ردای استقامت و پایمردی بر قامت آزادگان

تهران- ایرنا- ۲۶ مرداد روز آنانی است که بر قامت خود ردای استقامت و پایمردی پوشیدند و فرهنگ ایثار و شهادت را که برخاسته از حماسه عاشورا است و در صدر آموزه‌های دینی، نقش اساسی در رشد و تقویت سرمایه اجتماعیِ جامعه دارد ترویج کردند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، صدام حسین ۲۴ مرداد سال ۱۳۶۹ در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت ایران، از پذیرش عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره و عقب نشینی از مرزهای ایران و آزادی اسیران خبر داد. ستاد رسیدگی به امور آزادگان که ۲ روز پیش از نامه صدام تشکیل شده بود، تبادل ۴۰ هزار آزاده ایرانی را با همین تعداد اسیران عراقی صورت داد و بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در کشور برپا کرد تا به آزادگان خدمت های گوناگون ارائه دهد.

به دنبال این موضوع در ۲۶ مرداد نخستین گروه از آزادگان ایرانی به میهن بازگشتند. چشمان منتظر ملت شهیدپرور ایران اسلامی، شاهد بازگشت غرورآفرین آزاد مردانی بود که در راه عهد و پیمانی که با خدا بسته بودند، در سخت‌ترین شرایط و زیر سنگین‌ترین زجر و شکنجه ها، با وجود درد و بیماری جسمی، جانانه مجاهدت و استقامت ورزیدند و توانستند با جلای روح بزرگ خود، در مسیر ایمان، بر درجات تقوا خود افزوده و صحنه هایی ناب از انسانیت و غیرتمندی و عزت را برای همیشه تاریخ، به نمایش بگذارند.

آزادگان در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، پیام آوران انقلاب و مردان صحنه ایثار بودند، آنان غریبانه و مظلومانه در میان دشمنی‌ها و تلخ کامی‌های دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال این مرز و بوم را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستادند.

این انسان های آزاده ای که در دوران اسارت با سلاح ایمان سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی دشمن را تحمل کرده و از آرمان‌های والای خود دست نکشیدند، گنجینه‌های ارزشمند هشت سال دفاع مقدس هستند و باید آنها را نماد مقاومت، تسلیم ناپذیری و ایستادگی حق مقابل باطل دانست.

ردای استقامت و پایمردی بر قامت آزادگان

قرار گرفتن جمعیت آزادگان در سنین میانسالی

فریبرز خوب نژاد جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: آزادگان در سنین میانسالی قرار دارند که نشانه خوبی نیست؛ زیرا جمعیتی فعال و پای کار برای نظام هستند و از درد بیماری رنج می‌برند.

وی افزود: تعداد زیادی از آزادگان کشور با بیماری‌های خاص و پیشرفته مواجه هستند که باید به آنها بیشتر رسیدگی شود.

محمد جواد زمردیان دبیر کنگره ملی شهدای غریب نیز گفت: تاکنون یکهزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی و از این تعداد برای حدود یک هزار و ۱۰۰ شهید پرونده تشکیل شده است.

ردای استقامت و پایمردی بر قامت آزادگان

تعداد آزادگان و شهدای کشور

معاون اداره کل ارتباطات و امور بین الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعداد آزادگان در کشور ۴۲ هزار نفر است که از تعداد ۳۷ هزار و ۸۹۲ نفر از آنها در قید حیات هستند.

معصومه غفوری افزود: تعداد آزادگان در استان تهران ۶ هزار و ۵۶۵ هستند که تاکنون ۹۸ نفر از آنها به فیض شهادت نائل آمدند.

گفت: تاکنون ۲۲۹ هزار و ۱۸۸ نفر از هموطنانمان در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم اهل بیت (ع)، امنیت، سلامت و مقابله با اشرار و کمه ها و ... به شهادت رسیدند.

ردای استقامت و پایمردی بر قامت آزادگان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha