۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85568877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون ۲۵۴ هزار راس دام خراسان‌شمالی آغاز شد

بجنورد-ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شیروان گفت: واکسیناسیون ۲۵۴ هزار راس دام سبک و سنگین روستایی و عشایری این شهرستان خراسان شمالی علیه تب برفکی از امروز(پنجشنبه) آغاز شد.

حسن ایزانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این تعداد دام سبک و سنگین با مشارکت بخش خصوصی و دامپزشکی در طول مدت ۲ ماه به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

وی افزود: واکسن مورد استفاده در این طرح توسط شرکت داروسازی رازی و دانش بنیان پسوک تامین شده و ساخت ایران است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شیروان ادامه داد: با توجه به گستردگی طرح و مدت زمان محدود آن و عدم امکان مراجعات متعدد به یک واحد، دامداران باید همکاری و هماهنگی لازم با افراد مایه کوب مراجعه کننده به واحد را داشته باشند تا حداکثر بهره برداری انجام شود.

ایزانلو تاکید کرد: تب برفکی علائم مختلفی از جمله سقط جنین در دام‌های آبستن، ایجاد ضایعات و زخم در ناحیه دهان، تلفات شدید در دام‌های نابالغ به خصوص گوساله‌ها، بره و بزغاله‌ها و ریزش بزاق کف آلود از ناحیه دهان به همراه دارد.

وی بیان کرد: هر زمان که دامداران از علائم ذکر شده در گله خود مشاهده کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراکز درمانی بخش خصوصی و ادارات دامپزشکی را مطلع کنند، چرا که این بیماری انتشار وسیعی دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان شیروان بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین روستایی و ۳۵۰ هزار راس دام عشایر دارد.

نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت دامی عشایر خراسان شمالی متعلق به عشایر شیروان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha