دستگاه‌های دارای بناهای تاریخی مکلف به توسعه اقتصاد گردشگری هستند 

رشت – ایرنا – استاندارگیلان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی دارای بناهای تاریخی مکلف به مرمت، حفاظت،احیاء و گام برداشتن در راستای توسعه اقتصاد گردشگری هستند.

به گزارش ایرنا،اسدالله عباسی روز چهارشنبه در شورای توسعه گردشگری گیلان بیان کرد: بسیاری از کشورهای منطقه با ایجاد جاذبه‌های توریستی مصنوعی درصدد توسعه اقتصاد گردشگری هستند و این در حالی است که گیلان بعنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور خود بصورت طبیعی دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که میراث تاریخی تنها یکی از ابعاد آن است.
استاندار گیلان اظهار کرد: هویت این سرزمین نشان از نخبگی و شاهکار پیشینیان ما دارد که بایستی معرفی، شناسانده و از آن در راستای توسعه گردشگری بهره گرفت؛ با توجه به ظرفیت های بسیار استان شکوفایی این حوزه از عهده تنها یک دستگاه اجرایی مانند اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خارج است و نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.
عباسی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی که بناهای تاریخی در اختیار دارند مکلفند برای مرمت و حفاظت بناهای تاریخی اقدام نمایند و در صورت نیاز، بناهای تاریخی در اختیار را با تعامل اداره‌کل میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار نمایند تا این هویت در راستای توسعه گردشگری حفاظت،معرفی و شناسانده شود.
وی بر مرمت مدرسه شهید بهشتی گیلان که یکی از بناهای تاریخی ارزشمند استان و محل پرورش نخبگان گیلانی بوده و هست تاکید کرد.
استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی(ع)، این مراسم را نمادی از وحدت، شکوه و انسجام مسلمانان بویژه عاشقان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: امروز رمز جاودانه نهضت حسینی را در اربعین شاهد هستیم که مسلمانان عظمت جهان اسلام را در آن به نمایش می گذارند.

گیلان سومین استان کشور در دارابودن بناهای تاریخی دراختیار دستگاه‌های دولتی
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: این استان پس از تهران و اصفهان بیشترین بناهای تاریخی در اختیار دستگاه های اجرایی را داراست که این دستگاه‌های اجرایی موظف به حفاظت از این بناهای تاریخی هستند.
ولی جهانی افزود: ۲۲۰ بنای تاریخی گیلان در اختیار دستگاه‌های دولتی است که متاسفانه نه خود مرمت می‌کنند و نه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهند؛ این بناهای تاریخی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مرمت هستند.
وی ادامه داد: این دستگاه‌های دولتی موظف به مرمت و احیاء این بناهای تاریخی هستند و یا باید خود برای مرمت و احیاء اقدام نمایند یا این بناها را برای حفاظت و مرمت در اختیار بخش خصوصی قرار دهند که اداره کل میراث فرهنگی این آمادگی را دارد تا از طریق صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی بسته‌های سرمایه‌گذاری معرفی و در اختیار قرار دهد.
پنج هزار و ۲۰۰ اثرتاریخی در گیلان شناسایی شده و یک هزار و ۲۶۱ اثر در فهرست آثارر تاریخی به ثبت ملی رسیده و بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ واحد گردشگری در گیلان فعال است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha