۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85568925
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بخش کشاورزی قزوین با کمبود مباحث تحلیلی روبرو است

۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 85568925
بخش کشاورزی قزوین با کمبود مباحث تحلیلی روبرو است

قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: بخش کشاورزی قزوین بیشتر از اطلاع رسانی نیازمند مباحث تحلیلی و تبیینی است که باید با کمک رسانه‌ها رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین عطایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران قزوین اظهار کرد: لزوما عملکرد نشان دهنده قصد و نیت نیست، انتظار ما از جامعه خبرنگار و فرهیخته این است که به رویکردهای تحلیلی روی بیاورند.

وی اضافه کرد: گستردگی بخش کشاورزی به حدی است که فقط از سوی رسانه می‌توان به اهداف ‌و دستاوردهای بلندمدت دست یافت.

عطایی تصریح کرد: بهره‌وری بخش تولید در قزوین بالاتر از میانگین کشوری است، در الگوی کشت پیشرو هستیم، متوسط عملکرد تولید بالایی داریم و امروز صندوق های کشمش قزوین تعیین کننده نرخ کشوری هستند.

این مسوول با بیان اینکه دفتر مشترک آب و کشاورزی در قزوین راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: این دفتر با هدف تسهیل امورات کشاورزان بنا نهاده شده تا بتوانیم سیاست‌های آبی و الگوی کشت در یک نظام معین فعالیت کنند.

عطایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد کانال زهکش الله آباد گفت: موضوعاتی که در مورد این زهکش گفته می‌شود صحت ندارد و هدف این زهکش جدا کردن بخش شور دشت بوده و در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال برای آن تصمیم گیری شده است.

این مسوول همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اظهار کرد: مشکل عمده مصرف بی رویه آب در دشت قزوین به دلیل کمبود سرمایه گذاری در حوزه است که کم تر از پنج درصد را نشان می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: اشتغالزایی به بخش کشاورزی تحمیل شده است و ما وظیفه اشتغال را نداریم، بلکه هدف اصلی تامین امنیت غذایی است.

عطایی در ادامه به حد استاندارد بهره وری تولید پرداخت و اظهار کرد: اگر در حوزه انگور هکتاری ۹۰ تا ۱۰۰ تن‌ تولید کنیم و در گندم نیز هکتاری ۱۲ تن تولید داشته باشیم، در این صورت بهره وری مناسبی خواهیم داشت.

این مسوول در مورد جذب شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد:  تنها سه شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی داریم که متاسفانه ارزیابی و دادن مجوز به شرکت‌ها بر اساس یک نگاه صنعتی بوده و از طرفی سرمایه گذاری در این حوزه نیز  بسیار پایین است.

عطایی بیان کرد: فشار تغییر کاربری در قزوین نسبت به استان‌های دیگر بالا است، اما در مقابل از نظر تخریب نیز طی سه سال گذشته رتبه نخست برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: اخیرا سمت پایش از طریق ماهواره‌ای رفتیم اما هنوز تثبیت نشده و لازم است که تجهیزات بالاتری را برای این مهم لحاظ کنیم.

عطایی یادآور شد: در حوزه نانوایی‌ها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نانوا بازرسی و نظارت می‌شود، ما با کمبود نیروی انسانی بازرس روبرو هستیم، متاسفانه عده‌ای در سال‌های گذشته مجوز نانوایی گرفتند و نانوایی را در اختیار مباشر و کارگر قرار دادند که همین بر کاهش کیفیت پخت نان موثر بود.

خرید ۲۳۲ هزار تن گندم در قزوین

علی راه انجام، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در این نشست به خرید تضمینی گندم پرداخت و اظهار کرد: ۲۳۲ هزار تن گندم خریداری شده است.

وی اضافه کرد: طبق قانون ۴۸ ساعت بعد از تحویل گندم باید پول گندمکار پرداخت شود که برای تحقق این مهم نیازمند حمایت‌های کلان کشوری و دولت هستیم.

۱۶ هزار اشتغالزایی در بخش کشاورزی قزوین 

مجید رحمانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت:  ۴۵ سال است که بخش کشاورزی  تسهیلات می‌دهد، اما این اعتبارات  از بخش کشاورزی خارج می‌شود و در حوزه‌های دیگری هزینه می‌شود. 

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۶ هزار و ۱۱۵ نفر اشتغالزایی در تمام بهش کشاورزی محقق شد و ۲۸ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال اعتبارات دولتی داده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha