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به طور جدی و با هدف بالا بردن راندمان و بهبود معیشت روستاییان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نیز جلب سرمایه گذاران در چنین مناطقی مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.

یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح هادی، ارایه امکانات لازم از جمله تسهیلات مورد نیاز به روستاییان در حوزه های اجتماعی، رفاهی و تولیدی به صورت عادلانه بود که این مهم به نظر می رسد با توجه به انجام آن طی سه دهه گذشته تا حدودی محقق شده است.

روستاییان: اجرای طرح هادی زمینه ساز ارتقای ارزش افزوده روستایی

با توجه به اینکه آذربایجان غربی استانی با محوریت تولیدات روستایی است، لزوم اجرای طرح هادی در آنها بسیار ضروری است که خود روستانشینان نیز بر این امر تاکید دارند.

محمدرضا احمدی که خود تحصیل کرده رشته کشاورزی است و در یکی از روستاهای اطراف ارومیه به کار تخصصی خود روی آورده است، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح های زیرساختی در روستاها می تواند زمینه ارزش افزوده بیشتر در این مناطق را فراهم کند که همین امر، موجب ماندگاری روستانشینان می شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از روستاییان با اهداف اقتصادی به شهرها می روند و متاسفانه در آنجا به حاشیه نشینی روی می آورند که همین امر مشکلات بسیاری را هم برای شهرها و هم برای روستاها به وجود می آورد.

وی اظهار کرد: امیدواریم روزی برسد که با اجرای طرح های زیرساختی از جمله طرح هادی در روستاهای مختلف، شاهد مهاجرت معکوس به روستاها باشیم.

متین عسگرپور هم که او نیز در حال تحصیل در دوره کارشناسی ارشد رشته معماری است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه روستاهای آذربایجان غربی به ویژه مناطق دوردست و شهرستان های دور از مرکز همچنان با مشکل جدی ارزش افزوده مواجه هستند، گفت: این مشکل با اجرای طرح هایی نظیر طرح هادی می تواند رفع شود.

وی اضافه کرد: در بسیاری از روستاهای شهرستان های مختلف استان، نبود ارزش افزوده در اماکن روستایی موجب کاهش امیدواری به ماندن در روستاها شده و البته کمبود آب و کاهش محصولات کشاورزی نیز مزید بر علت شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با اجرای طرح های هادی و مقاوم سازی مساکن روستایی، زمینه برای ماندگاری بیشتر در روستاها و کار و تولید افزون تر از گذشته فراهم شود.

شاخص اجرای طرح هادی در آذربایجان‌غربی به ۴۶.۸ درصد رسید

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: میانگین اجرای طرح هادی که از اقدامات شاخص بنیاد مسکن در روستاهاست، در حال حاضر در استان به ۴۶.۸ درصد رسیده است.

علیرضا مقدم افزود: این شاخص در برخی شهرستان ها از جمله مهاباد بالاتر از این رقم و در حدود ۵۸ درصد است.

وی بیان کرد: طرح هادی یکی از طرح های ویژه بنیاد مسکن برای بازآفرینی چهره روستایی است که با تلاش مهندسان متخصص برای توسعه عمرانی روستایی انجام می شود.

وی اضافه کرد: یکی از موضوع‌های مطرح شده نیاز ۳۵ روستا به بازنگری و در اختیار قرار دادن قیر رایگان در مسیر اجرای طرح هادی به روستاها از محل اعتبارات ملی و استانی است که در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است.

محرومیت زدایی در روستاها نتیجه اجرای طرح های زیرساختی نظیر طرح هادی

فرماندار ارومیه نیز با اشاره به لزوم توجه به موضوع بازنگری طرح هادی در این شهرستان به عنوان مرکز و بزرگترین شهرستان آذربایجان غربی گفت: بازنگری طرح‌های هادی با هدف رفع محرومیت، فراهم‌ کردن زمینه توسعه و شتاب‌ بخشی به بهسازی سکونت‎گاه‌ها انجام می‌شود و در ارومیه این طرح با جدیت در حال پیگیری است.

غلامحسین عماری تاکید کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، روستاها به عنوان محور تولید در کشور مورد توجه جدی قرار دارند و باید پیشرفت و آبادانی را از روستا آغاز کرد و این یک راهبرد اساسی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: طرح هادی روستاها بستر توسعه روستایی است و هر چه سطح زندگی و بهره‌مندی مردم در روستاها ارتقا پیدا کند از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی در زمینه طرح بازنگری در ۲۰ روستای ارومیه بیان کرد: توسعه فضای ورزشی و آموزشی در روستاها سبب ماندگاری مردم در روستاها می‌شود و نباید از آن غفلت کرد.

فرماندار ارومیه تاکید کرد: ارتقای شاخص های طرح هادی در مرکز استان بسیار ضروری بوده و باید توجه ویژه ای در این خصوص صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha