مرمت بناهای تاریخی گیلان نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است 

رشت- ایرنا-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید کرد: مرمت بناهای تاریخی استان نیازمند ورود بخش خصوصی است.

ولی جهانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه موضوع یادشده رویکرد این اداره کل است، افزود: ورود بخش خصوصی در عرصه یادشده موجب ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در گردشگری می شود.
وی به افزایش تعداد ثبت آثار تاریخی گیلان در فهرست ملی اشاره کرد و گفت: گیلان در صدر نخستین استان هایی است که به لحاظ تاریخی بیشترین اثر ثبتی را دارد.
وی اظهار کرد: مراتب ثبت اثر تاریخی کاخ ناهارخوران واقع در بخش مرکزی شهر رودبار، در محله بازار محله که پس از طی مراحل قانونی به شماره ۳۴۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، به استاندار گیلان ابلاغ شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ادامه داد: این آثار تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییرهویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.
جهانی افزود: مرمت و بازسازی این آثار، صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در بخش دیگری از سخنانش به مرمت بقعه متبرکه سام و لام (صلوات کوه) در ارتفاعات اشکور رودسر اشاره کرد و گفت:بقعه تاریخی سام و لام در نوک قله صلوات کوه در ارتفاعات دهستان شوئیل اشکورات در شهرستان رودسر قرار دارد، که با توجه به قدیمی بودن، نیاز به مرمت داشت که با رعایت الگوی میراث‌فرهنگی، زیر نظر کارشناسان این اداره‌کل بصورت سنتی(واچینی) و با استفاده از مصالح بومی، انجام شد.

بیش از پنج هزار و ۲۰۰ ثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه هم در استان فعال است که از این تعداد ۱۳ مورد به صورت تخصصی در سال‌های اخیر ایجاد شده و شی‌سپاری به موزه‌های گیلان هم افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha