۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85568757
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالعه مرتع‌داری در ۲۶ هزار هکتار بیابان خراسان‌شمالی انجام شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مطالعه طرح مرتع‌داری تاکنون در سطح ۲۶ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان انجام شد.

علی اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: نگاه به مرتع و جنگل در گذشته برای تولید علوفه و برداشت چوب بود، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد ارزش جنگل و مرتع، زیست‌ محیطی و غیر بازاری است که به حساب نمی‌آید.

وی با اشاره به طرح های بیابان زدایی در خراسان شمالی افزود: ایجاد جنگل های دست کاشت یکی از این طرح ها است و این امر در مناطق بیابانی استان در سطح ۱۵ هزار هکتار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: اجرای طرح های بیابان زایی در استان فقط در یک چهارم مساحت به اتمام رسید و از سال ۸۳ تاکنون در قالب ۱۲ طرح به مساحت ۱۷۵ هزار هکتار انجام شد.

وی با بیان اینکه شدت مساحت مناطق بادی و فرسایش پذیر بیابان های استان در اندازه کم و متوسط است ادامه داد: ۱۹۸ هزار هکتار از مساحت بیابان های استان با شدت کم و ۱۳ هزار هکتار با شدت متوسط است.

اسدی تاکید کرد: مساحت نهال کاری انجام شده از سال ۸۳ تا ۱۴۰۰ به میزان هفت هزار و ۹۵۵ هکتار و در سال ۱۴۰۱ نیز در سطح ۳۸۰ هکتار بوده است.

وی بیان کرد: همچنین طرح مدیریت رواناب در سطح چهار هزار و ۸۰۰ هکتار و در سال ۱۴۰۱ در سطح ۲۵۰ هکتار انجام شده است و اکنون در سطح ۸۵۰ هکتار برای پنج نوبت در دست اجرا و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha