۲۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبر: 85569586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اربعین حسینی و اثرات آن در توسعه استان ایلام

۲۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبر: 85569586
سیدحرمت الله موسوی مقدم
اربعین حسینی و اثرات آن در توسعه استان ایلام

ایلام - ایرنا - مرزی بودن، وقوع انقلاب اسلامی و رخداد تلخ جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، استان ایلام را به یک نقطه بدون جاذبه، محروم و توسعه‌ نیافته تبدیل کرده بود که به یمن مائده مبارک اربعین حسینی امروز به عنوان امن ترین و آباد ترین مرز کشور و پایتخت خادمان زوار عتبات عالیات بر تارک ایران می درخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا- اعجاز عشق و ارادت امام حسین(ع)، خون پاک شهدای عزیز و قدم های مبارک زائران کربلای پر کرامت سالار شهیدان، سرزمین پاک و مجاهد پرور استان ایلام را به میعادگاهی امن، آوردگاهی آباد و الگویی بی بدیل تبدیل کرده است.

میزبانی سالانه بیش از پنج میلیون زائر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این استان، نظارت دقیق بر ورود و خروج مسافران به دروازه آسمانی مهران و تامین و تغذیه آنان کاری بسیار بزرگ و سخت اما شیرین، افتخار آمیز و نشاط آور است که نصیب مردم شریف و مدیران این نقطه نورانی شده است.

به خاطر تجاوز ناجوانمردانه رژیم بعث عراق به مرزهای جمهوری اسلامی ایران در شهریورماه سال ۱۳۵۸ در ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ایلام با کشور عراق، افق امیدبخش در نوار مرزی یلام از مهران تا دهلران دیده نمی شد.

به یُمن و برکت نصرت الهی، مقاومت مردم و هدایت‌های داهیانه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، آفتاب امید از افق ایمان سر زد و با طلوع ماه منیر اربعین، ایلام زنده و جانی تازه گرفت، اقتصاد پویا شد و مهران نگین ایران شد.

بخت بلند و برکت بی‌مانند اربعین سالار شهیدان جهان، مرز مهران را به قدمگاه زائران عتبات عالیات ارتقاء داد و لباس خادمی و نوکری این میهمانان مکرم را بر تن آن پوشانید.

امروز بستر سازی، تدارکات، تغذیه، تامین امنیت و نظارت کاربردی بر فرایند بهداشت و درمان امواج عظیم زائران و مسافران اربعین سالار شهیدان، مستلزم مرارت های انبوه و فداکاری‌ های بی بدیل مردم و متولیان استان شهید پرور ایلام است که به عنوان یک مدال پر افتخار و عطیه ای الهی بدان عشق می‌ورزند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی" حفظه‌الله " اربعین را یک پدیده جهانی دانسته و می فرمایند: " این رخداد مهم آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان می‌دهد و ناگهان حادثه راهپیمایی اربعین را اینجور عظمت می‌دهد که هرچه می‌توانیم باید پربارتر و معنوی تر برپا کنیم."

این محشر معنوی، در کنار مسائل جمعی، مشکلات ترافیکی و فرسایش زیرساخت‌های استانی، برخلاف نقد و نظر بعضی افراد که آن را فاقد اثرات عمرانی تلقی می‌کنند برکات ماندگاری در مقوله های مهم، اقتصادی، امنیت، عمران و آبادانی نیز برای استان ایلام به همراه داشته است.

اربعین حسینی و اثرات آن در توسعه استان ایلام

اثرات عمران و آبادانی اربعین بر استان ایلام

وزیر راه و شهرسازی در سفر مردادماه سال‌ گذشته به ایلام در حاشیه افتتاح تونل شماره ۲ کربلای معلی و بزرگراه ایلام مهران، گفت: از مجموع ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبارهای زیرساخت های اربعین بخش قابل توجهی از این بودجه به توسعه زیر ساخت‌های استان ایلام تخصیص یافته و هزینه می‌شود.

"مهرداد بذرپاش" ضمن موافقت با چهار خطه شدن مسیر ایلام - ملکشاهی بعنوان دومین معبر اربعین و تقبل هزینه های چند صد میلیاردی آن، بر تسریع در اجرای خطوط ریلی استان ایلام از ۲ محور اسلام آباد در شمال غرب و اندیمشک در جنوب شرق استان ایلام نیز تاکید کرد.

استاندار ایلام نیز روز ۲۴ مرداد ماه و ۱۴۰۳در مراسم بهره برداری موقت از تونل کبیرکوه با تشریح نقش سازنده آیین جهانی اربعین در توسعه پایدار استان ایلام گفت: در سه سال گذشته و در دولت سیزدهم شهید آیت الله رئیسی ۱۱۴ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های اربعین در این استان اختصاص یافت و براساس اسناد در زمینه های " تقویت شهرداریها و دهیاریها، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، برق و نیرو رسانی، فعالیت‌های امداد و نجات هلال احمر، ستاد اجرایی، راهداری و حمل ونقل، آب و فاضلاب، گاز و پالایش، حمل و نقل هوایی و عتبات عالیات " هزینه شده که در تاریخ استان ایلام پرشکوه و کم نظیر است.

"حسن بهرام نیا" اعتبارهای مراسم اربعین سرور و سالار شهیدان را سرمایه گذاری در استان دانست و افزود: اربعین یک فرصت بی نظیر برای تعمیق مهر و محبت جمعی، تعاون عمومی، ارتقاء اخلاق دینی، امید آفرینی و کاهش آسیب‌ های اجتماعی و توسعه و ترویج فرهنگ حسینی در این استان است که می تواند یکی از بسترهای جبران عقب ماندگی ها و بن بستهای تاریخی ناشی از جنگ تحمیلی و موقعیت سخت و مزمن جغرفیایی این استان بوده و در آینده زمینه ساز ایجاد اتصال جمهوری اسلامی ایران به دریای مدیترانه باشد.

اربعین حسینی و اثرات آن در توسعه استان ایلام

معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد: در راستای تقویت زیرساخت‌های عمرانی استان و حل مشکلات فنی و توسعه عمران و آبادانی شهرداریهای استان ۹هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارهای اربعین به استان ایلام تخصیص یافته است.

سعیدهژبری افزود: این میزان اعتبار با تخصیص۱۰۰ درصدی بین شهرداریهای استان که در مسیر رفت وبرگشت زوار اربعین حسینی قرار گرفته اند توزیع و به طرحهای مرتبط تزریق شده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این ارتباط اظهار کرد: حضور زوار حضرت امام حسین(ع) در کنگره عظیم اربعین فرصتی بزرگ و غنیمتی بی بدیل است که ضمن معرفت افزایی در جامعه با تامین کامل امنیت فردی و اجتماعی توجه اکثر زائرین شریف را به مرز مهران جلب و باعث شکست جنگ ترکیبی دشمنان بر علیه انقلاب اسلامی ایران شده است.

حجت الاسلام " اله نور کریمی تبار" افزود: اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران ثمره شیرین عاشورای امام حسین(ع) و دستاورد ماندگار اربعین است که ابرقدرتها را به اقرار و قبول شکست و ادار کرده است.

وی با تاکید بر توسعه فرهنگی و معرفت افزایی در مراسم اربعین یادآور شد: حضور با شعور زائران و مسافران کربلای معلی و نجف اشرف در استان ایلام برکتی امنیت زا و محرومیت زدا و شایسته است که آحاد مردم استان و به خصوص اصحاب رسانه و خبرنگاران باید با تمام توان و امکانات در کنار متولیان اجرایی، خود را خادم و نوکر زوار حضرت امام حسین(ع) بدانند و این موقعیت ممتا ز را از دست ندهند.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام نیز امنیت عالی و مطلوب در مرزهای مشترک استان با کشور عراق را یکی از دستاورد های شیرین اربعین دانست و گفت: اربعین یک رزمایش و گفتمان فراگیر اجتماعی و حاصل یک نگاه جهادی است که به حرمت خون شهدای گرانقدر به دست آمده و با وجود تحرکات دشمنان انقلاب اسلامی استان ایلام را به قله های رفیع ترقی و جمهوری اسلامی ایران را نیز به یک دالان امنیت و آرامش تبدیل کرده است.

سردار "سید صادق حسینی " تصریح کرد: نقاط مرزی استان ایلام که روزگاران بسیار طولانی محل تردد و تحریک معاندان و مزدوران استکبار جهانی درگیر جنگ و ناامنی بود، امروز به یمن ایثارگری مردم استان و نهضت نورانی اربعین امام حسین(ع) به یک آزادراه بدون مخاطره و قدمگاه دلدادگان امام حسین(ع) تبدیل شده و جهانی را در سایه خود گرد آورده است.

مرز مهران که در اثر تجاوز ارتش صدام بعثی در هشت سال جنگ تحمیلی و نابرابر، روزهای خون و شهادت را تجربه کرده است، هم اکنون در سایه عزت و معنویت اربعین حسینی (ع) شهرتی جهانی یافته و نقش یک جزیره جذاب و سرشار از آرامش و روحی و روانی را بازی می‌کند.

اربعین سالار شهیدان(ع) یک کانون عطوفت، معبری مبارک، آوردگاهی آزاد، عبادتگاهی آسمانی، نقطه ای نورانی و گذرگاهی جهانی است که خاستگاه های مادی، محل عبور قافله سالار شهیدان، مطالبات معیشتی و معاشرتهای دینی مردم استان در سیمای آن تجلی یافته است.

مهران در روزهای تلخ و طولانی محل و میدان پر فغان جنگ، قدمگاه هزاران شهید و مردان متعهدی بود که برای پایداری عزت ایران در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و تحفه جان را تقدیم جانان کردند تا مسیر منور وصال عاشقان به معشوق خویش در عتبات عالیات باز شود و عطیه اربعین ارزانی ملت شریف شود.

امنیت پایدار، بعد مسافت، موقعیت جغرافیایی سرزمینی مناسب، این نقطه ایثار و فداکاری را بی بدیل کرده بطوریکه در چند سال گذشته مورد استقبال بی نظیر زوار از سراسر کشور و اقصی نقاط جهان اسلام قرار گرفته و طبق اسناد موجود، بیش از ۶۰ درصد زایران عزیز عتبات عالیات، مهران را برای این سفر معنوی انتخاب می کنند.

اشتهار جهانی، محبوبیت ملی، خروج از بن بست جغرافیایی، وزانت سیاسی، توسعه متوازن عمرانی، ایجاد اشتغال پایدار، تامین امنیت کامل، تبدیل شدن به کانون توجهات ملی و بین المللی، لیاقت دروازه عتبات عالیات و اثبات نام و نشان سترگ در بعد کشوری مهمترین نعمات ماندگار حماسه حسینی(ع) اربعین برای استان ایلام و مردمان متدین این دیار با دیانت است که امیدواریم هم مردم شریف و هم مدیران متدین این استان مرزی در اوج محبت و مساعدت و بذل مشارکت قدر این مائده مبارک و خوان خوش الوان(اربعین حسینی) که خونبهای سه هزار شهید و هزاران جانباز و آزاده از استان ایلام و چندبرابر این آمار از سایر نقاط کشور عزیزمان ایران است را به نیکی بدانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha